AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.543

vilken dimension/profil ska jag ha till 18tummare?

Ja
26
Janneman
530da xdrive
Hej!

Köpte för ett tag sen 18tumsfälgar och ska snart beställa däck. Funderar nu lite på vilken bredd och profil jag ska ha, och tänkte att jag kanske kan få lite hjälp här..?
Fälgarna är 18x8tum, ET/offset 40, (h/h 72,6?) och ska sitta på en 323ci -00.

Och varför har vissa olika bredd/profil bak o fram på bilen?

Mvh Janne
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Hej

Du kan ha 225/40 däck om du har 8" breda fälgar.
Jag har olika breda fram och bak fälgar därför har jag olika dimensioner på däcken. Fram 8x18 225/40 och bak 8,5x18 255/35.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har samma som Ztefan, det är vanligt på den modellen.

BMW CS #5206
Ja
26
Janneman
530da xdrive
oki, tack för svaren. här kommer några frågor till som ni kanske kan svara på...

Har ni bredare bak för att det är helt enkelt är möjligt, ger lite bättre grepp och ser coolare ut, eller? Fälgen sticker väl inte utanför när ni har 225 fram? Vill inte gärna ha det så själv...

Vilken är den maximala bredden jag kan ha fram och bak på mina 8tum breda fälgar?

Varför mindre profil bak? Har ni några bilder kanske, så jag kan se hur det ser ut på era bilar?
Bm
53
Bmw_Hasse
M3 Cab -95
325 coupe -93
Jag har 225/35 på 8,5 fälg.Klockrent, inget tyskstuk..., skiljer väl ifs lite emellan olika däckfabrikat.
Och jag också samma som Ztefan o christer silvén...plus att jag har spacerplattor baktill...

/ Joakim

Länk
Janneman: om man har bredare däck bak, så måste profiltalet också vara lägre för att fram/bak ska vara (ung) samma höjd, eftersom "profilen" är procent av bredden (nu är jag inte helt säker, det är möjligt att det inte bara är procent av bredden)...

/ Joakim

Länk
Här är bilder på min bil:

Länk

/ Joakim

Länk
Se även denna länk, rulla längst ner:

Länk

/ Joakim

Länk
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jag har de däckdimensioner som min bil utrustades med från BMW fabriken. Plus att jag har spacers.
Mina sticker inte ut utanför skärmkanten. Därför tror jag inte du behöver oroa dig för det.
Det är ju inte så stor vits att försöka kränga på jätte breda däck på en 8" fälg, för de blir inte särskillt mycket bredare än vad fälgen är.
Om du vill att de skall vara bredare köp bredare fälg.
Jag tycker inte du skal ha bredare än 225 på dina.(Men säkert går det)
Varför man har olika profiler bak och fram beror på att höjden på däcket räknas ut som profilen i % * bredden på däcket i mm.
225mm * 0,45 = 90,00mm
255mm * 0,35 = 89,25mm
Ja
26
Janneman
530da xdrive
Ahh, kom på det sen att det va procent av bredden, av ngn anledning tänkte jag på profil i millimeter. tack för svaren alla

Jaha, känns som att det blir 225/40 då, 35 blir kanske lite väl stötigt o tunt. Vill inte att det ska se ut som att man dragit ett par varv me svart eltejp runt fälgen... blir kanske till o beställa idag då.

Ngn som har några erfarenheter av Toyo proxes T1R? har hittat såna för 1500:-/st
Finns även Dunlop SP sport 9000 för 1600:- och Goodyear Eagle F1 GS-D3 för 1730:-

Ja
26
Janneman
530da xdrive
Blev lite orolig nu för att det kanske tar i skärmkanten när jag läste Swordfish69:s tråd Länk läste ngnstans i forumet att ET på E46 var 45-55 elr nåt liknande, jag har 40 på mina fälgar. Hmm, när jag köpte dom sa säljaren att de skulle passa, men passa och sitta som dom ska kanske inte är samma sak...
Ja
26
Janneman
530da xdrive
ahh, läste om början på Ztefans inlägg - inget jag behöver oroa mig för med andra ord.
Från E-46 till E-36=)
Någon som kan svara på om jag kan ha 255/35 -18(BAK) och 225/40 -18(FRAM) på min E-36 Coupé som är ganska kraftigt sänkt? Fälgarna är ursprungligen från en E-46á.

Nu varande dimetion är 205/60 -15 runt om. Jag vet ej vad det är för ET på fälgarna, men vad jag har förstått så kan man ha ET 35-42 eller ngt på E-36.

Kanske finns nån som har dessa dimetioner på E-36 som kan rådgiva mig=)

Bilen heter Uffe!
Jag skulle gissa på att bilen är sänkt 60/40 eller något sånt...

Bilen heter Uffe!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.