AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
598

Bromsen rök!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag lånade ut min bil igår, En 325'a från 2001, och killen hade inte släppt ner handbromsen helt utan var på första spärrklicket. Varken varningslampan eller ljudsignalen varnade för att handbromsen låg på och han körde en sträcka på cirka 2 mil. När han kom tillbaka och stannade vi ett rödljus började det ryka kraftigt ifrån vänster bakhjul... :(

Han åkte och parkerade men struntade i att dra åt handbromsen då vi hoppades på att skivorna inte skulle slå sig. Vi lät bromsarna kyla ner sig via luften ett tag sen åkte jag iväg ut på motorvägen utan att bromsa för mycket.

Bromsarna kändes helt ok fortfarande (började inte bromsa förän dom hade svalnat en hel del) men idag upptäckte jag att vänster bak inte är helt 100... Om man bromsar väldigt lite så känns det som om det finns en kant på bromsskivan så det "tickar" lite varje gång man passerar den, lite irriterande men inget allvarligt och märks inte alls om man är har lite mer tryck på bromsen.

Däremot skriker handbromsen på vänster bak om jag drar ut den lite under färd!

Har handbromsen egna bromsar på min bil och kan dom vara slut trots att dom inte låg på så hårt när det hände?

Går det att fixa på nåt vis tror ni?

Bromsarna är (eller var) helt nya....
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Handbromsbackarna sitter inne i bromsskivan,troligt är det väl så att den har blivit sliten av att den låg på.Bara att byta inte alls svårt.

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.