|
|
|
|---|---|
martinv8 |
Har ett delikat problem, min 528:a -99 blir plötsligt strömlös (urdraget batteri). Detta sker ca en gång i mån. Om den drog sjuvström skulle den knappast gå så länge?? drar för övrigt 2L istan. |
martinv8 |
nån? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur länge laddar du batteriet?? behöver minst 48 timmars laddning för att bli fullt om det är heltomt med extern laddare ??. Ska du föröska fylla batteriet med bilen måste du i princip köra bilen lika länge. Hur är statusen på batteriet nytt ?? Hur kör du korta sträckor med många start och stopp. ///MVH Hasso Länk |
martinv8 |
Jag kör mest korta sträckor, har funkat med alla andra bilar jag ägt??! lr klarar inte en BMW det?? |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej det gör dom inte batteriet måste skötas om och underhållsladdas vid sådan körning, de drar en del kräm och det är bara tiden som återställer batteriets kapacitet och har du inte laddat batteriet ordentligt efter en sådan urdragning (48 timmar) så åker du dit igen ännu fortare. Och hur gammalt är batteriet ?? De håller inte just mer än 5 år. Och är av en annan typ än de batterier som fanns förr, ger höguteffekt/urladdning vid start som det också tar längre tid att återställa. Ladda batteriet 24 timmer minst varje kvartal. ///MVH Hasso Länk |
|
Precis som hasso säger så behövs batterier laddas regelbundet, om man glömmer bort/struntar i det så tappar batteriet sin kapacitet hela tiden... Inga problem alls att få en 528 att dra mer än så i stadstrafik, min gamla 735 hade ett snitt på 3,58l/mil när jag köpte den i Berlin... Mvh |
|
martinv8 |
Batteriet är 1-mån gammalt, alltså jag måste underhållsladda för att kunna köra istan??......vilken bil |
Finns ingen garanti för att det är fulladdat till 100 när du fick det utbytt. Och du har väl inte laddat det alls ?? bara startat med startkablar ?? Detta kallas i BMWs verkstadsdokumentation för "ogynsam körprofil" typiskt storstads syndrom. Sköter du batteriet så lever det längre och bilen startar alltid. ///MVH Hasso Länk |
martinv8 |
jag bel. provade det nya batteriet innan jag stoppade i det |
|
Finns en lite solpanel att köpa på BMW som man lägger i framrutan och kopplar in i cigguttaget för att få in lite kräm när man parkerar.. Lägger också till att jag också kör mest korta sträckor under veckorna, vi talar om 10-20 minuters bilturer där alla grejer är på i bilen.. Har inga som helst startproblem med min bil! (Har ingen solpanel heller) T |
|
Sixten |
Martinv8, jag har likadan bil som du och kör nästan bara i stan, jag har en snittförbrukning på 1,18liter/ mil och aldrig några startproblem så det låter som om något skulle vara lite galet. Varför åka "bil" när man kan åka BMW??? |
|
När jag skulle starta bilen idag så var den strömlös????har inte hänt sen jag köpte bilen för drygt 6-7 mån sedan...men har nyss kopplat in motor o kupe uttag kan det va en orsak varför den drar ur sig... //Manne |
|
Nej det ska det inte ha om det inte är någon typ av fjärrstyrning från bilens elektronik, finns sju en del varianter. Men är det en vanlig Defa 220V blockvärmare och uttag har det inge som helst betydelse. Du får väl se över batteriet , det har ju blivit kallare och är det dåligt laddat redan från början så halveras snabbt batteriets capacitet vid kallare väderlek. ///MVH Hasso Länk |
| har haft problem med vissa förvisso äldre bmw som dragit ström,koppla in en amp mätare mellan polsko och pol så ser du hur mycket som försvinner,om det nu är så nånting snor ström! | |
|
ok tack för tipset...ska kolla lite..det är en vanlig defa 220v..men hur ska jag gå till väga när jag ska ladda upp batteriet???läst lite på forumet men det finns många olika sätt att göra det verkar det som...ska man ta bort batteriet eller ska man låta det sitta i med kablar och allt eler hue ska man göra??????? //Manne |
|
|
Hej ! Har exakt samma problem som jag försöker komma tillrätta med. Tror att poblemet är det så kallade fläktmotståndet som gör att fläkten går igång när bilen är avslagen. Har kontrollerat om den drar tjuvström men den var endast 20mA när bilen var i sleepmode. La märke till att fläkten gick ända upp till en timme efter bilen var avslagen och då var inte restvärme inkopplad. Har köpt ett fläktmostånd som ska bytas ikväll...får väl se hur det går i mörkret. mvh /Christer |
|
| en annan grej som har hänt mig ett par gånger är att bagagerumsbelysningen har varit tänd även när luckan varit stängd,det kan ju även gälla i motorrummet,men dagens kontakter kanske är bättre! | |
|
Nu har bilen laddat hela dagen igår och natten..men ändå finns det inget liv i bilen?????kollat alla säkringar och ficklat öite där bak vid batteriet sitter...vad ska jag göra nu???????????.... //Manne |
|
| ta ett annat friskt batteri och två startkablar,koppla den ena till pluspolen i motorrummet som jag tror du har och den andra till jord,går det då så borde det vara nåt med kablarna till originalbatteriet.borde detta inte gå eller? | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
testade att starta den med startkablar...först klickade den flertalet gånger...sen tog jag bort kablarna igen väntade en stund och testade igen då startade bilen:=)....mätte upp batteriet laddningen fungerar men den verkar dra lite ström när allt är låst och släckt...liger på 0.5 amp detta kan väl inyte vara normalt...hur länge är den "aktiv" efter man låst bilen... //Manne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.