|
|
|
|---|---|
|
Jag har en person i Finland som är mycket intresserad av min M5:a. Vägverket är ju så smidiga när man skall exportera, läs detta Länk Detta betyder alltså att jag måste av regga min bil och som vill importera bilen måste köpa bilen osedd (om det går att fixa så det tillfälliga plåtarna skickas till mig) eller stanna i sverige i minst 1 vecka för att den tillfälliga registrering skall bli klar. Efter att ha pratat med vv så säger dom att det är antingen det som gäller eller låta köparen åka hem med bilen med mina plåtar på, vilket jag vägrar då jag får tex. parkeringsböter till mig. någon som har erfarenhet av export? hur har ni löst det hela? | |
| Tyvärr är det dessa två alternativ som gäller. Bara att anpassa sig. Du kan ju alltid skriva in en klausul i köpekontraktet som binder köparen att lämna tillbaka plåtarna när han använt dem klart. | |
|
är det en M5touring du säljer ? efterfrågan efter en sådan är stor f.n. i Finland ! M5touring register |
|
|
Det är väl en M5 -90! //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
| det är en vanlig sedan -90 som skall säljas. | |
|
Jag sålde en Audi A6 Avant tidigt i våras till en finländare. Han körde hem med mina plåtar och skickade dem sedan på posten. Detta var egentligen enda alternativet, inga som helst problem. Dock var jag lite skeptisk innan men som sagt det ordnade sig för mej, han tog färjan tillbaka till finland samma eftermiddag... |
|
|
Jag sålde min 525i touring -95 till en finländare i fjol. Det var inga som helst problem och minimalt med besvär, iaf för min del. Jag mötte och plockade upp dom vid Arlanda. Sedan kollade och provade dom bilen varvid vi bytte kontanter mot kvitto vid en Statoil-mack i Upplands Väsby. Killarna hade något ägarbytesformulär med sig som vi fick fylla i, det skulle visst finska tullen behöva för att bilen skulle kunna registreras där. Sedan ned till Värtahamnen där jag skruvade loss skyltarna och åkte hem. Dom tog sedan Silja-båten över, tullade in och fixade tillfällig registrering på den finska sidan. Jag skickade in skyltarna till Vägverket tillsammans med registreringsbeviset där jag kryssat i att bilen skulle avregistreras för att den exporterats. Vägverket krävde emellertid bevis för detta, så jag bad köparen skicka kopia på tullhandlingarna vilket han gjorde och problemet var ur världen. Det sista är tydligen omgjort sedan dess har jag förstått, de finska myndigheterna underrättar de svenska på något sätt, så man är inte beroende av att köparen skickar ett bevis för att bilen är registrerad. Om det var smidigt att exportera var det tydligen en hel del pyssel för att ta in bilen i Finland. Det är inte som när vi åker till Tyskland och hämtar. Bortsett från en massa tidsödande byråkrati så skulle bilen kosta någonstans i storleksordningen €5.000 att tulla in, givetvis att lägga på inköpspriset. Skicka med skyltarna skulle jag aldrig göra, och det var heller ingen som begärde det. Mvh /Janne |
|
| Jan, det är samma kille som köppte din bil som är intresserad av min. Jag har lite funderingar på att göra samma sak som du, att ta bilen till stockholm och sedan plocka skyltarna där. Det känns som det är den smidigaste lösningen trots att jag har 25mil enkel resa. | |
|
Min 316i 1993 är tydligen intressant för en finländare som vill köpa den. Att göra upp affären i STHLM och ta av skyltarna känns faktiskt som ett vettigt alternativ. Några fler som genomfört lyckade exporter till Finland? |
|
|
jag exporterade min till finland och det gick utan problem, du behöver bara en kopia av tullpappren (måsta ha bevis att bilen lämnat landet för att göra avregistrering) som köparen av min bil faxade ett par dagar efter köpet. Om du exporterar bilen så se till att ställa av den så fort du kommer hem annars så får du betala försäkring och skatt till det datumet som vägverket tar hand om ditt ärende. kostade mig över 500kr i onödan. Jag skrev ut 2st köpekontrakt från konsumentverkets hemsida som vi fyllde i + att han fick en påskriven kopia av mitt regbevis. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.