|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
t80196: Jo visst är det det, någon som sagt annat? Schagerlöv: Själv tycker jag det är klart värre om någon skulle bromsa mitt framför mig på motor vägen i 110km/h bara för att tillrätta visa bakomvarande, än att ha en som kör 2 meter bakom. Finns bättre ( säkrare ) sätt att visa sitt missnöje på....=) |
|
|
Egget: bättre vet jag inte, förr monterades stora helljus på bilen bak kopplade via knapptryckning. Det e också effektivt. Jag ogillar lika mycket som du folk som ska leka småpoliser och som gärna kör i 80 km/t förbi en fartkamera på 90 väg för att de tror de ska få diplom av farbror blå. Skämt åsido. Det jag ogillar mest i trafiken är folk som inte kan visa hänsyn, tålamod och beslutsamhet. Det gäller både Mr vänsterfil och Herr högerfil. mvh |
|
|
Jag upplever att problemet med ouppmärksamma förare i vänsterfilen ju närmre man kommer Stockholm. Här verkar man tro att de är samma regler som på Essingeleden (dvs ligg i den fil du vill och sturnta i allt utom din mobiltelefon). Väsnterfilen använder man när man kör om - sedan går man tillbaka till vänsterfilen även om det ligger en långtradare någon kilometer längre fram. Ingen skulle väl ligga kvar i vänsterfilen efter omköring på en vanlig landsväg! Värst är det om man kommer som andrabil bakom någon ouppmärksam långsam typ. Försöker inte bilen framför göra den långsamme uppmärksam kan man bli sittande i typ 103 km/h i flera mil. Blinkar man blir bilen framför supersur och menar att det inte är hans/hennes fel och sedan blir det dålig stämning vilket inte gagnar trafiksäkerheten. Bara för att det är kö framför har man ingen rätt att ligga kvar i vänsterfilen. Jag brukar gå tillbaka till högerfilen och åka upp jämsides med den långsamme och visa upp mig. Kanske kan han/hon förstå att något inte stämmer när en bil kommer upp jämsides på höger sida! Inte alltid tyvärr. |
|
|
Jag undrar bara varför det är så svårt att flytta på sig om den bakom uppenbarligen vill köra om? Kanske kan vara kopplat till att 90% av Sveriges befolkning inte känner till att de har backspeglar på sina bilar. Min bil: Länk |
|
|
I teorin: Ingen FÅR köra fortare än 110 km/t, ej heller vid omkörningar. Vänsterfilen ska användas vid omkörningar av fordon som är långsammare än 110 km/t, långtradare, traktorer - vad man vill. Man skall hålla avstånd till alla framför, oavsett i vilken fil man är. Man får inte blinka på någon med ljustutan. I praktiken: Ligger man i vänsterfilen ska man köra fortare än 110 km/t, i annat fall kommer någon som vill fram snabbare. När man kört om "sitt" långsamma fordon ska man raskt in i högerfilen. Vill man inte köra snabbare än laglig hastighet SKALL man inte vistas i vänsterfilen, det är en orskriven lag. Jag stör mig rätt rejält på alla som kör i 109 km/t i vänsterfilen, och ligger kvar utan anledning, själv har jag stenkoll i backspeglarna och flyttar mig i god tid för alla som kommer bakifrån och hinner ikapp mig, så länge de inte blinkar på mig en kilometer bort (kanske främst Autobahn-fenomen?), då får de snällt vänta tills jag behagar in i högerfilen, eller gå om mig på höger sida. Ömsesidig respekt, en strävan att uppnå flyt i trafiken och en ordentlig riskbedömning, och vipps så skulle världen se ljusare ut. ;) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
kilroy |
Vänsterfilen är till för omkörning på motorväg, oavsett vilken hastighet man själv har och oavsett vilken hastighet fordonet har som blir omkört.I alla andra förekommande fall kör man i högerfilen.Kan det bli lättare...?Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
starkid: Precis :) Men visst är det så, kör man sakta skall man ligga långt till höger och går man ut i vänstern skall man kasta sig tillbaks så fort som möjligt om man ser att det kommer någon som kör fortare bakom. Är väl bra så att trafiken flyter smidigt? Jag försöker alltid göra mitt bästa för att underlätta för andra i trafiken och hoppas folk gör det samma mot mig, även om man råkar hålla 30-50km/h mer än resten av trafiken. |
|
|
Folk som ligger och medvetet blockerar vänster körfält "bara- därför-att" borde inte få ha körkort. Den typen av paragraf- ryttare och moral-predikanter skapar själva den hetsiga och aggressiva trafik-miljö som de så pretantiöst försöker förhindra. Skäms på er! De skall hålla sig i höger körfält om de har för avsikt att exakt hålla gällande hastighetsgräns (eller lägre). Trafikrytmen störs inte av att vi andra blåser förbi på vänster sida. Möjligen svider det i deras stolthet att bli omkörda, och därför triggar det den bittra paragraf-ryttaren inom dem... |
|
|
330ci - orient: "Ett irriterande fenomen på motorvägar är att när man kör i vänsterfilen och kommer ikapp några i högerfilen, så är det nästan alltid någon som får för sig att svänga ut framför en för att påbörja en låååångsam omkörning. Ibland ser man kolonnen på långt håll, allt är lugnt tills man nästan har kommit ikapp. Tittar de i backspegeln och väntar in en, eller vad är det som går runt i huvudet på folk? " Mkt intressant observation. Jag har alltid hävdat att detta är ett reflexmässigt beteende hos vissa förare, men jag brukar få höra att jag är paranoid. Det kan iof mycket väl vara sant, men inte just i det här fallet. |
|
| Ni har så rätt. Men tänk bara på riskerna vid kraftig inbromsning el dyl. | |
|
Jag håller med Rille330... Ta körkorten för idioter som slökör i vänsterfil. Det är en omkörningsfil och om folk fattade det hade stockholmstrafiken inte haft de problem vi har idag. Hur fan kan det bli köer när det inte varit nån olycka?!? Är det jobbigt att hålla hastighetsgränsen när det plötsligt kommer en tunnel? Sen är jag tveksam om man har så jävla mycket rätt till att köra i 90 - 100 på 110-väg... Speciellt i vänsterfil. Då är man en trafikfara. Walle eller vad han hette hade ett klockrent svar... Jag hoppas att nån metroläsare postar eventuellt svar från hastighetstalibanen. |
|
kilroy |
Var någonstans står det att man inte får köra i 90-100 på 110-väg?? På motorvägen (E6) mellan Malmö och Göteborg är det vanligt att hastigheten i vänsterfilen ligger på 90-110 p g a tät lastbilstrafik i högerfilen. Jag kan inte se något märkligt i det. Så länge som folk gör sina omkörningar i 100-110 i vänsterfilen och sedan lägger sig i högerfilen så kan jag inte se något problem överhuvudtaget.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Kilroy, nu är detta inlägget kanske helt irrelevant eftersom det gäller tyska trafikregler, men det är dem jag kan (vågar man hoppas på att det är EU-regler?). Här får man inte köra i 90-100 på 110-väg (om det funnits vill säga) utan någon anledning. Dvs. om väder- väg och fordonsförhållandena tillåter, så SKALL man hålla laglig hastighet, varken mer eller mindre. Med andra ord: Är det sommarväglag på en bra motorväg, och man kör i en BMW så SKALL man köra i 110. ;) Minst. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
| Så var det sagt, och så var det skrivet! | |
kilroy |
Jag tror inte den "lagstiftningen" gäller i Tyskland och definitivt inte i Sverige. På tyska motorvägar kan förare som kör markant långsamt i vänsterfilen helt enkelt bli avplockade av Herr Polizei...vilket jag tycker är riktigt om det är så att man utgör en trafikfara, både för sig själv och andra. Den policyn finns inte i Sverige. I Sverige gäller max 110 på motorväg vilket många av oss ofta överskrider. Det sätter oss inte i den positionen att VI avgör hur fort andra skall köra. Vem som helst kan när som helst i 100-fart köra om en långtradare i 90-fart på samtliga svenska motorvägar.Allt annat är enskilt tyckande utan någon som helst laglig eller juridisk grund. Grundförutsättningen är att ALLA har lika stor rätt till motorvägarna. Den som inte tycker det upplever sin egen betydelse som i högsta grad överdriven...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Jag vet att den gäller i Tyskland, men har ingen aning om den även gäller i Sverige. En bra lag egentligen, dels med tanke på hur tekniken ständigt förbättras och gör körandet säkrare. Självklart är allt annat enskilt tyckande, och har inte något som helst med lagar att göra, kanske inte ens med moral. Men jag vill ändå fram... /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Berga: Det finns på vissa ställen i Tyskland skyltar med rekommenderat hastighetsintervall för varje fil, jag tror att det är dem du tänker på. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
kilroy |
Varken rekommenderat hastighetsintervall, eller rekommenderad högsta hastighet som också förekommer, är någon juridisk tvingande lag. Självklart försöker man (tyskarna) hålla de rekommenderade hastighetsintervallen om det är möjligt.Att införa lagstadgade hastighetsintervall är rent juridiskt ganska komplicerat och dessutom svårövervakat. Den aktuella trafiksituationen kan alltid medföra att det inte är möjligt att följa lagstiftningen varför den i praktiken blir verkningslös.Att använda sig av lagstadgade maxhastigheter är däremot rent juridiskt betydligt mindre komplicerat.Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
|
Att vänsterfilen är till för omkörning är helt klart. Lika självklart är det att åter gå tillbaka till högerfilen när omkörningen är avklarad. Att påböja en omkörning precis som föraren själv håller på att bli omkörd tyder enbart på ouppmärksamhet och är en trafikfara. Själv spenderar jag stor del av min tid i högerfilen då jag oftast inte orkar hålla på och tacklas med alla andra. Det är bara irriterande och jag slösar hellre min energi på något mer konstruktivt. Jag åker oftast 3-filigt och då kan jag ligga i högerfilen med samma hastighet som mittenfilen men utan en massa bilar framför och framförallt inga som ligger och försöker putta på mig bakifrån. Det som dock är den största trafikfaran enligt min mening är inte de som åker i 105 på 110-sträckavid omkörning av lastbil, utan de som inte håller avstånden. Att ligga 2-5 meter bakom framförvarande är direkt livsfarligt. I ett tidigare jobb var jag yrkeschaufför och bevittnade då en olycka orsakad av just detta. En bil (kallad A) ligger i ca 120kmh och kör om ca 4-5 personbilar liggandes bakom en långtradare. En annan bilist (kallad B) som tydligen vill köra ännu fortare lägger sig ca 2-3 meter bakom den första. Den bilen i högerfilen närmast långtradaren (kallad C) svänger ut och påbörjar även han en omkörning. C har utrymme att accelerera då han tidigare tagit ut lite lucka mot långtradaren så han svänger ut med i stort sett samma hastighet som A och med ett bra avstånd till A. Om A bromsade lätt eller bara släppte lite på gasen vet jag inte, det var i alla fall inte någon kraftig inbromsning. Bil B bakom hinner inte reagera på den förändrade hastigheten utan touchar A lätt vilket räcker för att få A att tappa kontrollen och börja spinna. Bil A tacklar först en bil i högerfilen och åker därefter in i staketet i mittgrenen. Bilen i högerfilen tappar i sin tur kontrollen och åker i diket på höger sida. Jag tror att ytterligare en bil fick sig en törn men såg inte detta då jag låg ytterligare ett par bilar bakom. Att det var bil B som var orsaken till olyckan finns det ingen tvekan om. Nu blev det såvitt jag vet inga allvarliga skador men hade någon av bilarna som åkt av voltat så hade det snabbt blivit värre. Efter detta så har jag noll förståelse för de som lägger sig dikt an bakom. I motorvägshastigheter räcker det med en lätt kontakt för att orsaka en allvarlig olycka. Om någon kommer i hög fart bakifrån medan jag kör om långtradare eller dylikt och på långt håll börjar blinka så utgår jag ifrån att de har bråttom av någon specifik anledning (barnafödande, skadad eller dyl) och accelerar då från normala 120 för att så snabbt som möjligt lämna fri väg. Ofta visar det sig vara en ensam förare men någon gång är det kanske någon som verkligen har bråttom och inte bara någon som vill känna sig lite extra häftig. |
|
|
ErikW och Kilroy, nej. Det är inte rekommenderade hastigheten som visas på olika skyltar (detta är främst för i lite mer backiga områden, för att inte långtradare ska gå ut i vänsterfilen, antar jag). Hade jag inte gått på teoriundervisning för ett knappt år sedan, hade jag inte haft en aning om detta, men så är det. Någon annan som bor i Tyskland och kan "sånt här"? Varför skulle det vara mer komplicerat att kontrollera ifall någon kör för långsamt? Borde väl gå att använda precis samma teknik som vid all annan hastighetsövervakning? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.