|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Som yrkeschaufför kan jag inte annat än hålla med Kilroy. Vänsterfilen är till för att öka framkomligheten. Kör man fortare än trafiken i högerfilen så kör man helt enkelt om. Finns inget som retar mig mer än att bli nosad i häcken av ngn äcklig tjänstebil typ Saab 9-5 el Volvo V70 under omkörning. Tryck lite lätt på bromsen så får de snabbt hjärtat i halsgropen. Jävligt men effektivt. |
|
|
t80196: Ja det spelar ju roll hur situationen ser ut. Jag var helt inne på motorväg eller liknande. Inne i ett samhälle blir det ju smidigare om man inte måste byta fil hela tiden. Mvh Johan |
|
|
Efter som att alla som kör bil har körkort (även om man i bland undrar) så borde de ju vara medvetna om att det enligt vägverket är alla bilisters plikt att göra allt i sin makt för att förenkla i trafiken. Om man ligger och trycker i onödan i vänsterfilen så följer man inte denna regel! Däremot tycker jag att det ska finnas lite acceptans och tålmodigeht balnd oss bilister. Kör man för fort får man vara beredd på att man kan få sakta ner. Likaså om man tar det lite lungt så kan man ju ta sig förbi långtradaren lite snabbt och smidigt. Man behöver ju inte vänta tills man är 100 meter framför innan man går till sidan. Att gå ut på motorvägen i 50km/h för att man inte tycker om att accelerera snabbt är däremot fullständigt idiotiskt. Detta borde vara ett brott förenta med samma straffsats som +30km/h. En direkt trafik och livsfara! |
|
|
DZL_PWR: Visst är det inte riktigt rättvis jämförelse...vill bara påpeka att det är märkligt att det anses helt ok att bryta mot lagen i vissa fall.. Om jag säger så här då: Du tycker säkert det är förkastligt att snatta någon grej för nån hundring i en affär...men att köra i 200 på motorväg är ok? Vill inte låta som nån moralgubbe nu =)...kör även jag för fort ibland(med sommarbilen) men vill bara diskutera |
|
|
Schagerlöv: Bra metod som även jag använder mig av ibland ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
I mitten av Maj hade jag också behov av att köra fort. Min dotter fick akut andnöd i samband med ett astma anfall och jag ringde till SOS Alarm och vi konstaterade att det skulle ta för lång tid för Ambulansen att ta sig från Ängelholm till Båstad och för att sedan vända och köra tillbaka. Det löste sig så att Ambulansen mötte mig vid centrum infarten till Ängelholm vid E6an. Polisen blev givetvis inkopplad via SOS Alarm och det svar jag fick av polisens var "vi har inga poliser på E6 i södergående riktning". Detta tolkade jag som att det var fritt fram att ta mig till överenskommen avfart snabbast möjligt och jag kom fram 1 minut före Ambulansen, allt gick bra dock. Men i det läget hade jag varit beredd att köra om på insidan, men kommer man snabbt i vänsterfilen med BMW 850 så är det faktiskt många som lämnar fri väg. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Det många hobbypoliser inte verka känna till är att de själva bryter mot lagen om vänsterfilen blockeras vid motorvägskörning. Detta ärende var uppe på Trafikmagasinet för några år sedan. Om man ligger och kryssar i vänsterfilen och vägrar flytta på sig om någon vill köra om är bötesbeloppet 600kr. Detta gäller förstås om det är ledigt i högerfilen. Jag håller med om att man bör släppa prestigen och förbättra samspelet när man är ute och kör. Detta gäller både hastighetstalibaner och de som kör fortare än tillåtet. Jag försöker personligen hålla trafikrytmen när jag är ute och kör, för min del leder detta till mer avstressad körning. Detta innebär att man ibland håller en högre hastighet än vad som är tillåtet och i vissa fall precis tvärtom. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Här e jag "wabbe" ur metro:)..Min bror sa att de blivit debatt angående mitt svar:)..Hur glad blir man inte;) Hursomhelst har jag läst debatten, och visst ska man kunna säga åt fol som kör på 30 vägar..men alla förstår väl att vi pratar om 70,90 och 110 vägar |
|
| Att bromsa när man tycker att någon ligger för nära bakom på en motorväg är rent livsfarligt. Jag tycker det är som att sikta på någon med ett laddat vapen: Det var inte meningen att skjuta honom i pannan...typ om det skulle hända något. För risken att det skall smälla ökar ofantligt vid sådana beteenden. Visst skall man inte ligga nära o stressa andra i trafiken i onödan, men att bromsa för att visa sitt missnöje för bakomvarande trafik är f-n ett av de dummaste beteenden som finns i trafiken. | |
|
Egget: frågan är vilket som är dummast, blinka med bromsljuset eller ligga med 2 meters lucka i 120? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Att ligga med 2m lucka är inte bra, speciellt inte under längre perioder. Blinka med bromsljuset är inte bättre, att markera när man tycker att någon gör fel med att själv göra ett det gör bara saken värre...... Fast det är de som verkligen BROMSAR som är totalt livsfarliga. |
|
| Egget: Håller med...fast vad händer om den framför bromsar och du kör in i honom/henne? | |
|
xnicke: Ja du... Det blev knivigt det här. Snatteri och fortkörning är ju två ganska vilt skiljda brott... Jag förstår vad du menar med det, men å andra sidan så är det ju inte riktigt rätt å jämföra så heller:/ När man snattar så är det ju nån annan som blir lidande för ens agerande, när man kör för fort så är det ju inte så, nog för att man änvetyrar både sin egen och andras säkerhet, men det är lite svårt å jämföra på det sättet. Det är ju lite som att jämföra straff. Varför får man inte livstid för att man har parkerat fel, när man får livstid för att man skjutit kungen? // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Du undrar hur det kommer att rapporteras till polisen? Att bakom varande inte höll avstånd? Denna hade ju påbörjat en omkörning. Vad säger den som bromsade???? |
|
|
DZL_PWR: Så sant. fast i ena fallet riskerar ingen livet. Egget: Jag vet inte alls hur det fungerar med det..men man måste väl alltid hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon? |
|
| xnicke: Skälvklart skall man det, vad jag menar är att det är oförsvarbart att medvetet skapa en livsfarlig trafiksituation i onödan. | |
|
Är inte att ligga 2 meter bakom någon att medvetet skapa en livsfarlig stiuation i onödan? Mats BMW CS #5847 |
|
| ..........å sen har vi han som ligger i vänsterfil på TOM motorväg...jag kör i godan ro i högerfil o kommer sakta ikapp...ska jag då byta fil, bromsa o börja tjoa på han å flytta sig?? Inte 17 gör jag det, jag fortsätter naturligtvis som om han inte fanns. Vem är den största lagbrytaren av oss? | |
kilroy |
Att köra om i högerfilen vid "normal" körning är definierat olagligt. Att ligga kvar i vänsterfilen trots att man inte kör om någon är både amatörmässigt och ouppmärksamt...men att definitionsmässigt säga att det är olagligt är nog tveksamt.Om man däremot vägrar att lämna vänsterfilen, trots att man blivit uppmärksammad på att bakomvarande trafik vill köra förbi, är detta olagligt.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Egget: Att ligga 2 m bakom framförvarande fordon är det mest hänsynslösa jag vet. En lätt "dutt" på bromsen är en tydlig varning, vad händer om jag verkligen skulle behöva tvärnita pga ev hinder. En whiplash skada i bästa fall. Självklart retar jag också gallfeber på slashasar i vänsterfilen, som tycker att fartökningar på 2 km/h är tillräcklig för en omkörning, men jag "slickar" aldrig ngn i såna hastigheter. Det är bara att ge sig till tåls och vänta på sin tur. //MB Sprinter 316 UOM422 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.