AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
975

Motordialys erfarenheter ?

Miper335
Verkstan gav mej rådet att utföra en motordialys vilket inebär att motorn spolas igenom med en speciell vätska.
Detta görs för att få ut alla avlagringar som sitter i oljekanaler e.t.c
Därefter slås helsyntetolja på.

Min bil slamrade i ca 2 sekunder vid kallstart tidigare och alla som jag pratade med sa att det berodde på slarv med service och dålig olja.

Det lät som om det var dåligt oljetryck precis vid startögonblicket.

Verkstan hävdade att detta skulle försvinna efter dialysen.

Nu har bilen inte rullat mer än kanske 20 mil efter det men nu låter bilen fruktansvärt då man startar kall.

Verkstan har aldrig hört talas om detta då de rekomenderar att man gör dialysen vid varje service!

De hävdar också att man skall slå på så bra olja som möjligt ...även på äldre bilar och helst helsyntet....Allt annat är en myt!?

Andra hävdar b.l.a att helsyntetoljan löser upp alla gamla avlagringar i motorn och sätter igen oljekanaler,filter m.m
och att helsyntet därför inte skall användas om man inte vet vilken olja som bilen har kört på tidigare.

Om motorn spolas igenom försvinner dessa avlagringar och motorn blir som "ny" igen med bättre oljetryck,lägre bränsleförbrukning m.m ( ialla fall enligt reklambladet )

Erfarenheter?
Vad hällde de på för olja efter motordialysen?

Du är den första jag vet som stött på problem efter utförd motordialys, alla andra jag talat med har varit mycket nöjda.

"De hävdar också att man skall slå på så bra olja som möjligt ...även på äldre bilar och helst helsyntet....Allt annat är en myt!?"

Det är korrekt, verkstaden har helt rätt i detta fall.

Rekomenderar dig att använda sökfunktionen!

Mvh,
Kalle
Miper335
Det var Valvoline olja men beteckningen vet jag inte.

De köper ju oljan på fat så jag vet inte om det är samma olja som i butiken som kostar 700kr/4 liter.

Bilen lät ungefär som tidigare direkt efter service men nu då den lät värre hade bilen stått i en vecka ungefär.

Ursäkta om jag tar upp en tråd som redan är omtalad tidigare men jag hittade inget angående motordialys.

Mvh:Micke

Valvoline Synpower brukar annars vara bra för just motrer som väsnas.

I ditt fall tror jag att oljepumpen eller dylikt är defekt och att anledningen till att det låter mer nu än innan är för att all skit (som haft en ljuddämpande verkan) har spolats ur motorn.

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.