|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallo de är så att min polare har köpt sig en s3... och han bara skryter om att han kör i från mig som ingenting den har cirka 270hk tror den är chipad och luftfilter och annat avgas system...får snart utt min från lack tror ni ja har nån chans mot hans audi? tror den har fyrhjulsdrift också men j vet inte... ja har en m3 från 93 med annat avgas system från ac s.och chipad och luftfilter men ja vet inte om de har så stor betydelse men en då nån som har åkt mot nån sån audi förut ? MVH micke | |
cane |
Min gissning är att han åker på däng, ordentligt :) Även om hans chippning ger 270 friska pållar så har han väl fyrhjulsfriften att släpa på? Du lär dra ifrån rejält över 100. |
| ja ja tror nog de med såg på en sida att dom gör 0-100 på 6,7 orginal....jaja de vissar sig nog allt om han får se mina bakljus hehe......ett evigt väntande på min bil är så jävla sugen på att få ut den ser alla andra som åker i sina bila när man själv sitter i en renult kango man blir bara så j*vla sugen på att glida med sin MVH micke | |
|
Han får duktigt med stryk. En kompis har ägt en likadan med Dahlbäck steg 3 och den var marginellt snabbare än min gamla 328. Låg jag i baksuget kom han inte iväg alls. Flåklypa |
|
|
enda gången du torskar är från 0 om det är blött ute ;) /// mstrutsen |
|
|
Om killen me s3an kan köra.. så har han nog en chans.. om häst antalet stämmer dvs.. S3 e väl lättare också? Mvh Jojje |
|
| med S3:an (och motorstarka Audi Quattro-modeller överhuvudtaget) handlar det om att våga ladda, och lita på att grejorna håller!...Dvs den ska varvas rejält och sedan ska man bara kliva av kopplingen...gör han detta, kan du få problem de första 100 metrarna. | |
|
S3: 4x4, 210 hk original. M3: RWD, 286 hk original. Vikt likvärdig. Om han ska få ut 270 äkta hk ska det till mer än chip, filter, avgas. M3:ans 286 är erkänt ganska korrekta siffror. Och du har också chip, filter, avgas så där är det 1-1. Audin kommer krafsa iväg snabbt men om han nu ens får något försprång (beror på om han kan hantera fyrhjulsdriften) så kommer du hinna ifatt troligtvis innan din mätare nått 70 km/h. När båda bilarna går på 2:ans växel och du inte har tendenser till hjulspinn är M3 markant snabbare. 100-200 km/h behöver nog inte ens diskuteras. |
|
| Samt att s3:n är inte särskilt lätt, 1500 kg... Tror inte hller hans effekt stämmer, snarare 230-240 kanske han har i bästa fall? | |
|
Enligt Länk så blir det ca. 270hk. Kan givetvis inte gå i god för deras siffror men när det gäller min egen så betvivlar jag inte BSR's effektangivelse och det visade ju även testen TV för något år sedan. Tror däremot att M3:an går segrande ur striden med en liten marginal... ___ //Ulf |
|
|
Ska kankse tillägga att jag inte vet vilken tuningfirma den aktuella S3:an trimmats av så det behöver således inte vara BSR. ___ //Ulf |
|
| Sen har ju S3:an nackdelen att den är...en Audi.... ;) | |
HV-71 |
Skit i om du får stryk. Du åker srotts allt BMW!!. Tror dock inte du behöver vara orolig. Det är känslan inte farten! |
| Ne ja tror de ska gå bra skulle va skönt å få tyst på han för de är de enda han tjatar om hehe | |
cane |
Efter att ha varit s4 spekulant ett tag fick jag läsa mycket om att "BSR hästar" är överdrivna. Slutsatsen var att de mäter på annat sätt än vad fabriken gör, som ger högre hästantal på pappret. Vore iofs OK att göra så om de också publicerade vad en orginal bil ger med deras mätmetod, men de gör de inte... Och med tanke på att s3 orginal behöver nästan 33 sek att nå 200 enligt Länk så tror jag inte m3an får några problem, oavsett chip... |
|
Dom mäter och publicerar faktiskt effekten i originalbilen, men det är inte jämförbart iaf. Flåklypa |
|
|
Har haft en S3 och tror inte att den har speciellt stor chans mot en M3 E36 faktiskt. cane: Jag hade nog kostat på mig något annat än Bsr-skräp till en S4. Om det är A4-modellen av S4 så har jag haft en sådan (-99:a) och skulle aldrig fått för mig o stoppa i sådant skräp i en sådan bil. Har hört alldeles för många historier om folk som chippat dem hos Bsr och fått allvarliga motorproblem osv... mvh. |
|
|
Jag har inte hört någon som varit missnöjd med BSR men ingen av de jag känner som chippat där kör Audi. Av de två jag känner som testat olika fabrikat så är båda av uppfattningen att BSR-chippet ger en jämnare effektkurva utan märkbara svackor. När chip testades i TV förra året så fick dom bäst betyg och jag är som sagt nöjd med mitt men det är ju möjligt att allvarliga motorproblem kommer... Som någon nämner ovan så anger BSR uppmätt effekt både på originalbil och med respektive steg. I S3:ans fall som jag länkade till ovan så var effekterna 209 resp 269hk. I mitt fall så tror jag på de +52hk dom anger. T ex så gör bilen nu 100-150km/h (mätarfart) på 5.8s mot att den i original behövde 7.5s. Som jämförelse så gjorde min 540iAT -00 med 286hk detta på 6.7s. I högre farter så gick givetvis 540'n bättre... ___ //Ulf |
|
|
Flåklypa: Hur menar du att det inte är jämförbart? ___ //Ulf |
|
cane |
Det här är alltså tredjehands info, typ snack på forum liknande de här - den effekt de redovisar i sina grafer etc vad gäller en orginalbil är just fabrikssiffrorna, som de sen jämför med sitt trim som är bänkat på ett sätt som ger mer hästar på pappret än vad fabrikens bänkning. |
|
cane: som jag tolkar det så är det egna mätningar och inte fabriksiffror dom anger vilket du tydligare kan se här Länk och här Länk ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.