|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag kör över trottoarkanter klonkar det i framvagnen. På bilprovningen bände de och slet överallt, men hittade inga glapp någonstans i framvagnen. Så nu undrar jag, var kommer klonket ifrån?? Jag börjar undra om det har med stötdämparen att göra. Stötdämpningen känns helt OK, men kan det förekomma glapp i t ex övre stötdämparinfästningen, mot topplagringen? Nån som har varit med om detta? | |
|
Har du kolla krängningshämmarstagen: Länk ? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
finns hur mycket som helst om detta på forumet,sök. om de inte är krängningshämmarstagen är främre och bakre länkarm starka kandidater. Bilprovningen brukar ha svårt att hitta detta, man får göra det själv. FAF |
|
| Till 90% säkerhet att det är bussningen i bakre länkarmen som är dålig. | |
| Tack ska ni ha! Återkommer när jag vet vad det är/var. | |
| Jag fick ju nyligen tyst på klonket över håligheter + ojämnheter i vägen, men nu klonkar det när man kör över trottoarkanter istället som för ErikBerg. Eftersom man inte är nån mekaniker direkt, så undrar jag om det är svårt att byta denna bussning i bakre länkarmen? Eller nåt man bör tänka på innan man lägger sig under bilen och börjar skruva? | |
|
Man bör först konstatera var det är glappt. det finns en spindelled på bakre armen, det behöver inte alltid vara bussningen som är kass. Bra avdragare till spindelleden är viktigt, så man slipper slå. Främre armen har också en spindelled som kan va glapp. FAF |
|
| Just det här grova klonket brukar vara bussningen. Antingen lämnar man in bilen och byter bara bussningen eller så byter man själv, och då bör man köpa bussning och länkarm, där (på länkarmen) sitter även leden FAF talar om. Jag gjorde det, köpte det på mekonomen. Man köper delarna för sig och måste pressa i bussningen i casterstaget. Då behöverman helst en hydralpress, men har hört att det går med skruvstäd också. Att få bort den gamla kan vara bökigt, trångt att komma åt ena änden av bulten som håller bussningsändan men det går. Och spindelleden brukar sitta utav H-vete. Men använd en spindelledsgaffel och en tung hammare/slägga så går det. Att montera dit den nya är då ingen match. Lycka till!! En sak till, samma pris att byta hela själv som att byta bussningen på verkstad. | |
|
Glöm ej att bulten i bussningen endast får dras färdigt när bilen står på hjulen! FAF |
|
| Mycket riktigt, det glömde jag. (skriva alltså) | |
|
det kan vara övre stötdämparinfästningen. går att spänna på e30 iallafall. MVH-V8 |
|
|
Jag har samma problem med klonk vid ojämnheter, samt vid inbromsning vid låga hastigheter. Bad en kompis att stå bredvid när jag bromsade för att lokalisera vilken sida klonket kom ifrån. Vi upptäckte att hjulen på båda sidorna flyttade sej säkert 10mm bakåt vid inbromsning. Hissade upp och kände att på höger sida glappade spindelleden på bakre länkarmen, på vänster sida var det svårare att känna vart det glappade, men tippar på bussningen, så nu har jag beställt bussningar och bakre länkarmar som ska bytas imorgon. "Glöm ej att bulten i bussningen endast får dras färdigt när bilen står på hjulen!" Det hade jag nog inte tänkt på, men ganska logiskt, men det var värdefull information... |
|
| Ett litet tillägg, så upptäckte inte SBP det!!!, besiktigade för ca 2 veckor sedan. | |
| Nej, SBP märker inte det. | |
|
eftersom det glappar kan du kanske använda det här som test: ta en hylsa som passar till hjulbultarna och ett långt skaft och sätt den på hjulbulten, ryck nu fram och tillbaka och kolla på hjulcentrum, hjulcentrum borde röra på sig. har man väl sett det kan kompisen titta in bakom hjulet för att se var det glappar FAF |
|
|
Plockade av de glappande Casterstagen/bakre länkarmarna igår, och det gick precis hur smidigt som helst, lossnade bultarna till bussningarna och muttern till spindelleden, några kraftiga slag på godset runt spindelleden samt en spindelleds "klyka", två tre kraftiga slag på klykan och de var av. Tog max 20 min/sida. Även om jag inte kunde känna glappet i den vänstra länkarmens spindelled när den var monterad, så kändes det verkligen när den var demonterad, väldigt slapp i spindelleden. Idag kommer de nya och monteringen borde vara lika enkel. |
|
|
ErikBerg: Jag har precis samma syndrom, har kollat stagen och inget verkar glapp, är inne på samma som dig, dvs lagringen. Vad berodde ditt fel på? |
|
| har samma problem på min 91,sbp hittade inget,jag sa ifrån att dom skulle göra sitt bästa,mest från bakvagnen,har varit med om bilar där någon kladd bytt dämpare och ej dragit muttern till stången riktigt,misstänker att det är det på min bil nu också,orkar dock ej klydda med det nu,efter vintern. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.