AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.153

diffbroms, diffspärr

Sida 1 av 2
undrar om någon har koll på vilka bilar som har diffbroms elelr spärr.

det jag undrar mest över är en 525TDS 92:a

att det är diffbroms betvivlar jag ju, men kan det vara diffspärr, alltså så som hjälper till om man fastnar med ena hjulet på is...?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Min uppfattning om diffspärr o diffbroms är att diffspärr används för att spärra vissa axlar i 4WD bilar(t.ex.kardanaxeln mellan bägge hjulaxlarna)Diffbromsen däremot är i många fall mekaniska o kan variera i verkan beroende på märke o bil.
Normalt 25% i bl.a M-bilar.
Nya M3 har någon form av variabel diffbroms.
Diffbroms finns säkert att beställa till alla BMW-bilar...
Men som standardmontage fanns nog diffbromsen mestadels i M-bilarna...Har för mig att 535(E34) hade detta standardmonterat utöver M-bilarna.
Nuförtiden litar ju många bilfabrikanter på div. elektroniska system som arbetar med ihop med ABS(vet dock inte exakt hur dessa fungerar).
Jag vet t.ex inte om det på BMW's antispinn (ASC+T) ingår någon form av mekanisk diffbroms inbyggd(borde det tycker jag).
Men det finns säkert en kunnig entusiast här ute på forumet som kan redogöra mera i detalj om det.
Vet ej om detta inlägg klargjorde någonting för dig,men hoppas det iaf.

jo, men är itne dom flesta diffbromsar justerbara, och ställs i antal nm?

antispinn är ju inte samma sak som diff... och verkligen inte lika roligt... :o)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Håller med om rolighetsfaktorn.
Min broms på M535 fungerar iaf på det roliga sättet:)
Det om att ställa in dessa på antal NM finns det säkert någon som gör.
Men ingenting för den vanliga BMW-åkaren att pyssla med.
Finns vad jag vet ingen simpel justering på dessa.
Mvh Janne.
20
78
2002
2002tii -73
Diffbroms gör så att det andra hjulet börjar driva när man tappar greppet. Det måste alltså spinna för att det ska fungera. Börjar det dra gäller det inte att släppa gasen. Diffspärr är där man har spärrat hjulen mot varandra i som regel 25%, 40%, 75% eller AGA diff. Bägge hjulen driver då alltid. Med 75% eller AGA spärr, blir det väldigt roligt att köra i sta´n. Kör man sakta och det är halt vill det gärna gå rakt fram. På sommaren är det lämpligt att köra med uppställ runt gathörnen om man inte vill att kardanklumpen ska "kläckas". Att leka "rattens mästare i MonteCarlo rallyt" i sta´n, gör en inte så populär hos Harry Haffa. Fråga mig.

Ynf!
en diffbroms är väl som en slags koppling med lamell, som gör att hjulen snurrar lika mycket, men kan slira alltså om belastningen blir för stor när man typ svänger så inte bakaxeln ska knäckas.

diffspärrr hade jag orginal på min volvo 740tic 90:a, och den funkade som så att om man står stilla och ena hjulet börjar snurra mer än det andra, så låser den bakaxeln fullständigt. efter lite för hård körning så låste den sig konstant, och det resulterade givetvis i knäckt bakaxel...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Diffspärr är ju som det låter du spärrar någon av "diffarna" helt dvs 100%.
Är jag helt ute och seglar nu???????
Jag trodde att min hette 25%:ig diffbroms .
Petitesser kanske men kul om någon kan besvara detta.
Mvh Janne.
20
78
2002
2002tii -73
Diffbroms fungerar precis som jag beskrivit. När ena hjulet börjar spinna överförs kraft succesivt till det andra. Det spinnande hjulet bromsas alltså upp. Det finns både elektroniska och mekaniska sådana. Dom mekaniska fungerar litet annorlunda. Idag utnyttjar man även ABS bromssystem för att kunna få en diffbroms funktion. Man har det så att säga nästan gratis. Den som satt i bl.a. Volvo 740 fungerade som en AGA diff så fort ena hjulet snurrade visst mycket mer än det andra. D.v.s. 100% spärr eller inget alls. (Billigare att tillverka.) Dock bara upp till ca 40km/h. Med spärr, 25%, 40%, 75% eller 100%, driver bägge hjulen hela tiden. Men börjar det spinna kan det hjul som har fäste bara få levererat den kraft som motsvarar ex. 25% av det inställda momentet.
På tal om Volvos lösning så vet jag husvagnsägare som inte uppskattade spärrfunktionen på fläckhalka.( Aj Aj i plånboken! )

Ynf!
20
78
2002
2002tii -73
Dom vanligaste diffade bakaxlarna till BMW förr hette "ZF-differentialspärr". I 2000tii touring satt det som regel en 40%:are(Ingen vodka!). I gamla 323i:n en 25%:are. Bägge med tillbehörsbeteckningen "ZF-differentialspärr".

Ynf!
hmmmm, det där med att volvo 740 diff bara funkar upp till 40 stämmer inte, min diffade hela vägen upp till 200.

menar du att en diffbroms inte diffar hela tiden? utan bara när den känner av att ett hjul spinner?

är det inte så att den är låst hela tiden, men när det blir för mycket vridmoment, så kan den slira, tillsempel om man har feta däck och svänger mycket på asvalt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

2002 Tack!
Förresten!Vet någon hur länge en bakaxel med lamelldiff brukar hålla på ett ungefär.
Jag misstänker lamellslitage i min pga mystiska "studsningar" vid spinnande hjul och torrt eller lite fuktigt underlag.
Nu under vintern är såna tendenser som bortblåsta pga den naturliga halkan o att man inte direkt behöver ta i för att bakvagnen skall börja jazza.
Har följt någon tråd med möjliga problem ang. div drivlineproblem.Men har inte kunnat se något slitage vare sig på stödlager,hardyskiva,gummiupphängning,silentblock.
Felet är nog i sliten lamelldiff har jag kommit fram till enl. uteslutningsmetoden.
Frågan gällde min M535:a.

Mvh Janne.
20
78
2002
2002tii -73
Kan vara så att diffen slirar. Det finns en evakuering på ovansidan av klumpen. Om du har varit ute och kört tufft bör du, om diffen slirar, kunna känna en "bränd" doft vid bakaxeln om du hissar upp bilen. Nu har du en liten oljekylare bredvid klumpen så det kanske är lite svårt att plantera näsan tillräckligt nära.
Vad jag vet brukar lamelldiffarna hålla bra. Men ju tyngre bil, ju mer slitage. Speciellt om man har en lågprocentig diff och tung gasfot.

Om en Volvos spärr ligger kvar högt upp i hastighet, är den felande. Troligen fastnar den och släpper inte förrän man släpper gasen häftigt med växeln i. Men vad jag vet ska det gå att justera. Det finns även eldiffar. Men dom förekommer mest på fyrhjulsdrivna bilar och då för det mesta på mellanaxel. Det finns viskokopplingar som börjar fungera när man skickar på en spänning så att oljan tjocknar. Detta är också en typ av eldiff. Kom faktiskt först på traktorer.

Vad jag vet tillverkas det inte mekaniska diffbromsar idag eftersom dom troligen är mycket dyra att tillverka. Däremot går mekaniska diffspärrar att göra mycket smäckra. Som regel brukar dom gå att få in i en originalbakaxel utan problem. Att en sådan sats till en gammal BMW 2002 kostar uppåt 20 000 riksdaler är ju en annan femma!!! Då ingår visserligen både kronhjul och pinjong.

Nä nu jävvlar måste jag gå och knyta mig. Det är tur man är ledig ett par da´r till.

Ynf!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo hej 2002!
Tack för svaret!
Viskokopplingen fungerar väl så att när oljan tjocknar i o m varvtalsskillnad mellan axlarna så greppar kopplingen och börjar driva på båda axlarna.
Jag tänkte på den kopplingen som bl.a. 325ix E30 har och jag tror även Ford använder sig av.
Men du har säkert rätt i att det finns viskokopplingar med el som "förtjockare" av oljan

Mvh Janne.
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Det finns diffbromsar som är varvtalsstyrda ex. "visco-diffar" bromsar mer ju större varvtalsskillnad det är mellan hjulen/axlarna, bromsar mha en vätska som blir mer trögflytande ju varmare den blir. Sedan finns det momentstyrda diffbromsar, dessa bromsar mer ju större momentskillnad det är mellan hjulen/axlarna.
Båda varianterna har normalt ett maximalt överförbart moment, och det är så man tekniskt specar dem.
"Vanliga" BMW diffbromsar är momentstyrda LSD (Limited slip differential) och har ett lamellpaket som trycks ihop av momentskillnaden mellan hjulen och överför mer kraft till det spinnande hjulet, upp till 25% av tillgängligt moment.
Tjingggg...
Visko kopplingen i iX:en funkar så att ett hjul måste börja spinna innan någon kraft går över till det andra hjulet.

Angående studsningar vid spinnande hjul: Jag får likadant på vissa underlag, beror på asfalt och hur blött det är.
Men det är inget konstigt med det. Det är inget som behöver vara trasigt för det. Man kan ju få hjulhopp även utan lamell diff.
Vet inte om jag hänger med i diskussionen riktigt men jag behöver få en del uträtat här vad gäller skillnader och likheter mellan diffspärr och diffbroms.

1) Båda är väl till för att båda hjulen ska snurra lika fort, dvs att hjulhastigheterna inte ska DIFFA.

2) Diffbroms finns i olika "grader" dvs 40%-ig el dyl. Måste väl betyda att den ser till att hjulhastigheterna inte diffar mer än 40%. Alltså Det ena hjulet kan inte snurra mer ärn 40% snabbare än det andra.

3) Diffspärr spärrar axeln helt hjulen snurrar lika fort hela tiden oavsett underlag eller annat.

Så här har jag uppfattat det hela är det korrekt? Det känns nämligen somom flera här använder benämningarna olika, vilket gör diskussionen svår att följa.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!
Kul att det blev lite fart kring "diffar",det är ju det som gör att en bil slipper bli pinsam i gatuhörn bl.a. när ena hjulet spinner som besatt o andra står still.Problemet som jag som begagnatköpare tycker mig ha,det är att förhållandevis få bilar har en sådan monterad.
Dvs en gammal hederlig lamelldiff.
Jag ser det som en stor fördel om en sådan existerar på mitt tilltänkta objekt.
Det kanske bara är ett fåtal som efterfrågar en diffbroms/spärr och är intresserad av en dylik tingest.
Dannej öppnade en intressant fråga om dessa spärrar/bromsar :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej ILiveToRide!
Angående mina hjulstudsningar.
Det smäller o lever F-N också i samband med detta "fenomen".Kan inte vara helt normalt.

berg35!
Jag tycker i af som du angående diffspärr o diffbroms.
Diffbromsen har olika grader av "broms" av differentialen ,medans en spärr spärrar differentialen helt.
Men tydligen var jag lite ute och cyklade ang. benämningarna på detta...men men det blev lite rörigt det här.
Och min diffbroms har en 25%:ig funktion,det tror jag menas att det ena hjulet snurrar 25% o det andra 100% när diffbromsen aktiveras dvs vid hjulspinn....Vissa bilar t.ex. Porsche Turbo vet jag hade en diffbroms som varierade mellan i princip 0-100% vid spinn i olika hastigheter o förhållanden.
BMW's E46 M3 har också någon form av variabel diffbroms som jag skrev tidigare...
Det här med benämningarna brukar väl missbrukas en hel del,t,ex när man säger diff så menar man en differentialbroms.Eller diffad axel?det är ju alla axlar pga skillnaden i hjulhastighet i kurvor.Men de menar differentialbroms när de säger diffad axel.
Kanske blev ännu rörigare nu men det är vad jag menar skillnaden mellan spärr/broms och differential.

Oj Oj så det blev mycket skrivet...

Mvh Janne.
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
DanneJ
Jag läste i någon annan tråd att alla touring-modeller som har fabriksmonterad dragkrok skall vara utrustade med diffbroms, jag har det i alla fall på min TDStouring som har krok, och jag kan säga att det är j-ligt bra när det är halt ;)
Om det stämmer så blir jag välldigt glad, är nämligen en 525tds touring med drag jag ska köpa.

det låter ju faktiskt ganska troligt att om man har dragkrok så har man ju välldigt stor nytta av drivning på 2 hjul.
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
25%ig diffbroms betyder att den klarar att överföra 25% av ingående moment till det hjulet med bäst fäste.
tekniskt beskrivs en diffbroms med det maximala momentet den kan överföra tex en 400Nm diff kan överföra 400 Nm till det hjul som har bäst fäste innan lamellerna slirar.
25% blir lätt felaktigt eftersom det blir olika ingående moment i bakaxeln beroende på vilken växel som ligger i, 1:an ger betydligt högre moment än 5:an.
För att krångla till det ytterligare finns det förspända och icke förspända lamelldiffar....

Tjohooo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.