|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag tänkte påbörja ett turboprojekt med min "projektbil" och håller nu på att porta mitt insug med en nyinköot dremmel. Nu till frågan, inne i insugsröret är det som små svetsloppor, en i varige rör, fuller dom någon fuinktion eller är det bara att fräsa på? (ska även porta toppen snart) //Subidius | |
|
Svara gärna med funderingar, ni behöver inte sitta på fasit.. //Subidius |
|
svintoleffe |
Man behöver igentligen inte porta insugget, då det räcker en bra bitt över 500 hk, om jag inte minns fel. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Nej jag har med läst det, men jag tänker iaf enliminera alla vassa kanter som kan orsaka turbolens i insuget. Mrn porta toppen är ngt att satsa på? //Subidius |
|
Jeppe W |
Porta toppar är inget en lekman bör ge sig på, det är lätt hänt att man sabbar ett redan bra flöde som bmw-motorerna faktiskt har. Dremmel är INTE rätt verktyg till detta heller, den duger till att fila naglarna med... :P Tar tid om jag säger så! Hör av dig till Bäckis ang riktig portning mm istället för att riskera sabba något. |
| Mitt tips är att du lånar en bok om strömnings lära på bibblan, och kollar lite i. Då har du ju betydligt bättre förutsättningar att lyckats bra... | |
|
Jag vet hur man gör, jag har gjort det innan men inte på en BMW //Subidius |
|
|
Om du vet hur man gör så borde du veta att det inte är någon skillnad på att göra det på en BMW eller någon annan bil. Samma princip. Öka flödet utan att sänka gashastigheten för mycket. Ett hantverk som tar många år att lära sig. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Öka gashastigehen? Förklara //Subidius |
|
|
Detta gäller främst sugmotorer: Man försöker att uppnå så hög gashastighet (fart på luft/bränsle) som möjligt för att få en högre fyllnadsgrad. Detta uppnås genom att ha optimalt stora kanaler. För stora kanaler och gashastigheten sjunker. För små och flödet blir sämre. För en standardmotor så är kanalerna anpassade för att ge ett så brett effektspektrum som möjligt. Varje varvtal på motorn har sin egen optimala diameter/längd på insugskanalen. När man portar en topp så gör man oftast en optimering till ett högre varvtal. Detta gäller inte fullt ut för turbomotorer eftersom man tvingar in luften och därmed blir inte gashastigheten lika lidande av för stora kanaler. Men man kan fortfarande göra bort sig. Snacka med Bäckis och Andreas på PPF så fixar dom en bra turbotopp till dig. Dom kan även förse dig med en anpassad kam för överladdning. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Okej, jag tänker ändå testa själv, kanske inte med toppen men med insuget jag tänker köpa en kat-kam på 260- 280 grader. Eller ska jag köpa någon annan? //Subidius |
|
|
Köp inte en vass sugkam. Oftast så är nockvinkeln för vass för turbotrim. Då funkar en standardkam bättre. Ska du ha en riktigt bra turbokam så vänder du dig lämpligen till PPF eller Enem. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.