|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Importerade min E39:a i vintras, och den verkar ha några klassiska E39 fel. Nämligen pixelfel, och att växellådsläget mellan 5:an och 3:an försvinner ibland när bilen är kall. Täcker Europlus detta? Var kan man läsa exakt vad som skall täckas av Europlus? Är svenska verkstäder kinkiga när man skall använda denna europatäckande garanti? Någon som har en susning? Tacksam för svar! | |
|
Länk / Joakim Länk |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
cane |
Bortsett länken till susning.nu(?) Verkar det vara ganska mycket oklarheter vad gäller europlus. Har själv sökt klarhet i detta, men utan resultat. Tror att det beror på att det finns olika återförsäkrare för denna försäkring. I ditt fall skulle jag ringa till: EUROPlus-Hotline tel 0049 7158 953503 Detta var det svar BMW AG gav mig när jag hade frågor. |
| Europlus gäller alltså inte på slitagedelar, eller? | |
|
Fick just svar på ett mail jag skickade till killen som sålde bilen till mig i tyskland. Enligt honom skulle pixelfel och växellådsproblemet absolut betalas av Europlus garantin. Jag skulle åka till min lokala verkstad som skulle göra ett kostnadsförslag som jag skulle faxa till min snubbe i tyskland. Därefter skulle de betala reparationerna... Låter enkelt, frågan är hur enkelt det blir... Är det någon som har utnyttjat sin garanti till något liknande? Eller kanske något helt annat? Om alla radar upp vad de har fått igenom på europlus:en och vad de inte fått igenom i denna tråden, så kanske vi kan få lite klarhet i vad som tillämpas... Så skriv och berätta! |
|
cane |
Det intrycket jag fått av europlus är att det är rejält heltäckande, på allt utom typ glödlampor. Problemet brukar snarare vara huruvida den gäller för en svensk... |
|
Fick just tillbaka min bil i helgen efter europlus-reparationer. Jag måste säga att BMW och europlus har skött allting exemplariskt. Jag kommer aldrig att handla begagnad bil utanför BMW-tysklands väggar igen. Lämnade in den för pixelfel, problemet med att växellägena försvinner ibland efter man använt femman, klonk i framvagnen när man kör över väggupp och urladdning av batteriet. De bytte hjulupphängningen höger fram, plockade ner växellådan och åtgärdade det problemet, lagade instrumenten så att pixelfelen försvann, felsökte och lagade elsystemet (intern kortslutning i batteriet), hittade dessutom fel på slutsteget i klimatorn och bytte det, fel i temperaturgivaren till kylvattnet. Allt detta gick på europlus garantin. Någon som har en susning om vad detta hade kunnat tänkas kosta på en svensk verkstad? Lämnade bilen i Tyskland för att slippa kladdet med att försöka kräva pengarna av europlus i efterhand. Varför tvingas inte BMW-sverige att foga sig i ledet och utföra europlus-reparationer som det är tänkt? |
|
|
Dredd: Var i tyskland lämnade du bilen? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Lämnade den på Autohaus Wigger i Rostock. Ganska liten återförsäljare, men det låg bra, passade på att ta en minisemester med frugan och åka runt lite i trakterna när jag lämnade den. | |
|
Tackar för svaret, min ska med in för lite småhyss som den har för sig och jag funderar allvarligt på att få det gjort i tyskland. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
De löser nog väldigt många problem för en att åka ner o få större saker åtgärdade om man har Europlus. Skönt att tyskarna upprätthåller vad garantien är tänkt att stå för. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Dredd: Pratade någon där engelska tro? Jag kan inte många ljud tyska :) wendtan: Jag ringde BMW Sverige och fick prata med någon på garantiavdelningen, dom kunde inte ens berätta vilka svenska verkstäder som tog Europlusen utan deras lösning var att man fick ringa runt till alla verkstäder om man ville veta det. Lysande :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Enormt service minded! Kul att de hört talas om garantin iaf :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det blir väl som för Mercedes för ett par år sedan, tyskarna åker hit och rättar in svenskarna i ledet igen. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
tsaros: Vet faktiskt inte riktigt... De hade många svenskar där sa de, så någon borde nog prata engelska. En snubbe såg ganska ung ut och borde ha lärt sig prata. Själv är jag flytande på tyska så jag har inga problem ;) |
|
|
Jag mailade dom på engelska och hoppas på svar :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Har haft en BMW 525i T. Bytte kondnesor i AC:n på europlus garantin, plus lite annat. Gjorde jobbet på BMW Carlsson bil i Örebro. Dom skötte allt enligt handboken. Fick betala en egen del, självrisk men Europlus tog resten. Suveränt! | |
|
Lyfter en gammal tråd igen.. Undrar hur det gick för "tsaros" och om dom kunde engelska ? Har själv lite strul med min PDC som jag tänkte försöka få ut på Europlus garantin dessutom börjar inspektion 2 närma sig och tänkte då "göra två flugor på smällen" genom att få servicen gjord på samma gång.. Någon som har gjort Inspektion 2 i Tyskland och vet vad det brukar kosta (ca) ? Finns det någon som kan rekomendera en bra verkstad i norra Tyskland ? (Hittade några på BMW.de) Det vore ju inte helt fel om dom kunde engelska oxå ;-).... Mvh Jimmy |
|
|
Jag lämnade min bil hos bmw neiderlassung i Hamburg och är väldigt nöjd med hur det hela hanterades. När bilen ändå var inne för översyn så gjorde jag en inspektion 2 inkl byte av oljan i växellådan och bakaxeln, 810€ kostade det. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jag håller just på med ett EuroPlus-ärende. Har problem med att innetaket till takluckan inte går att öppna mer än ca. 5 cm. Det följer med glastaket när man öppnar och det följer även med tillbaka när man stänger vilket är fel. Har även fukt i dimljusen på båda sidor som jag även passade på att anmäla. Kontaktade dom och då bad dom mig att få en detaljerad kostnadsuppskattning på alla delar som behövdes samt arbetstid. Fick detta från Theanders i Lund och faxade ner. Fick svar dagen efter att dom står för vissa delar när det gäller takluckan samt hela arbetet. Dimljusen går inte på garantin. Jag har sedan skickat mail där jag frågar varför dom inte står för alla delar till takluckan. Är nyfiken om dom anser att vissa delar kan återanvändas eller om dom räknas som slitdelar. Tyvärr så har personen i fråga inte svarat än trots två mail. Jag vill ju gärna ha lite kött på benen när jag går till Theanders om det nu skulle vara delar som går att återanvända. Inte helt ovanligt att verkstäderna gärna vill byta ut lite för mycket... Sen ska man också vara medveten om att full ersättning på material bara gäller upp till 10' mil. Efter det så gäller följande: - 12' mil - 90% - 14' mil - 80% - 16' mil - 70% - 18' mil - 60% över 18' mil - 50% Arbetskostnade ersätt alltid till 100% Inga problem att kommunicera på engelska. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.