AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.930

Insändare: ”Vänsterfilen är inte en fil för dem som kör för fort”

Sida 2 av 5
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Apropå vänsterfilen, när det är hastighetsbegränsat till 50 o 70 är det numera tillåtet att köra om på höger sida, hur många vet om det?

Jag har vid flera tillfällen åkt, speciellt över Tranebergsbron i Stockholm där det är hastighetsbegränsat till 50, i ca 60 i vänsterfilen, och fått stressputtar som tutar o blinkar trots att det är ledigt i högerfilen. Märkligt.....

Mats
BMW CS #5847
Egget: Förhoppningsvis visar man både hänsyn och följer trafikreglerna. "hobby" poliser är jobbiga ja. Men på vintern har jag 55 vilda hästar till förfogande.. ofta när man går ut i vänsterfilen för att köra om en lastbil el. dyl. så kommer det någon i hastighet betydligt över tillåten och blinkar med helljuset. Detta även om man väljer tillfällena väl då det är långt till nästa bil bakom. Är det verkligen så jobbigt att lätta lite på gasen då man ser att en långsam bil håller på med en omkörning?
Förstår däremot att man blir irriterad om personen inte byter fil direkt efter omkörning.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag är en sån där som blinkar på dom som ligger o såsar i vänsterfilen, självklart finns det tillfällen då man kommer ikapp någon som håller på med en omkörning och väntar på att komma tillbaka in i höger men irritationen ligger i att många lägger sig i vänsterfilen för att hålla 5% högre tempo än i högerfilen. Varför? Fattar man inte att man är en bromskloss när det är ett koppel bakom?
"Den dagen du betalar en extraskatt som gör att du har större rätt än andra att färdas på motorvägen (eller någon annan allmän väg) kan du ju komma tillbaka..."

Men, jag använder personligen högerfilen endast vid högersväng. Då ska jag banne mig ha skattelättnad!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag upplever att de bilar som ligger och blockerar i vänsterfilen (när höger är ledig) oftast inte gör för att jävlas utan helt enkelt är ouppärksamma. Man kan ligga bakom i ett par minuter och sen kan man se att dom tittar i spegeln, upptäcker att man ligger bakom och kastar in bilen i högerfilen. Sen finns det ju alltid vissa som resonerar "Är det 110 så är det 110..."

___
//Ulf
Jag delar också åsikten att man skall hindra varandra så lite som möjligt i trafiken och dessutom i möjligaste mån underlätta för varandra.

Tyvärr så verkar det som om vissa element i trafiken gör exakt tvärtom, jag vet inte hur många gånger jag har fått panikbromsa för att Tekla maräng inte har förstått hela grejen med speglar och ha generell uppsikt.

Men det är inte det som är mest irriterande i motorvägstrafik, de som går mig på nerverna är de som jag kallar rugbyspelarna.
De lägger sig gärna i döda vinkeln när du ligger i högerfil och kör 2-3 km snabbare än vad du gör.
Resultatet blir att man med stor sannolikhet måste bromsa för ett annat fordon i högerfilen eftersom din enda flyktväg; vänsterfilen är blockerad.
Det hjälper inte att accelera upp och förbi rugbyspelaren heller för han kommer tillbaka, långsamt men skoningslöst kommer han krypande.
Den enda lösningen är att köra snabbare än dem hela tiden eller böja sig ner och hitta något att bita i.......
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Snart är det trefiligt på E4'an från Väsby till Karolinska, jag efterlyser en fet skylt vid Väsby i stil med:
"Nu har du tre filer i 30 km till så du måste inte ligga i mittenfil av rädsla för att hamna fel de närmaste 28 km om du är på genomresa."

Pendlar dagligen Stockholm City - Arlanda och det dräller av bilar som håller 85 km/h på 110-väg i mittenfil fast det är helt tomt i högerfilen. Det är fel men jag kör gärna om på höger då...

//Stenback
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Angånde allt tal om omkörning till höger på motorväg: vill minnas att jag läst här på forumet att man numera får köra om till höger om vänsterfilen är 'blockerad', var någon övningskörare som hade fått lära sig det på körskolan.
får och får, det är ju lite tvetydigt och svårt att mäta. Ingen i stockholmsområdet reagerar på högeromkörningar. Har en känsla av att det är mindre accepterat i övriga landet dock.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns ett svar i dagens Metro Länk

------
Vänsterfilen är en omkörningsfil – inget annat

Till ”En som tillhör höger- filen” (14/6). Vänsterfilen är en omkörningsfil. Läs körkortsboken! Ditt jobb är inte att upprätthålla lagen, det gör polisen om någon kör för fort. Därför hoppas jag att du ligger i din högerfil.
WABBE
------

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Leka polis och leka polis......
När säger du till någon som bryter mot lagen?
När någon kör för fort?..OM någon kör för fort utanför ditt hus där dina barn leker?..när du ser någon som snattar?

Jag säger inte att dom gör rätt som ger fingret till dom som blinkar när de ligger i vänsterfilen...men lika fel är det att ge fingret till de som inte vill bryta mot lagen och kör om i laglig hastighet.
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
folk får köra i den filen de behöver för att komma fram i sitt tempo.
men irriterande är det när 100 åkarna inte kan svänga in i högerfilen när det blir en lite längre lucka utan ska nöta kvar och köra om nästa bil 150m fram, det retar mej
Tyckte "WABBE" skrev ett alldeles fenomenalt svar :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Olof Ovenholm:

Precis det du skrev har faktiskt hänt mig :-) Gravid sambo
som jag var på väg till BB med.. Körde om en hel del bilar
och höll inte direkt 90- som det är på vägen till Kalmar..

Vi kom ikapp en Alpina B10 3,3 Touring
med vår gammla S**B och just då får vi möte så att jag inte kan
köra om men Alpinan går snällt åt sidan (Vääldigt lång ut i vägrenen) så att jag kan passera utan att släppa gasen
alls.. Kan tillägga att vi kom in på BB 18:08 och
lille Christopher är född 18:18..

Så om någon på forumet befann sig utanför Rockneby den 1/4-05
med en Alpina B10 3,3 Touring så ska du ha tack för att du var uppmärksamm !!!

Blev kanske lite OT iom att detta handlade om 2 filiga vägar
men ibland kan det vara bra att släppa fram bilar som kommer i "lite" för hög fart ;-)

Mvh Jimmy

ett fint namn fick pågen iaf ;)
Se där! Ett exempel ur verkligheten, tydligare kan det inte bli :) Det är bara att maka på sig, ingen tjänar något på att ligga ivägen för någon som vill köra fortare.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
xnicke:

Jag finner en ganska markant skillnad mellan bostadskvarter och motorväg.

Att köra 150 i ett bostadskvarter med småbarn som leker efter vägarna säger ju sig självt att det är aningen fel. Eller?
Däremot att ligga i 150 på en motorväg är lite annat. Där har du inga barn som leker efter vägarna bl.a. Sen finns det inte korsningar, du har ingen mötande trafik, trafiken i övrigt flyter ganska så mycket fortare än i ett bostadskvarter. Så jag tycker det är lite fel å jämföra hobbypoliser med filk som värnar om sina nära å kära.

Jag kör också fort. Alldeles för fort, men på mindre gator å sånt så håller man ju igen. Det tycker jag verkar ganska självklart. Jag gillar inte heller folk som kör som idioter på min gata, men jag ger då blanka fan i om dom kör 400km/h eller 80km/h på motorvägen.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
öv
22
över alles
525i Touring -04
Stenback.
Jag gör/kör/tänker precis som du. Vi ses i innerfilen nästa gång.
Angående långsamma omkörningar så tror jag att farthållaren är en stor bov till detta. Folk orkar inte koppla ur den när de närmar sig en bil bakifrån, utan kör ut i vä. filen 2km/h snabbare än bilen de ska förbi.
t80196: Att man får köra om på insidan på =<70 väg betyder inte att man ska ligga i vänsterfil bara för nöjes skull. Fortfarande gäller att man ska underlätta för sina medtrafikanter i största möjliga mån. Det gör man genom att alltid ha högerfilen som utgångsläge och använda de övriga vid behov.

Mvh Johan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jile:
Håller med dig, man skall underlätta för sina medtrafikanter i mesta möjliga mån.

Men, så länge det inte går fortare och man befinner sig inne i ett samhälle med hastighetsbegränsning och rödljus var 500m kan det inte spela nån roll vilken fil man ligger i, det beror ju oftast på om man skall svänga till höger eller vänster vid nästa rödljus.

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.