|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Denna insändare publicerades i gårdagens Metro Länk ------ ”Vänsterfilen är inte en fil för dem som kör för fort” Vad har hänt med ”alla” bilister i vänsterfilen? Om man som jag håller hastighetsgränsen men av någon anledning behöver köra in i vänsterfilen så händer det alltid att bilen som kommer bakom förväntar sig att jag ska kasta mig in i den andra filen eller att jag ska köra för fort. Om man fortsätter köra 110 på motorvägen tills det blir en lucka i den andra filen ligger dessa fartdårar nära bakom en och tutar och blinkar och är jättearga. Hur kan dessa fortkörare kräva att alla i vänsterfilen ska köra för fort? EN SOM TILLHÖR HÖGERFILEN ------ Tja, vad säger man...? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Vad man säger är kanske att alla inte är som du men kanske skulle ta lärdom! ibland har man brådis och stress. Det gör ju inte fortkörning rätt men det är så det är Dessutom så finns ju alltid vänster filen om man vill köra lite långsammare eller 110 kmh! Och en anledning till att köra i vänsterfilen? Är väll där framst för att köra om? Annars kommer jag inte på nått med tanke att man kör av på högersidan tex. avfart (: |
|
|
De flesta är fel ute och tror att snabbast bil "rules the street" Helt fel, den billen ligger alltid sist i alla köer. Den som "Rules" är alltid den långsammaste Det är den som kommer först fram och som ligger först i alla köer. Kolla får ni se. |
|
kilroy |
Jag håller med Erik...ett märkligt beteende. Jag kan iofs förstå att folk kan bli irriterade om farbror Kalle kör om 8 långtradare i rad om långtradarna kör i 90 och Kalle kör i 100... Det kan ju tyda på att farbror Kalle inte är riktigt uppmärksam på vad som händer bakåt. I det fallet är det faktiskt bara att gilla läget...farbror Kalle har faktiskt lika mycket rätt att köra på motorvägen som någon annan...och även att göra det i 100...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Förutom att han har rätt? OK, en viss överdrift kan det sägas vara men hur ofta har man inte haft nån tok sniffande i baken i motorvägsfart och det inte finns en möjlighet att gå in i högerfilen? Råkade själv ut för det i våras när jag var ner till skåne, gjorde en omkörning på E6:an (nej, jag höll inte 110, lite mer faktiskt) och hade direkt en bil 5 meter bakom mig som låg och blinkade och höll på. Det bästa av allt var ju att idioten *och* hans flickvän som satt bredvid båda två gav fingret för att jag inte flyttade på mig/gasade på när de kom. Hur som helst, insändaren ger egentligen bara ytterligare ett exempel på hur trafikmoralen blir sämre och sämre i vårt avlånga land. |
|
|
Vad katten har man i vänsterfilen att göra om man ska köra 100 eller mindre? Lägg er i högerfilen så hamnar ni bland vänner. Att köra "motorvägen är för för alla" stilen påminner närmast om "luften är fri", en barnslig lek som bla jag och mina polare körde i förskolan.. |
|
kilroy |
Kristoffer T*Den dagen du betalar en extraskatt som gör att du har större rätt än andra att färdas på motorvägen (eller någon annan allmän väg) kan du ju komma tillbaka...Fram tills dess gäller, mig veterligt, samma trafiklagstiftning för alla...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Om vänsterfilen är för alla, radar vi inte alltid upp oss i två filer och håller 110 hela tiden? Omkörning skulle isf vara tillåtet på både höger och vänster sida. |
|
|
För att få en harmonisk trafikrytm så går det inte att blockera "omkörningsfilen" med gällande fart. Vi äro flera som gärna håller en lite högre marshfart och det är fruktansvärt jobbigt när folk ligger i vänsterfilen och puttrar fram och nästan tar det som en sport att se hur länge dom kan snigla fram och skapa farliga köer. Min kärra Länk |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Tokar som sniffar en i baken kör man ifrån så det stänker om det. Jag har snabba bilar och jag har full förståelse för den stackaren med en motorsvag bil som envisas med att hålla 8 km/h högre hastighet än resterande bilar i högerfilen och segar sig om, under förutsättning att bilen svänger in igen när det blir en lucka i högerfilen som är lämplig. Det är bara att hålla avståndet och sen dra på till marchfart igen... Min nästa 7serie blir med dynamic drive. Däremot så har jag ingen förståelse för dom som envisas med att lägga sig i vänsterfilen snett bakom en när man själv ligger i högerfilen (händer inte så ofta att jag ligger i högerfilen!!). Dessa bilister inser inte att dom lägger sig mitt i den döda vinkeln, och sen långsamt långsamt påbörjar sin omkörning, och man själv fastnar i högerfilen får bromsa bakom en lastbil i 88 km/h... mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Jag har förståelse för bilister som kör i vänsterfilen för att köra om t.ex. lastbilar. Om dom inte vill köra fortare än hastighetsgränsen men ändå inte vill ligga bakom lastbilen så är det ju det enda alternativet. Sen bör de ju välja ett lämpligt tillfälle och inte svänga ut precis när nån närmar sig fort i backspegeln. Något som är värre är de som ligger i vänsterfil eller mittenfil vid trefilig väg trots att det är tomt i högerfilen. Det spelar ingen roll om man kör fort eller sakta, är det tomt i en fil till höger så flyttar man sig dit. Man ser ofta att den högra filen är nästan outnyttjad, alla kör i mitten eller vänsterfil. Ett ytterligare irritationsmoment som har ett samband med detta är de bilister som inte anpassar farten på påfartssträckorna. Många idioter ligger i 50-60 när de svänger ut på motorvägen. Om man själv kör bakom dem riskerar man ju att bli påkörd bakifrån av trafiken på motorvägen. Mvh Johan |
|
Paap Reeder |
... min grundregel no:1 -> "var aldrig i vägen på vägen!" ... d v s ser jag nått i backspegeln och inte har nått framför .... flyttar jag mig ... med V12:an oftast längs vägen och med M30:ian i regel åt sidan. MVH /// Paap R |
|
Paap, Håller med till 100%, var aldrig i vägen! Är dock själv lite av en "flytta er här kommer jag" typ ;) |
|
|
Fick fingret av en tjej när jag körde upp till göteborg efter förra helgen. Låg i vänsterfilen i normal fart. Kommer ikapp lite långtradare och en röd sierra. Självklart slänger sig sierran ut framför mig utan att titta/blinka. Jaha hmm jo. Ligger bakom sierran att tag, en stund efter omkörningen av lastbilen blinkar jag snabbt till med helljuset för att göra bilisten uppmärksam på att jag ligger bakom. Då tänds bakre dimljusena och bilen flyttar sig. Jag drar förbi med TDs en och den blona tjejen som körde pekade på mig typ aja baja. Aha efter 40 sec trillade poletten ner HON GAV MIG FINGRET. F.....n blir då riktigt upprörd. Lite mer samspel i trafiken tack! När jag själv kör så försöker jag ta mig fram med så stor hänsyn som möjligt för andra trafikanter, jag försöker också göra allas framfart så smidig och friktionsfri som möjligt. Att man sedan kör i lagstadgad fart och anser sig ha en bättre rätt än de 80% som ligger lite över är ingen realistisk verklighetsbild. Att sedan läxxa upp trafikanter man tycker gör fel eller skapa farliga situationer är ju rent förkastligt. Kände mig riktigt kränk av den dumma blondinen. Funderar på att ta reg nummer på alla som inte borde ha körkort och ringa dem på kvällen och tala ut, som ett riktigt psyco. Skulle kunna skriva kilometervis om den svenska trafiken och foks attityder. Blir bara så trött när jag är ute och kör, sen att man varje dag hör på jobbet om folk som är livsfarliga. Vissa på jobbet har blivit totalt paranoida och vågar knappt köra bil. -Phil |
|
kilroy |
Håller med Paap till 100 % när det gäller inställningen "var aldrig i vägen"...Håller också med Philip S när det gäller "mer samspel"...Har heller ingen förståelse för förare som onödigtvis blockerar vänsterfilen istället för att gå över i högerfilen efter avslutad omkörning.Har däremot full förståelse för förare som inte vill köra fortare än 110 (eller 100) vid omkörningar. Det är en del av vår trafikkultur att faktiskt inte alla vill köra fortare...Samspel i trafiken inkluderar ju faktiskt även dessa.Mvh kilroy "Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Tvåfilig motorväg får man ju ha förståelse att folk måste köra om långtradare osv, bara de hoppar in i högerfilen igen när det finns en lämplig lucka så har jag inget emot det. Det som driver mig till vanvett är tre-filiga motorvägar där varenda djävel skall sitta i mittfilen för att sen måsta köra om då och då i vänsterfilen medans det är helt tomt i högersta filen... /bfg |
|
|
Ett irriterande fenomen på motorvägar är att när man kör i vänsterfilen och kommer ikapp några i högerfilen, så är det nästan alltid någon som får för sig att svänga ut framför en för att påbörja en låååångsam omkörning. Ibland ser man kolonnen på långt håll, allt är lugnt tills man nästan har kommit ikapp. Tittar de i backspegeln och väntar in en, eller vad är det som går runt i huvudet på folk? Snälla vänta tills kusten är klar innan ni påbörjar omkörningen - och vad ni än gör så gör inte så här i Tyskland, för då är risken stor att ni får en stor och fet Merca i häcken så skiten skvätter om det - har själv sett en liten semester-Renault, fullpackad med familj och allt råka ut för just det här - det var inte så kul. :o( |
|
|
Kristoffer T: "Vad katten har man i vänsterfilen att göra om man ska köra 100 eller mindre?" Köra om ett långsammare fordon kanske? Philip S: "Att man sedan kör i lagstadgad fart och anser sig ha en bättre rätt än de 80% som ligger lite över är ingen realistisk verklighetsbild." Men de som ligger i lagstadgad hast. HAR ju rätt och de som kör i olaglig hast. fel..eller hur? Men det är klart att de ska gå i till höger så snart möjlighet ges efter omkörning. |
|
|
Jag håller också med Paap/E38B12. Var ALDRIG ivägen i vänsterfilen! Du har ingen som helst aning om personen som kommer i 160 km/h t.ex. har en gravid kvinna som ska till BB för att föda som passagerare, eller liknande. SLÄPP FRAM och LIGG INTE IVÄGEN! Givetvis får man ha förståelse för en Corsa 0.8l 12hk som redan påbörjat en omkörning, men så fort det finns en lucka skall denne köra in i högerfilen och inte utgöra ett trafikhinder. Skribenten låter som någon som ser sig som en vardagshjälte genom att agera moralkärring/hobbypolis och förstöra för "olydiga" bilister... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Vad är viktigast? Att följa alla trafikregler benhårt. Visa hänsyn till sina medtrafikanter. Jag tycker att visa hänsyn alltid är viktigast och retar mig på "hobby" poliser i trafiken. Det är oftast de som skapar farliga trafiksituationer. |
|
| Det är bara att köra om på insidan om det är något i vägen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.