|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva tips på Väghållningssatser. Sänkfjädrar / sportdämpare jag vet inte hur mycket man kan sänka men har sett typ 50/35 satser är detta för mycket på en så tung bil med tanke på de svenska vägarnas Suuperkvalitet (eller inte :\ )... är en sann vän av den sportiga körningen så vad ska man satsa på för dämpare å fjädrar Kompressor är livet!! | |
|
Länk 60mm fram, 40mm bak , men med gummiklossar i bakfjädrarna. Blev för låg. Mitt tips är att inte sänka i bak. |
|
| Sachs Performance har ett bra kit till E34, sänker en normal 540 till samma nivå som en med det ovanliga sportchassit av Bilstein som gick att få från fabrik, men är dock aningen styvare. | |
|
Jag har beställt en AP 60/40 sänkningssats till min bil, den är just nu sänkt 30 eller 35mm runt om (tror jag) med sänkningsdämpare. Den tar i bak när jag kör med baksätet fullt med folk. Kör dock en sedan. Bra märken är bla. Bilstein, koni, weitec m.f. Bland sänkningssatser så finns bla. jamex, fk automotive, AP, H&R m.f. Endast fk och AP av de jag nämnt har satser som sänker mer än 35mm. M5orna är ju inte mycket mera sänkta än en original e34, så jag tror knappast att man behöver en 60/40 sats för att få bilen att gå som ett strykjärn på vägen det är nog mest av estetiska skäl de flesta sänker så mycket. Alltså inte de som kör på bana osv. //Simon |
|
|
Bild på min bil med 30-35mm sänkning runt om Länk //Simon |
|
|
Xtracrispy: Din bil kan omöjlig vara sänkt 30 bak. Ser ut som original. Däremot fram. Inget negativt menat. Tycker nog att du ska sattsa på en 15/ 30 sänkning. Detta är enligt många det snyggaste på E34an. Man vill ju inte att den ska se ut för mycket som en extremestylad ungdomsbil. Du lär inte känna speciellt mycket väghållningsmässigt på att sänka mer heller. Sachs verkar vara en vettig uppsättning med någolunda god bibehållen komfort till ett vettigt pris. Kör själv med H&R 15/30 fjädrar och bilstein sprintdämpare vilket är VÄLDIGT stumt. Bilen kränger ingenting hur man än kör, men komforten blir verkligen lidande! H&R känns mest bara hårda. Dom förlåter ingenting våra svenska vägar har att bjuda på. Eibachs fjädrar ska visst vara väldigt bra, med en god avvägning mellan komfort och väghållning. |
|
|
Som höjdreferens har ni originalsportchassit till 540 här: Länk |
|
|
Frapp: Jag har kvitton på sänksats från motornord, och de säljer endast sats som sänker 30-35mm runt om. Dessutom skulle väl bilen ha framåt stuk om den är sänkt mer fram, den är helt rak. En till bild Länk //Simon |
|
| När man köper en sats så heter det ju tex 60/40 eller 35/30. Man får till sin bilmodell tex 530 Touring. Men alla väger inte lika mycket. Har sett andra som väger kring 1600 kg, men min väger 1900 kg. Det är 300 kg skillnad = 3 bjässar i bilen. Så egentligen för att veta hur mycket bilen är/blir sänkt så måste man ju veta vilken höjd bilen hade som ny, och mäta det färdiga resultatet. Eller har jag fel? Köpte 40 mm sänk i bak, skulle passa 530T. Men den sänkte mycket mer än så, den nästan la sig på däcken. Den var så låg att fälgen var i höjd med skärmkanten. Bytte mot några hårdare som var till 540T, blev ca 20mm högre men fortfarande för låg. Så idag har jag petat in gummiklossar i fjädrarna. | |
|
Kenta: Givetvis, du har rätt, visst är det ju olika fjädrar till olika e34, men många delar ändå samma fjädrar som du säger och väger helt olika. Sen är det faktiskt så att alla ex. av e34 är inte helt exakta, det kan ju skilja nån cm mellan dem. //Simon |
|
| Ja, som din och min ser ut att vara ungefär lika höga men med helt olika fjädrar och dämpare. | |
|
Så om man köper en 60/40 sats är risken att den blir för låg bak då eller? låter konstigt,är dom så låga bak orginal? En fråga bara,va tror ni de är för sänkning på min bil fram? vill ha ner den några mm till. Länk |
|
|
Precis! Risken är att den tar i bak då ja, på min tar den i när den fjädrar, men den orkar bara fjädra så den tar i då någon åker i baksätet eller när man kör fort i riktiga tokgupp. Men jag har ordentliga gassänkningsdämpare, hade jag haft original eller nå andra mjukare dämpare så skulle det förmodligen ta i mer. Jag tror du har samma som jag har nu, jag har antingen 30 eller 35mm sänkning fram, men det kan även vara 40mm. Nästa steg är nog 50,55 eller 60mm sänkning för dig, om du vill ha den lägre, för mig skulle det räcka om hjulen kom lite närmare framskärmen, vill att det ska vara lite mera likt bakdelen. Men det blev en 60/40 sats iaf. //Simon |
|
|
Xtracrispy: Okej,bra! Men då måste du visa hur de blev när du fått på satsen! Tycker 60mm borde bli bra,nästan alla andra överiga bmw blir ju bra med 60mm fram. |
|
| Jag sänkte min 60 fram, kolla bilderna längre upp i forumet. | |
| Att tillägga är att på bilderna så lutar bilen något bakåt vilket gör att den blir lite lägre i bak och högre i fram. | |
| De ser ju ut att bli perfekt med 60mm fram,sånna får de bli!! | |
| Bra val!! | |
|
Jag tror bestämt att en 35 sänkning skulle vara nog på min bil iaf... med en tung v8 och en tung baslåda så är den rejält låg ändå... dock vill jag ha ner den lite i fram.. Kompressor är livet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.