AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.029

Katalysator bort?

jag har gått i tankarna att plocka bort katalysatorn helt på min 325ik -87....
behöver jag ha den där för att den satt där från fabrik? eller kan jag bara sätta din en ljuddämpare till eller bara ett vanligt rör?!
tacksam för svar....

E30 for ever....and allways=)
Bilen: Länk
STi
Den MÅSTE sitta på sin plats men den behöver itne funger då det är en bil av årsmodell -87 Man mäter inte dom halterna på 87:a som en katalysator ska minska.
Har rensat katalysatorn på en kompis golf 2:a av årsmodell -87 han har aldrig haft problem vid besiktning. Vi har inte märkt någon effektökning om det är det du är ute efter, visst nu är ju detta en gammal sketen golf å inte en BMW.
Ska du rensa den så montera ett rakt rör innuti katalysatorn Så avgaserna leds rakt igenom. Men ta inte bort katalysatorn då får du problem vid besiktning å sen kan det kosta pengar om man blir stoppad på en flygande besiktning...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Enligt lag ska den sitta där, och den ska fungera.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

nu fick jag ju två olika svar:S
vem ska jag tro på??

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tro på Jesperado. Han är besiktningstekniker hos Svensk Bilprovning.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Däremot så har STi rätt i att katalysatorns funktion inte kontrolleras på din bil vid besiktning.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
så jag kan alltså resna den helt och dra ett rör igenom den?!

Ja om du gör det snyggt så att det inte syns att katalysatorn är påverkad.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Den skall sitta där men den behöver inte fungera.
Precis som Jesperado skriver så ska den sitta där och den ska fungera, men då inte hc halten bedöms på bilar före -89 så kan du i princip åka igenom bilprovningen med kass katalysator. Iom detta så uppstår ju såklart möjligheter att rensa katalysatorn m.m.

____
Reach the door with a breath and a scream.
jag öppnar den uppifrån så att säga? och rensar den och svetsar ett rör gemon katalysatorn? det ska funka...eller?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varför vill du ta bort den?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
STi
Gör jobbet så bra som möjligt så dom inte kan misstänka något.

Varför vill du rensa katten=?
jag har hört av några att man kan tjäna lite hk på det, iaf på -87orna... vet ju inte om det är sant, därför måste det testas, hehe:P

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
om jag skulle skippa att rensa katalysatorn och sätta dit nåt värre...som t.ex. en race kat.? vad gör det för skillnad mot orginal?! kan väldigt lite om trimning av motorer...

Ville bara säga att jag besiktigade min 88 nu i veckan utan KAT. och det var inga problem..
Jeppe W
Samma funderingar här, min katt (inte mjau) tryckte den tidigare ägaren ihop mot en sten, alldeles vid byxröret, med det resultatet att tre av cylindrarna har det lite trångt så att säga...kan jag fixa detta genom att svetsa nya inloppsrör och samtidigt rensa å filéa katten??
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ni som har skruvat loss en katt och försökt att titta igenom den kan skäkert svara på vad det skulle ge att plocka bort den, att bara ränsa den om man är ute efter Hk är nog inte så bra idé efter som att det blir fritt flöde i hela "burken" om man gör det, sen efter ska det igenom ett trängre hål. Detta kan skapa turbolens och högre avgasmottryck än en org katt. Min rekomendation om man nu ska göra något åt katten är att man plockar bort den och sätter dit den innan bes.

//Subidius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.