|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen (i söndags) införskaffat mig min andra BMW i ordningen, lika bra att slå på stort den här gången, student som man är=) Det blev alltså en 750 iAL från -88, fantastisk bil! Problemet är dock att när man gasar lite grand i låg fart så börjar det smälla, mellanaxeln tar i värmeskölden. En del vibrationer kan även märkas i motorvägsfart. Den tidigare ägaren sa att det berodde på att då han bytt stödlager för två år sedan märkte han inte upp hur de båda halvorna satt ihop (vid splinsen alltså) utan höftade bara ihop dem på måfå. Jag har rivit ned avgassystemet samt värmeskölden och sett att skölden och axeln har skavt rejält mot varann ungefär mitt emellan stödlagret och växellådan. Några hardy-skivor finns inte, och eftersom det är skavt på främre halvan av axeln borde det kanske inte heller vara silentblocken? Gummit är helt men stödlagret går att glappa nästan en halv centimeter. Finns det något sätt att se hur axeln "ska" sitta? Det ryktas visst om att det ska finnas tjörnare från fabrik, stämmer det? Borde jag byta stödlagret också när jag lika är där? Hur mycket ska det glappa? De bakre kuddarna till växellådan är kanske en möjlig orsak? Kan man köra bilen lite grand utan att koppla in lambdasonderna? Vore helt klart en fördel att kunna provköra utan att sätta fast avgassystemet igen... Många frågor, men efter vad jag läst mig till hittills finns det mycket kunnande här. Tack på förhand! Mvh /Fredrik | |
|
troligtsvis är det knutkorsen som är dåliga och som sliter upp stödlagret. |
|
| Han har ju sagt att han inte haft koll när han satte ihop kardanen igen. Så med största sannolikhet har han inte monterat den exakt som den var, han har vridit den så den blivit obalanserad. Återigen, FINNS det märken från fabrik så man kan se hur den ska sitta, samt hur mycket får stödlagret glappa? | |
|
Hejsan, När jag bytte stödlagret på min berodde det på det missljud som beskrivits. I och för sig var det inte så enkelt att få loss stödlagret från axeln men jag kunde inte se att det gick att få ihop det på mer än ett sätt. Jag tror du får göra en ytterligare undersökning av stödlagret så att gummit inte har släppt igen eller var det kanske aldrig bytt. Efter det att jag bytt ut mitt till ett nytt har jag aldrig haft oljudet mer. MVH///////////////CL |
|
Paap Reeder |
... på min e28 finns två vita färgduttar på resp främre och bakre delen. Tror också att det finns körnslag. Tar du tag i axeln så kan man lätt dra den radiellt ca 1 cm. Det viktiga är att inte gummit är sprucket och att man förspänner lagerhållaren minst 3 mm i körri. MVH /// Paap R |
| Knutkorset mot växellådan var skuret, det är dock inte tänkt att man ska kunna byta det utan att byta hela axeln. Idiotiskt är ett ord som ligger nära till hands. Hursomhelst, jag pratade med en mekaniker på BMW som sade att han pressat ut korset i alla fall och ersatt det med ett vanligt som han köpt på Mekonomen ungefär. Har någon gjort nånting liknande? Var köper man isf korset, de hade inte på Mekonomen här i Skellefteå i alla fall. Artikelnr. osv uppskattas! Mvh /Fredrik | |
|
Du får nog mäta upp måtten på knutkorset och fråga runt, troligen får du ta ett som egentligen är gjort till någon annan bil, för det finns ju knappast till denna om man inte skall kunna byta det. /Mats J |
|
|
OK, efter vissa om och men, beställningar och telefonsamtal till tusentals (som det känns) motorfirmor fick jag äntligen tag på ett knutkors med rätt mått och har bytt ut det gamla skurna. Den sista frågan är helt enkelt vad motorn gör om man kör den utan avgassystem? Utan lambdasonderna dvs. Det rör sig givetvis bara om en kort provkörning, kan det vara skadligt på något vis? Det värsta som kan hända är väl att den går riktigt fett och att oljan luktar bensin nån timme efteråt tycker man, men; I'd rather be safe than sorry liksom... |
|
Paap Reeder |
.... är lambdorna borta går den på förproggade värden i boxarna. Kör du den utan avgass efter byxrören måste ljudet läggas ut på forumet ..... så man kommer i rätt stämning inför nubben i kväll.... MVH /// Paap R |
|
Du kan väl skriva vilket knutkors som passade, så vi andra slipper samma telefonrejs om vi blir drabbade... /Mats J |
|
|
Hej ironman!!! Du kan väl vara så snäll och tala om var och vilket knutkors du köpte,har nämligen samma problem. Mvh wve7 |
|
|
Förmodligen är alla kardanaxlar renoverbara. En 750 i bekantskapskretsen råkade ut för samma sjukdom för några år sedan. Den axeln renoverades av en firma på Eriksberg i Gbg som normalt jobbar med lastfordon. Det var inga som helst problem och totalkostnaden var någon tusenlapp. En dylik reparation kan sannolikt utföras av andra verkstäder med liknande verksamhet. Vid den reparationen då jag deltog var enligt verkstaden svårigheten endast att säkra det nya knutkorset på plats, det fanns ju inga segersäkingar eller liknande för ändamålet. Har för mig att de hade ngn press för ändamålet som deformerade "hålen" efter att korset satt på plats. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
Hej Har nu bytt främre knutkors på min kardan, artikel nr på mekonomen är 06-60023, pris 400:- Mvh wve7 |
|
|
Ironman, Hur gick det? Fick du löst problemet med att kardanaxeln slår i värmeskölden? Jag hade precis samma problem och började med att byta mellanlagret. Det löste problemet bara delvis! Tricket var att byta växellådskuddarna; kardanaxeln lyftes minst en cm från skölden och allt är tyst och fint! Lars |
|
|
Hej Lars, Är inte ironman,men jag bytte kuddarna också, går som en drömm. wve7 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.