|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det stämmer folke, instrumentet visade mellan 0-10 ohm. Mätningarna gjordes med batteriet BORTKOPPLAT. Länk |
|
|
Jepp, all form av ohmmätning måste göras med spänningen bortkopplad. Ofta ligger lite restspänning i kretsar pga kondensatorer som gör att ohmmätningar blir felaktiga. Inte så mycket ute i bilens elsystem kanske men mera inne i moduler och elektronik om man ger sig på att mäta. 0-10 ohm innebär inga problem, kan som sagt bero på diverse inkopplade delar i bilen, dvs 0 ohm är det inte om man mäter med ett riktigt instrument och rätt skala, men som sagt felmarginalerna är stora på dessa mätningar. FP |
|
|
Ni får ursäkta min okunnighet, men vad innebär detta? Att jag inte har en kortslutning utan en dålig generator/batteri? MVH Rozzi |
|
|
Någon kortslutning är det nog inte, provade mäta mer idag. Passade på att Amp mäta också, 0,3 A drar den och går up till 3,5 A med innebelysningen, vilket är väl fullt normalt? Dessutom så klarade batteriet dra igång startmotorn under 5-10 sekunder också. Då tänker man att det borde gå att ge starthjälp direkt på batteriet, men icke, alla instrument lampor lyser fint med starthjälpen men startmotorn går inte, man hör bara ett klick ljud sen är allt tyst. Länk |
|
|
Beats me. Starhjälpen sämre än egna batteriet? Sätt i ett friskt och nyladdat batteri, dra åt batteriklämmorna riktigt, sen kan man felsöka vidare på startproblemet. FP |
|
|
Lite uppdateringar Stoppade in ett nytt, fulladdat batteri och bilen startade upp normalt, men antispin lampan lyste. Så vi kollade runt lite... kanske under 2-3 minuter... under denna tid så slocknade antispin lampan. Sen började vi varva motorn.... då upptäckte vi att inga reglage funkade, alltså varvtals räknaren etc (varvtalsräknaren funkade när jag startade bilen, då låg den på ungefär 700varv), samtidigt så började låg oljetryck (!) att lysa, sen började bilen dö, stängde av bilen och den vägrade starta igen. Tycker att det är väldigt konstigt att antispin och låg oljetryck lampan ska lysa (vid dem olika tillfällena) och sen att varvtalsräknaren ska lägga av! Några nya förslag? MVH Rozbeh K. |
|
|
Låter skumt. Även om generatorn inte laddar så håller ett friskt och laddat batteri igång bilen en bra stund. Jag skulle kolla noga på det "grova" kablaget i elsystemet först, dvs batterikablar, även på startmotorns anslutningar, motorns stomförbindning till bilchassiet, generatorkablage osv. Huvudsäkring tror jag också det sitter på E34 i närheten av batteriet i en liten box. Brukar ibland ärga mer eller mindre och ge liknande symptom, stora delar av elsystemet faller bort osv. Indikeringar och varningslampor kan ge irrationella visningar vid fel som dessa, inget att fästa sig vid i första skedet kanske. Det vore intressant att veta om systemspänningen håller sig runt 12-14V i bilen när den är startad. Man kan bli lurad av att bara mäta direkt på batteriet, ett tips är att mäta i cigguttaget. Kolla gärna en extra gång på batteriets båda anslutningar, även på minuskabelns chassianslutning, måste vara rena och bra åtdragna. FP |
|
|
Kolla om laddningslampan är hel. Vet inte hur det är på bmw men på ford så funkar inte laddningen om laddlampan är trasig. Hade ett liknande problem på min 535a och det var kolbanan i generatorn som var oval. Kostade mig ca 900kr att få den renoverad. Ring och hör med dom vet ja! Dom är superduktiga på allt sånt där. Batteri-Service i Borlänge AB Tel. 0243-23 74 50 Amsbergsv. 8, 78468 BORLÄNGE |
|
|
Riktigt. Men ett uppladdat batteri håller i gång bilen i 1-2 timmar minst, inte några minuter, även om generatorn inte laddar. Det är nåt mer som spökar i bilen verkar det. FP |
|
|
Hej allihop Det var generatorn som var paj. Bytte den idag och bilen startade upp (med det gamla batteriet) efter lite hostande, men sen körde den alldeles utmärkt efteråt. Provkörde i ca 10 mil för att testa att allt var OK, och det verkade det vara. Bilen startade upp igen efter att jag stängt av den, men det tog en halv sekund extra... jag antar att batteriet behöver laddas. Angående testbatteriet som vi testade med för nån dag sen så var den just det, ett test batteri från BMW som jag inte är hundra på om den verkligen var fulladdad, den var definitivt inte ny i alla fall. Jobio, jag ringde upp till Batteri-Service och frågade dem också, dem sa på direkten att det var generatorn, väldigt trevlig person som jag pratade med faktiskt, så tack för tipset. Och tack till er alla andra också för alla tipsen, men folke, du gör mig lite orolig... med tanke på det som jag skrev ovan, kan det fortfarande vara något fel? MVH Rozbeh K. |
|
|
Troligen inte. Det var nog som så att du aldrig fick tag på batteri som var ordentligt laddat, därför sjönk spänningen relativt snabbt efter start eftersom du aldrig hade nån laddning. Därför fick du skumma indikeringar och lampor som tändes/släcktes. En ordentlig uppladdning med extern laddare är inte fel, gärna ett dygn eller mera. Även om du har laddning osv nu så tar det lång tid att ladda fullt, blir mycket körning osv, i en del fall får man aldrig batteriet fullt uppladdat pga en del stillastående, kraftstereo osv, trots helt OK generator osv. FP |
|
|
Glömde: Eftersom ditt batteri nu varit djupurladdat osv och kanske dessutom har några år på nacken så skulle jag rekommendera byte. Batterier som djupurladdas tar permanent skada, taskigt om du får ett haveri snart igen pga att batteriet lämnar in helt. FP |
|
|
din förklaring stämmer in på det där med laddnings regulatorn och det har jag råkat ut för tre gånger.. en saab 9000 92:a en volvo 245 87:a och en volvo 745 90:a alla tre har jag bytt kolet/laddnings regulatorn på och de har funkat smärtfritt igen.. kan säga som så att jag byter aldrig på en saab 9000 igen.... Mvh Tomas |
|
|
Generatorn sitter lite illa till.....) FP |
|
|
Hejsan Är tvungen att återuppliva den här tråden. Nu är ju generatorn bytt, köpte en begagnad (en Bosch som satt på en 328). Men nu kommer ett vinande ljud från generatorn... vad är det som gör att den låter så? Ljudet ökar i takt med att man varvar motorn, jag har sökt på forumen, men har bara hittat folk som har ett vinande (generator) ljud från stereon. Det har alltså inte jag, för det hörs både utanför och innanför bilen & när stereon är avstängd (fronten borttagen). Det här ljudet kom alltså i och med bytet av generatorn innan dess var det knäpptyst. MVH Rozzi |
|
|
Well, vissa generatorer låter mer eller mindre när de arbetar. Är laddspänningen mätt påbatteripolerna OK, dvs runt 13,9-14,5V vid lite över tomgångsvarv? Om du märker att den blir mer än lovligt varm så är det dags att se upp. Man skall kunna hålla handen på höljet när den snurrar, obs att den kan bli varmare en stund efter när man stannat och kylfläkten inte jobbar längre. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.