AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
691

Laddtryckshöjning 745

Är det någon som har höjt laddtrycket på en 745 genom att "lura" wastegaten med en bypassledning? Har sprutet ett inbyggt skydd mot högre laddtryck och därmed ett behov för ett annat chip?
Har spridarna tillräcklig överkapacitet?
Jag har även en biffigare laddluftkylare som ligger och väntar på aptering.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena igen!

Det du säger i det här inlägget, är ganska precis vad Juha gör med sitt kit. Dock, så tror jag att han monterar någon form av "akut" övertrycksventil.... men som sagt, han har sina hemlisar. Beställer någon av oss grejejrna snart så lär vi väl få se. Spridarna klarar av att flöda uppåt en 400 hk, vissa säger att de toppar vid 350 hk... andra att de klarar betydligt mer. Jag vet inte, men är beredd på att rota fram beggade M5 spridare (ganska billigt) alt. köpa ett eftermarknadssprut, något enkelt, som jag klarar av att justera någotsånär (typ ProSpark). Biffigare IC är ju aldrig fel, har du kapat till en själv eller är det någon lätt lb kylare som ska få göra tjänst?

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Intercoolern kommer från gikturbo, har 3! st. Kan tänka mig att sälja för 1500 styck om intresse finns, de är nya och har ett nypris på över 5000 styck.
Jag vet inte hur jobbigt det är att få dit den, men det är en ganska stor kylare. Jag kan lägga ut artikelnummer om intresse finns.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena igen!

Du, jag tar en sån! :) Har letat efter lämplig IC ett tag och med lite tur kan de du har fungera bra.

Skicka gärna ett mail med art. nr. så ska jag mäta och checka (får vi båda veta om den passar rakt av eller om vinkelkapen/hammaren måste tillämpas på någonting först).

Kul med fler som gillar E23 och har byggarplaner!! :)

Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven!
Den är ung. dubbelt så stor som originalet, så jag tror att det är vinkelkapen som gäller, den hamnar troligtvis på högkant med utlopp/inlopp uppe eller nere.Återkommer med art. nr.
Du förresten, hur kommer det sig att du har samlat på dig 3 av världsvagnen 745?(Jag förstår dig, men hur kommer det sig? Jag impulsköpte min i höstas efter att ha provkört den och fastnade direkt, en så stor kloss som gick så in i h-te!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Låter fint! :) Vi får väl se om vi kan trixa dit dem utan kapen, men om det krävs så får man väl bita ihop och kapa bort en bit av bettan. Det är ju trots allt ett raceprojekt (de andra två är original putsprojekt) så det må vara hänt.

Varför jag har tre? Ja, det undrar jag själv ibland... förmodligen för att de är så otroligt häftiga och ger prestanda och komfort utöver det vanliga utan att kosta mer än en kvaddad Skoda! :) Även i standardutförande går de ju som spjut, min 82:a har utan vidare ansträngning "förnedrat" både det ena och det andra på motorvägen, smiskar både V70 T5 och 9-5 Aero utan större ansträngning (dock buskör jag aldrig med originalarna). Om jag ska vara helt uppriktig så tror jag att de 252 originalhästarna är klart tagna i underkant, 252 på drivhjulen kanske, men definitivt inte ur motorn. Jag hade tidigare en Nissan 300ZX med original 286 hästar, när min kompis lånade den åkte vi jämt upp till 230 km/h på dubbelfiliga motorvägen en sommarnatt, därefter drog han ifrån upp till fartspärren (mycket beroende på luftmotståndet hos E23:an samt det faktum att jag släppte gasen av självbevarelsedrift och kärlek till bilen :).

Jag siktar ju som sagt på ungefär 400 hk i mitt raceprojekt, det borde ge bibehållen körbarhet, skona lådan någotsånär och samtidigt ge en mycket snabb bil. Fantsisiffror som 500-600 hk är säkert trevliga på strippen och över 250 km/h... men i verkligheten är det fråga om ifall de inte är mer av ondo. Det är ju ingen större idé att ha en bil som står uppallad halva sommrarna pga. slutkörda lådor, bakaxlar och bakdäck.

Jag har kommit över sänkdämpare och fjädrar (kompletta fjäderben) runtom som ska på min racer, tänkte dessutom gå på den lilla rost som finns och lacka om där det behövs. Målsättningen är att ha en E23 med nära perfekt utseende och prestanda att nacka en E34 M5:a upp till 250 km/h. Alpina dekorstripes? Jajemen, om jag kan få tag på det. Har en Alpina frontspoiler till E24 som jag ska försöka få dit också.... vart i landet finns du? Vi skulel säkert kunna hjälpas åt att bygga rätt från början?!

Jag bor i Stockholm, var finns du?
Det där med originalstuk och prestanda är definitivt min grej, fast jag tänkte sätta dit 728 emblem för att ytterligare förnedra vid frånåkningarna.
Effekten kan även få mig att fundera, för visst går det undan trots vikten. Hängde av en 735 E32 som skall ha 218 häst hur lätt som helst.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
ÖRebro hålls jag i, inte helt långt bort med andra ord! :) Håller med om att 728 emblem är klart retsammare för de frånåkta, fast efter att ha sett att Alpina stripes kan göra sig rätt bra (kolla länken nedanför) så är jag lite sugen på det. Spoilern kan väl kanske ifrågasättas... men det behöver inte heller vara någon vulgär katastrof om man kollar på ex. den andra länken. Vindrutedekal är dock nej tack... Garage Du Bac (dom har byggt om en 735:a till Touring) får väl ses som ursäktade för sin stripning, dom är ju lite anrika... i alla fall i Frankrike.

Stripes:

Länk

Frontspoiler:

Länk

Hehe, lite kultigt va? Synd bara att året inte är 1983, då skulle vi ha varit ett par snubbar med för mycket pengar om vi haft den här dsikussionen! :) :)

Den med alpinastripen såg bra ut, en väldigt snygg e23 i övrigt också. Den där spoilern, pajar inte den "snorkeln" som tar luft till att kyla turbon?

Laddluftkylaren: Såg inget artikelnr., men här är måtten: Rektangulär form, men större i ovankant vid luft in och ut än i botten. Luftanslutningar för 58mm slang invändigt, 50cm bred i ovankant, 42 i underkant och 30cm hög. Glömde att mäta tjocklek, men drygt 60mm.
Slå en signal till jobbet 08-466 45 32 eller mobilen kvällstid 070-769 67 02 om det är intressant.

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Halloj igen!

Nu har jag snackat med Turbocenter. De har mycket riktigt jobbat en hel del med "vår" motor och tycker att den håller för i princip vad som helst! :) Annat är det tyvärr med automaten. De hade svårt att tro att den skulle palla ett effektuttag på 400 hk (med vidhängade vridmoment) men det var naturligtvis beroende på körstil. Hans förslag vara att vi skulle prova att ladda runt 0,8 bar (borde ge runt dryga 300-330 hk) och nöja oss med en chipmodifiering i steg 1. Det var enligt honom ungefär vad resten av systemet klarade av, sedan började soppapumpen slacka, lådan slira och hela konkarongen.

Jag tror honom väl i huvudsak, även om jag tycker att det låter lite i underkant. Bevisligen finns det folk som har kört automatlådan med över 350 hk utan några problems överhuvudtaget.

Klaus förslag vara att förstärka lådan, men en sådan operation skulle gå på åtminstone 10 laxar + montering. Det lät inte så stabilt tyckte jag... hellre skaffar jag då en manuell M5 låda eller liknande och stuvar i (även om det också betyder en jäkla massa jobb och pengar).

Nu är det ju så att 745 lådan har en betydligt biffigare konverter än motsvarande 535 eller 735 automat, något jag tycker borde inverka på hållbarheten då slutvridet i lådan borde bli lägre än med en vanlig 535 eller 735 konverter.

5200:- ville Turbocenter ha för steg 1, men då skulle de som sagt bara gå på styrprogrammet. Jag förhörde mig om wastegaten och att ev. rycka vakumslangen, Klaus menade att det skulle kunna fungera men att det blir ruskigt riskabelt att justera in eftersom motorn vare sig kommer att få tillräckligt med soppa eller luft för att klara det ökade trycket. Han sa däremot inget om ifall det fanns en tryckspärr i motronicen, vet inte om han inte ville eller inte hade stenkoll på det just för sekunden.

Det blir ju lite att fundera på, antingen nöja sig med måttliga 300 hk, eller börja shoppa för allt vad tygen håller. Ett snabbt överslag för 400 hk skulle väl kunna hamna någonstans kring följande:

* Förstärkt låda/ersättningslåda, 6000-12000:-
* Nytt sprut, ex. Prospark, 6000-10000:-
* IC (har vi ju :), 1500:-
* Styrprogram, 5200:-
* Arbete, ????:-

Tillkommer säkert en hel del annat... vad tror du om ovanstående??

Mvh,

Petter

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Hej igen!
Jag kommer nog att nöja mig med chipmodifiering steg1 plus större ic för att få lite marginaler. Vet du om dom behöver hela bilen eller om de kan ta en lös styrbox?
Har jag föstått det riktigt att de kan höja laddtrycket enbart genom modifiering av styrboxen?

Hur som helst tycker jag att det låter vettigt, men min bil är för tillfället i delar för en växellådsrenovering. Den kommer dock att få en behandling hos turbocenter så fort jag fått snurr på den.
MVH Filip

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ok, det låter bra! Min bil kommer nog inte att vara redo för modifiering innan maj/juni, men då bär det av med någon form av modifiering, får se om det blir hos Turbocenter.

Enligt dem behövde de bara lägga in ny styrprogramvara (de borde alltså kunna nöja sig med boxen) så skulle saken vara biff (fick en något luddig uppgift om effekthöjning på 50-100 hk). Wastegatemodifiering får vänta till steg 2 för deras del.

Är som tidigare intresserad av en av de IC:s du hade, skulle man kunna hämta den imorgon (har fått ärende till Stockholm för ett möte)?

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Det går alldeles utmärkt att hämta den, dagtid så finns jag i Nacka, värmdövägen 120 mittemot brandstationen. Ring mig på jobbet 08-466 45 32 eller kvällstid på mobilen 070-769 67 02.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.