AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.109

Brott på ljuddämparen

Det är så att min ljuddämpare har fått ett brott, ja asså det har gått av på ett ställe. Körde på något väldigt olämpligt tror jag.
Iallfall, måste jag gå och köpa en ny ljuddämpare nu eller?
Såg att Biltema hade någon skarv man kunde skruva på, är det något som man kan använda sig av? Det är inte mycket rost på elendet så det känns surt att behöva köpa ett nytt. Godkänner besiktningen att man lagar ett avgasrör? Svettsa är ju rätt så uteslutet men att sätta på en skarv borde ju funka :P

Åsikter?
*passar på att lägga in en fråga till*
Någon som vet någon som kan svettsa ihop ett rostfritt system till kärran? Man skall tydligen kunna spara rätt mycket slantar om man gör så. Får gärna vara i skånetrakten :)

Ha det gott alla fantaster :)
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Har lagat många gånger med skarv, men det beror lite på där brottet sitter. Om brottet sitter nära ljuddämpar-gaveln blir det svårt. Bättre i så fall att svetsa om det inte är rostigt.
Det finns ju färdiga skarvbitar att köpa från tex. AD-center, kolla bara att dom passar först ( mät ytterdiametern på ditt avgasrör).
MVH
Kaj

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis får du laga ett avgassystem, svetsa är ju bäst, men skarvar funkar även det, glöm inte pastan.

//Simon
aha oki, så grabbarna på bilprovningen börjar inte tjata en massa på mig då? Fan vad skönt isåfall, både för mig och plånboken :P

OT:
Detta forumet är fan guld ;)
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Se bara till att skarven blir tät så kan dom inte säga något.
Kaj

Tackar Kaj :)
Det här skall firas med en kall Tuborg :) Hade man kunnat skicka öl över nätet hade ni fått varsin :P

Mange takk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Svetsa bara inte nåt på katalysatorn, inte ens på röret från flänsen in till katten, det ska de visst inte tycka om?!?! Men det är bara nåt jag hört för länge sedan, troligtvis så bryr de sig inte om nåt sånt.

//Simon
oki det är 40cm från katten och det är bara det ena röret som är "knäckt" Så det borde inte vara några större problem. Va inne hos speedy, dem jävlarna ville byta hela skitet. Skulle gå på 8 lock... nja jag skall nog fundera sa jag.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är bara att leta dig fram hos småskuttarna, det är de som svetsar till låga priser. Bara att fila fram lite "ren" plåt runt sprickan så fäster svetsen.

Om sprickan sitter på ovansidan så är det nog enklast att plocka ner det delvis, det där kan inte kosta mer en max en tusing.

Mvh
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Ja, om du bor i närheten av Norrköping skulle jag kunna svetsa sprickan åt dig?
Kaj

Oki skall kolla upp med några olika ställen idag och se vem som är billigast och vem som verkar kunna mest. Tyvärr bor jag inte i norrköping utan i malmö, men tackar endå för erbjudandet :)
Ha det gött lads och tack igen för alla svaren!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.