AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
713

Kan enbart bilen göra en fälg skev?

Hej,

Sitter här och funderar, kan enbart bilen och dess slitage av komponenter (allt med hjulupphängning, olika lager och bussningar) göra en fälg skev utan yttre faktorer i form av ovarsam körning osv.?

Kanske en dum fråga?

MVH,
E38B12
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Ytterst tveksamt.
Tracfreak,

Har suttit och räknat lite på det nu, och teoretiskt sett borde det finnas en liten sannolikhet för att det är möjligt, men som du säger så förefaller det osannolikt i praktiken.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
E38B12:
Teori och praktik har aldrig gått ihop mig veterligen...;)

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Läste här på forumet om ngn som bromsade in med en sjua från hög fart med fulfälgar och de blev skeva.

Men det var kanske inte så du menade.

-Phil
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
E38B12.

Min erfarenhet är som följer:
Drev under ett antal år egen Däck/Bilverkstad.
Inte vid något tillfälle under denna period hörde jag talas om en fälg som blivit skev "av sig själv".
Den mest tveksamma fälgkontruktionen jag stötte på är de i mitt tycke otroligt fula 3-ekrade fälgarna som var poppis för flera år sedan,men inte ens denna fälgtyp skevade till sig av sig själv.
"Fulfälgar" som nämns i tråden,eller fälgar som är befattade med någonting annat än skönhetsfel monteras inte av en "proffs" verkstad.
Tror det var en 750 som nitade från hög hastighet med rondel Yd fälgar. Han påstod det eller trodde det. Hittar inte tråden.

Vad menar man med av sig själv? Normal körning?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Så fort man kör med bilen så är det ju yttre faktorer som påverkar...

___
//Ulf
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Philip S.

Jo,med "av sig själv"menas normal körning,men det är ju också ett relativt begrepp som är omöjligt att defeniera.Men man kan säga med all säkerhet att ingen fälg blir någonsin skev av någonting annat än yttre faktorer.
bmw jesus
undra om världen igentligen inte är platt????

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
bmw jesus.

Det är väl inte så troligt,men man bör kanske ändå passa sig för kanten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.