|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vilken storlek (17" 18") är bäst på E36 Coupe 95:a med avseende passform,styling,spårkänslighet m.m samt hur bred (215,225,235) kan den vara innan det blir "för" mycket. Har nu org. 15" 205/65 och har tänkt mig 235/45 17" eller 18" bak och 215,225/45 17" eller 18" fram. Vad är bäst? Rek. snygga fälg modeller? länk? Det finns en uppsjö av olika modeller och "alla" är snygga därför frågar jag er :) Min smak har kanske fallit på : Länk Zender Strike Modell H samt. Duemila LeMans (beror på om det skall vara 17" eller 18") Tack för alla goda tips och ideér. /Magnus | |
| Jag kör med 225/45 fram och 245/40 bak 17" alltså. Har tidigare kört på 235 runtom men då blev bilen mkt spårkänslig (hade ifs slitna däck på). Jag föredrar BMW-orginalfälgar typ Radial, M-design eller liknande. | |
|
Några som har flera tips? /Magnus |
|
|
M-Countur är väldigt snygga på E36.Eller M3:ans org. fälgar med fem pinnar är inte heller dumt.M3:ans fälgar breddar lagom 235/45 fram och 245/45 bak enligt BMW. Lycka till med fälg köpet! Mvh Ricke |
|
|
Ricke: Vill ej göra dig besviken men bmw måste ha sagt fel till dig. Det som gäller på M3 originalfälgar är 225/45 fram och 245/40 bak. Förutsatt att det är fälgarna som är 7,5" fram och 8,5" bak. Mvh Carsten |
|
|
BusterRS: Jag tycker att det är coolare med luftigare fälgar men det är ju som sagt var ett smakfråga. 328Coupe: Jag har 225/40/18 runt om och upplever precis som du att det är lite spårkänsligt. Skall ta och byta däcken till sommaren och då kanske man skall ta och ta lite fetare bak antingen 245/35/18 eller 235/40/18 antar jag. Någon som har en åsikt om detta, jag vill ha lite mer styrsel. Har AC-Schnitzer Type III, 8.5" runt om vilket väl inte är några problem att kränga 245 på. |
|
| BMWM3Cab, jag tror på kombinationen 225 fram och 245 bak. 7,5" resp. 8,5. Tror även att val av däcksmärke spelar en mkt stor roll vad gäller spårning och stabilitet. Michelin Pilot Sport och Dunlop SP9000 är de bästa jag använt nånsin. | |
|
Har Fulda Extremo som kanske inte är något jag själv skulle köpa om jag fick välja. Nu kan jag ju det. Har haft funderingar åt Bridgestone SO3 eller GoodYear F1 men som sagt var har inte kollat utbud på dimensioner. Någon annan som kan rekommendera en bra "setup". PS. Sorry att jag låter din diskussion spåra ut lite BusterRS men det kanske ger dig något vad det gäller däckval. DS |
|
|
BMWM3Cab: Inga problem, alltid kul att få veta lite andra saker också :) Jag är ute efter något snyggt men inte så fullt så brett som 245 är en kombination av 225 fram med 235 bak bra? med avseende på spårkänsligheten osv. /Magnus |
|
|
Köp OZ-Futura eller Brock B1 fetaste fälgarna till e-36 "See you at the Rödljus" |
|
| Man kan inte bara byta dimensioner hur som helst, man måste kolla hur bilen är typad så att rullad längd etc. kompenceras av bredd. | |
Emil Eriksson |
BusterRS Körde med 235/45 17 bak på en sänkt e36 sedan och det skrapade i ganska mycket Emil"örn" |
|
328 Coupe: Hur är min bil typad isf? Vad kan jag ha? Har inte sänkt bilen ännu. Emil Eriksson: Skrapade det både fram och bak? Vad har du nu isf? /Magnus |
|
Emil Eriksson |
Jag körde 225/45/17 fram och bak då funkade det bra. Sen fick jag punka bak och skaffa ett par Michelin? 235. isf? jag har ett par TSW fälgar som satt på vid köp... Emil"örn" |
| På b-stolpen i min bil står iaf dimensionerna 235/45 17 runtom eller 225/45 fram och 245/40 bak. Vet ej med din bil men kolla i instruktionsbok eller b-stolpe. Sen vet jag att vissa kör med 215 i bredd etc. men jag vet ej hur dessa går igenom besiktning och dylikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.