|
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att när jag drar släp så känner jag en vibration i bakvagnen/drivlinan mellan 60-80km/h, alltså mer ju mer jag belastar bilen. Om jag kör utan släp så kan man just känna av det men det är bara nästan...lite irriterande dock. Har läst om liknande problem här på forumet men då om andra bmw serier och då var rekommendationen att kolla hardyskivan och stödlager. Nu tänkte jag kolla om någon annan varit med om detta på e46. Frågade på BMW verkstaden i Linköping men de hade inte vart med om detta på e46...nu har min gått ganska långt, 18000mil, kanske längre än andra e46 så då kanske det inte är så konstigt. Tänkte bara kolla här på forumet innan jag lämnar in bilen för kontroll. /Micke | |
|
Glömde nämna att jag i förrgår bytte däcken bak för de var inte helt runda...så en annan typ av vibration...eller gungeligung försvann. Kvar är bara vibrationen vid belastning. Bromsskivorna är också ok. /Micke |
|
|
mixmaster_atv Har du blivit kvitt vibrationerna... och vad var felet/orsaken? Har samma typ av vibrationer i bakvagnen/drivlinan hos min 320d. Den har åxå gått relativt långt, 24000 mil. Tänker börja med att byta stödlagret, hjullagren bak, hardyskivan... alltså byta det som med all logik kan orsaka det. Är tacksam för tips och erfarenheter av liknande problem. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Hade in bilen hos BMW för kontroll av detta strax efter, kollade hardyskiva, stödlager m.m. utan att hitta något som felade. De såg att två av bakvagnsbussningarna började bli något slitna så de rekommenderade ett byte av dessa, vilket jag lät dem göra. Märkte ingen skillnad efteråt då vibrationerna fanns kvar efteråt. Dock har jag inte ännu kommit mig för att göra en fyrhjulsinställning efteråt som de rekommenderade...vilket kan vara orsaken till vibrationerna kanske? Det skumma är att det är bara vissa släp som de märks när man drar, märks mest på små korta lätta släp. Om jag drar ett rejält stort och tungt märker jag ingenting alls. Sedan min första post så skaffade vi en egen hästkärra som är väldigt välbalanserad så nu brukar jag inte låna olika släp längre och har faktiskt inte tänkt på problemet alls på sistone då jag inte märkt av vibrationerna med denna vare sig olastad eller lastad. Pratade med svärfar som haft bilen innan mig sedan ny och han sa att han ville minnas att bilen vibrerat så där med släp sedan den var ny, så inte så mycket hjälp där! Erfarenhetsmässigt känns det som sådana vibrationer man kan få i kardanaxeln på grund av att den får felaktig vinkel i knutarna på grund av felaktig höjd på fjädrarna bak. Hade innan BMWn en Toyota 4WD som var känslig för detta och det räckte med att fjädrarna bak hade säckat ihop lite bak för att det skulle vibrera vid vissa hastigheter. Nu hade jag nybytta fjädrar bak på BMWn så för korta fjädrar kan inte varit problemet på denna, kan månntro vissa släp skapa negativt kultryck som istället höjer bilen bak och ger felaktig vinkel så istället? Det släpet som bilen vibrerade mest med var ett litet kort med kåpa som när det var kopplat lutade kraftigt neråt i riktning bakifrån mot draget...så att bil plus släp såg ut som ett V. Har ändå svårt att tro att detta släp olastat skulle höja bilen bak så mycket men fartvinden kanske gör sitt i 80km/h? / Micke |
|
|
Tack för svaret. Jag tror att det blir att satsa på fyrhjulsinställning. Hade loss ett bakdäck igår... var lite mer slitet på ena kanten. Tittade åxå på bussningarna... tyckte att de såg bra ut. Men det var juh bara vad jag tyckte =). Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Hej, Brännen och mixmaster_atv Har ni hittat orsaken till vibrationerna? Har själv en 320D E46 som idag passerade 16000 mil. Problemet började vid ca 15000mil och uppträder mest mellan 2500 och 3000rpm vid svag acceleration på 4:an och 5:ans växel när det blir ett mkt otrevligt burrande/vibration/stomljud i kupén. Finns det någon här som haft liknande problem och hittat felet? Tacksam för svar! /Gustaf |
|
|
Har inte märkt av detta på väldigt länge, ja det är ju nu över två år sedan jag skapade denna tråden och jag upplever fortfarande inte detta problem med vårt eget hästsläp, som är välbalanserat. Bara när jag lånat svärfars pyttelilla släp! Släpet i sig är det inget fel på för när jag kört det efter andra bilar märks ingenting heller? Något skumt händer i kombinationen min bmw och litet släp. Utan släp har jag inga vibrationer heller. / Micke I'm a true believer Yes I am |
|
|
Hej på er, Det har nu gått ett år sedan jag skrev angående det burrande ljudet som gjorde baksätesåkning till en pina. Eftersom jag nu löst problemet tänkte jag dela med mig av detta. Först bytta jag stödlager, skillnaden blev nu att ljudet/vibrationerna även fanns på 5:ans växel i 120km/h. När jag hade nere kardanen kände jag att sista knuten mot bakdiffen trögade lite. När jag undersökte den så kunde man känna ett litet glapp i den, det fanns även ett litet glapp i näst sista knuten. Jag lämnade in den för renovering, där de bytte de två sista knutarna. Detta löste alltså mina problem, bilen är alltså en E46 320d-99. Ha de gött! |
|
|
Ser att det finns fler än jag som har problem med mystiska vibrationer. Har själv en 320d med automatlåda som växlar kanonfint men vibrationerna kommer och går. det vibrerar endast vid drag frammåt, alldrig vid släppgas, motorbroms. Det visar sig i hatigheter allt mellan 45 till 130 km/tim, har bytt driaxlarna och kollat kardanröret inkl. stödlager och hardyskiva, motor och vxl.lådskuddar allt ser OK ut. Inga felkoder hos BMW på vxl.lådan heller. Börjar misstänka konverten/lockupen. Bilen har gått drygt 20.000 mil och detta har hållt på de sista 4.000 milen, den är knäpptyst emellanåt och när det börjar vib. släpper man gasen aningen blir den knäpptyst. Skulle bli oerhört tacksam om någon kunde ge mig någon ledtråd, jag har snart slut på ideer. Mvh Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.