|
|
|
|---|---|
|
idén är att montera en 3,8l m-5 motor i en 325:a -88, det jag funderar över är: går den igenom besiktningen med motorbytet. ess kompressorn, finns den till den motorn med? tacksam för svar, egna erfarenheter med besikning/motorbyten... | |
|
Den går aldrig igenom bes med en sån motor. hjorten |
|
|
hur kan man då besikta e30 med v12an? |
|
|
Kan man? -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
läste i bilsport om en sådan för ca 1år sedan, en svart.. |
|
|
Allt går att besiktiga... dock så är det ju inte bara att stoppa i... Det man får göra är en regbesiktning. detta innebär att du kan byta motor om den inte överstiger orginalmotorns effekt plus 10 % vilket i ditt fall skulle vara ca 17 hk. vilket i slutändan skulle vara 187 kusar ca.... 3.8:an är ju på 340 så på den skulle dom då skrika rakt ut över.... Dock så finns det en till väg att gå... ( vad jag hra för mig om ingenting ändrats. ) och det är att bygga den som ombyggt fordon. detta är då lite mera avancerat... för då lär du bygga större bromsar och ev förstärka bilens bärande konstruktion... och om jag inte minns fel så ändrar du även årsmodellen till det datum du reggar detta fordon vilket i år då skulle innebära at den blir en 2005:a vilket medför att det kan bli hårdare avgaskrav... fast sen kan man ju stoppa i 3,8:an å chansa att dom inget märker.... |
|
| min polare besade sin m3 e30 replica i går med en m5 3.6l maskin, och den var inte omreggad elle nå sånt. besikningsmannen sa bara att han inte ville se den mad samma motor nästa år | |
| e30 med v12a var väl norsk eller dansk!? Därför gick de! | |
|
norsk var den! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
alfi: Då gick inte bilen igenom egentligen. Då sket din kompis i lagar och regler och hoppades på det bästa. Hade besiktningsmannen velat så hade han kunnat sätta dit din kompis. En E30 med M5 E34-motor är väldigt svår att få lagligt. När du registrerar bilen som ombyggt fordon gäller, om allt annat är OK, 100 kW/1000 kilo om jag inte minns fel och därmed måste du ordna en E30 på 2500 kilo... |
|
|
Nu har ju jag ingen som hellst koll på det här hur svårt det är att få i en 3.8L M motor i en liten söt E30, men om det inte är allt för mkt problem så besiktar man med orginal motor och gör motorbytet efter bes. varje år... sen kan man ju åka på en flygande bes. men det är ju sånt man får ta om man ska lira med dom stora grabbarna. Hur krånligt är motorbytet igentligen och hur mkt pungar man för en 3.5l M5 motor av lite äldre model ? Och du...lycka till! |
|
| de e ju sant han hoppades att besningsmanen skulle se mellan fingrarna | |
| Haglund Om det stämmer kan man la lägga i barlast under besiktningen ? blytyngder el.lik. ? | |
|
X-ray: Om de nu går att barlasta.. så kan du knappt plåga den stackars e30in med att slänga i 1300 - 1400kg i blyvikter? :\... Mvh Uffe |
|
|
om jag bromsar upp motorn kan jag få ett intyg om effekt som gäller vid bes? isåfall kanske det går att strypa motorn med chip vid bes.... |
|
|
X-ray: Visst kan du säkert göra det, men om du gör det så det syns att du medvetet försöker tynga ner bilen så tror jag de ger dig nedslag på det och om du ska hänga i 1300-1400 kilo så syns det nog... Om inte annat får du säkert nedslag på att bilen är underdimensionerad för sin egen vikt... |
|
|
jolar: Motorn ska vara 100% original annars försvinner avgascertifieringen på motorn och då kan du helt glömma att registrera/besikta med motorn. |
|
|
Att stoppa i 3,8an i e30 är egentligen inga svårigheter... du behöver antingen flytta fram kylaren eller ta bort fläkten och sätta dit elfläkt om jag inte missminner mig... Det va en fin M3 E30 cabbe på gävle träffen idag med vad jag förmodar va en 3L V8... men det såg lite trångt ut... =) Kompressor är livet!! |
|
| jag tackar för intresset, får skissa lite till innan vintern... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.