|
|
|
|---|---|
|
Holá BMW-amigos ;) Är en E31-lågmilare i nyskick helt omöjlig att köra som bruksbil året om år 2005? Vi snackar extremt sena 850CiA 326 hk, 840CiA 4,4 och 850CSi med låg mätarställning, oavsett prisklass. MVH, E38B12 | |
|
E38B12: Nja kanske en bekant hade en CSI som jag körde en hel del men vinter egenskaperna med den dimensionen nja där är jag tvecksam. Det var/är lätt trots det system som fanns då att man hamnar i diket alt inte kommer upp för den där backen. Men under de andra månader som det inte finns snö då var/är den en trevlig bil, jag förutsätter att du känner till kostnaden att driva dessa:)) |
|
| Ja, driftskostnaden är oväsentlig. Och bilen skall isf. gå i Skåne, ställer frågan åt en vän nämligen :) | |
|
Det borde väl inte vara några problem. Om en 7-serie med samma motor går att köra ska väl en E31 fungera. Man kanske inte behöver ha den bredaste dimensionen på vinterdäcken dock. Det är ju bra att driftskostnaden är oväsentlig, det underlättar ju en del. :) Mvh Johan |
|
| Vad skulle det vara som plötsligt slutar fungera under vintern? | |
|
Starkid, Jag syftade mer på rostbenägenhet osv. Har nämligen aldrig hört hur E31 gör sig i arktiska klimat ;) |
|
haimaul |
Jag är för! Kan inte tänka mig en coolare vinterbil 2005. Om budgeten är obegränsad kan han rekonda den ordentligt då och då och tvätta den ofta om vädret är slaskigt. Men som starre skriver kanske man ska vara försiktig i händelse av blixthalka. __ When in this charming car, this charming man... |
|
Vara försiktig i blixthalka gäller oavsett e31 eller e36 eller en fiesta. |
|
|
E38B12; Rostskyddsbehandling är ett måste, om bilen skall vara fin efter flera vintrar, E31 har inte ett bättre rostskydd än E32/E34, åtminstone har jag inte fått det intrycket, en polares far har en 850iA, som har sett sina bästa dagar, med rost runt hjulhus och så vidare, så det går utmärkt att få dom risiga(;, Vore trist att se en 850 CSi få den behandlingen. Mvh Stephan |
|
|
Köp du bilen och kör sönder den i saltslasket med gott samvete, E38B12, du behöver inte "skylla" på "en vän" ;))) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Konstigt, men jag har knappt sett en enda rostig E31:a när jag tänker efter... Fina ex är synd att bruxa sönder, när det finns många halvdana man kan ha till saltkörning. Skulle förvåna mig om E31 inte är bra på vintern, "alla" sa att min M5 E34 knappskulle gå på vintervägläg, men den var perfekt tyckte jag. Å man behöver ju inte ligga med överstyrning i varje kurva, även om det är väldigt lätt fixat;-) Nicke |
|
| Personligen tycker jag också det är lite helgerån att köpa en perfekt CSi för 350 000 kr och sedan bruksa skiten ur bilen, men bilar är samtidigt till för att användas :) | |
|
Jo, visst ska de användas, men sådana ovanliga bilar ska man även vårda, oavsett plånbok. En fin csi är enligt mig det fräckaste och värsta M-byggt, så de ska man vårda om de är i fint skick. Bäst är att ha lite olika bilar, då sprider man milen/slitage på ett bra sett va? ;-) Tänk, vissa behandlar bilar som om de vore döda ting... Nicke |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Personligen tycker jag det är synd och skam att köra en sådan bil i saltslasket, men faktum är att jag inte fram till dags datum sett en E31 med rostangrepp, men dom flesta bilarna går väl föhoppningsvis bara från Maj-Oktober eller nått. Beträffande körsäkerhet i vinterväglag så har E31 ASC som standard och det borde inte bli något problem med väghållningen. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
BMW Kung |
Jag kör min nästan året runt. Den tar sig bra upp för backarna i snön. Finns ett jätte stort problem vintertid och det är att rutan åker ner ca:1 cm när man öppnar dörren och det går inte med all is. Mycke varmluftpistol. |
|
Kanske en e31:a med smala 14" fälgar med grovmönstrade däck, långnabb och sedan ut på isen? Själv skulle jag ha svårt för att ta ut åtminstone en CSi i saltet. By the way så är ju motsvarande Alpinor extremt heta (och än mer synd att köra i salt iofs). /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.