AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.053

e30: plfjong, buller, sprak, kaboom, krash sa det från motorrummet. Kylarfläkten!

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Var ute och drog min e30 320i -88 på landsvägen idag och plötsligt hackade det till, jag släppte gasen och det lät som om någon rem gick av och slog i motorrummet eller som en kolv skar igenom. Jag saktade ner, stannade och öppnade motorhuven för att lokalisera men hittar ingenting som gått av eller sönder. Startar bilen igen och motorn går som en klocka. Kör sakta hem men gasar på och märker att bilen plötsligt är mycket piggare nu och även tystare. Väl hemkommen öppnar jag motorhuven igen med motor på och upptäcker att kylarfläkten "jogglar". Stannar motorn och känner på kylarfläkten och den är helt lös från sin axel, jag kan vicka den ut och in på axeln, även metallflänsen som sitter intill mot motorn. Det var därför den bilen var så tyst på hemfärden. Jag tryckte in fläkten mot motorn, startade bilen och den går upp i varv. Naturligtvis går det inte att köra med bilen med detta fel.

Är det någon som varit med om att kylarfläkten lossnat? Vad är det som gått sönder om fläkt/fläns sitter helt lös? Är det kanske så enkelt att muttern som håller fläkten lossnat? Sitter den som sista del framför kylaren? Jag ser att flänsen har lite böjda flänsar men det kanske inte är något att oroa sig för?

Bifogar ett par bilder Länk Länk Länk som kanske kan ge en vägledning till vad jag skriver om. Inte de bästa bilderna men det är svåråtkomligt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Alltså... ja fattar inte riktigt hur du menar...

vickar bara själva plastdelen (fläktbladen) men inte metallfländsen så är det troligvist bara de 6st (har för mig det är 6st) små bultarna som har skruvat upp sig som håller fläkten på metall-centrummet...

kan du vicka hela axeln så har din vattenpump kastat in handuken...

_______
/Chrille
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Axeln sitter stadigt, det är fläktbladen som är lösa samt den metallfläns du ser på bilden. Det har inte låtit något konstigt innan incidenten och den har inte heller läckt vatten. Men fläktbladet är helt löst från axeln.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Testa att dra åt fläkten. Tänk på att den är vänstergängad, detta för att den inte skall skruva upp sig...

_______
/Chrille
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Måste jag demontera kylaren för att dra åt? Sitter muttern på framsidan av fläktbladen, alltså närmast kylaren?
svintoleffe
Du behöver inte demontera kylaren för o få ditt fläkten igen, men trångt dte är det, var försiktig, för det är väldigt lät o kära sig mot kylaren

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
.... Trevligare me 4:a :) Ja bytte vattenpump på min utan att plocka bort kylet äns :)

_______
/Chrille
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har varit ute och demonterat kylaren och som sagt hela kylfläkten med fläns var helt av Länk Länk den får bytas Men axeln från vattenpumpen då? Länk Är det lika bra att byta vattenpump på samma gång när man ändå är igång. Vet inte i vilken kondition den är i och när/om den är bytad. Bilen har gått snart 18000 mil. Vad kostar en vattenpump?

Kan jag plocka vilken kylfläkt/fläns från vilken e30 som helst eller är 320 specifik?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Andra bilden blev fel länk så den kommer här Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har för mig att BMW original pump kostar ca 500:- Jag skulle ha bytt pumpen och slirkopplingen som fläkten sitter monterad på.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Finns det någon anledning att köpa BMW orginal vattenpump, skiljer de i kvalité? Kostar drygt 650:- hos Förenade Bil medan en med fabrikat Graf hos Autoexperten går på 550:-

Abbe Slikopplingen är det flänsskivan som sitter tillsammans med rotorbladen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.