AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.012

DTA motorstyrning till en E30

Lyfter hit från annan tråd:
Jag tänker göra ett kablage från Motronic 55-pol plugg motsvarande på DTA P8PRO på en -87 325. Nån som vet var lämpligt kopplingsschema finns att ladda ner?

FP
Am
569
Ambush
540i/6-94
på dtafast.co.uk kan Du ju ladda hem manualen till sprutet och där finns pinlayouten specad. Sedan kan Du ju hämta motronicens pinlayout från den där ryska sidan (kommer ej ihåg URL:en men sök här på forumet så hittar Du den snabbt).
Hittade ingen pinlayout på Motronic. Menar du Diakom?

FP
Am
569
Ambush
540i/6-94
Här har du, hittade den i en bok jag hade:
1 Coil negative
2 Earth
3 Relay earth
4 ISCV
5 CFSV
6 4WD unit, AT control unit
7 AFS signal
9 Road speed sensor
10 OS return
12 AFS supply
12 TPS supply
13 Diagnostic socket
14 Earth
16 Injector pulse, bank number 1
17 Injector pulse, bank number 2
18 Battery positive
19 Earth (main ECM)
20 Coding earth (non-cat)
21 Coding earth (cat)
22 Warning lamp
24 Earth
25 Sensor return: AFS, ATS, CO
26 Sensor return: CTS, TPS, OA
27 Ignition switch
28 Oxygen sensor
32 On board computer
34 AT control unit
36 Relay earth
37 Nbv supply from relay
40 AC cut-off switch
41 AC pressur switch
42 Ignition switch
42 Coding earth (MT)
43 CO - non-cat (AFS)
44 ATS (AFS)
45 CTS supply/signal
46 Octane adjuster
47 Earth (4x4)
48 CAS return
49 CAS output
51 AT control unit
53 Throttle pot signal
55 Diagnostic socket
Tackar, jag har hittat info från annat håll också, bra att jämföra.
Nu är det väl mera anpassning av DTA till en bil som har ovanstående Motronic tidigare som är intressant.

FP
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Folke ska du behålla LMM eller ersätta denna med map-sensor? Om du kör mappsensor måste "Throttle pot" bytas till just en pot. På min M20B25 (och förmodligen alla med "samma" styrsystem) är gasspjälslägesgivaren ingen pot utan två microbrytare, en för fullt stängt spjäll=tomgång och en brytare för fullgas som slutes mot jord då de aktiveras. Själv har jag labbat lite med mappsensor från en motor till en volvo 440. Denna mappsensor är av typen "1bar" och kan således bara mäta vacuum. Har för mig att jag läst att många turbosaabar (typ 9000?) har en mappsensor som mäter "2,5bar" vilket innebär att fullt utslag ges vid 1,5 bars överladd. Har även labbat lite med gasspjällägespotten från samma volvomotor och denna bör med lite modifiering kunna ersätta microbrytarna på BMWns orginal spjällhus. Dock så passar inte det högra fästhålet rakt i, det verkar det vänstra fästhålet att göra dock. Vet inte om detta kan vara någon hjälp?
OK. Inte min bil men det stämmer med trottelbrytare kontra riktig trottelpotentiometer, mapsensor osv. Jag skall bara hjälpa till med kablage/adapter till bilen, det skall turbokonverteras osv så en del nya givare osv kommer till.

FP
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Ok, misstänkte det var någon lurigt projekt pågång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.