|
|
|
|---|---|
|
Nu rullar äntligen 327:an efter två veckors arbetsläger i garaget. Hade lite blåslampa på mig då jag hade regbesiktning idag. Senaste veckan har jag i princip inte kommit hem från garaget förrän kl 02 någon dag. Snacka om att man var helt nollad i skallen när jag gick upp i morse kl 06 för att hinna till besiktningen vid kl. 07.20. Uppstart av motorn var kl. 20.00 igår kväll!! Hehe... Lite av det som är gjort med motorn: 2,7 liters Balanserad Ungefär 11:1 i komp Halvvass kam Putsad topp Sätesjobb Portmatchat insug 535 spridare och lmm mm. mm. Ska även montera extraktor som jag har liggandes. Ville inte ha det på besiktningen... Hur går den då? Efter att nu hunnit avverka 30 mil sedan uppstart igår kväll kan jag bara konstatera att den går BRA! Lite ojämn tomgång dock. Motorn har efter strokningen ändrat karaktär lite. Mycket mer effekt finns nu tillgängligt även vid lägre varv. Inte så mycket ketchup som innan. Givetvis har den även blivit betydligt starkare på toppen. Har dock inte varvat ur den riktigt än, men efter ett par repor upp till 5500 varv känns det lovande! Inga tendenser till mattning där inte. Har tänkt varva dryga 7000 varv. Kan bli en kul sommar! Hur gick då beskiktningen? Fick anmärkning på skyhögt HC (ca 1500ppm) och att lambdan var helt utanför mätområdet. Felsökning påbörjas så snart jag orkar ta mig till garaget igen... Tar nog ett par dagar! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." | |
| låter härligt.. de blir nog en riktigt kul bil ska du se.. har fått min färdig te denna sommarn å ja kan säga att den går jävligt bra.. men de är ändå bara 2,5 liter.. dock endel vässad.. men ah, sköjj.. ingen bild pån? | |
|
Bilder kommer lite senare. Har tagt en del på motorn mm. Ska även lägga upp tider mm här efter strippkörning senare i sommar. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Nu finns det bilder/mer info här: Länk Körde lite streetrace i helgen. Körde ifrån rätt många bilar, även flera med mer effekt än min. Detta pga att den greppar väldigt bra. Spinner aldrig på tvåan och ibland inte ens ettan ut! Tog bla en kompis till mig som har en rätt krallig 200sx (bytt turbo, ic, downpipe, avgas, höjt ladd, chip mm) i 4 av 5 race. Tog alltid två billängder i starten och sedan höll jag undan fast han knappade in meter efter meter. Piskade även min bror som har en turbokonverterad MB 190 2.3-16. Han har omkring 300hk i sin bil, men oerhörda grepproblem. Hade inte haft en chans om han haft grepp iofs... (eller på 1/4 mile heller) Gutt att ha diffbroms! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Var och körde 1/4 mile igår. Till slut stannade klockan på 13.95@159. 60 fot på 2.1. Kan säga att jag är rätt nöjd med den tiden. Hade som mål för mig själv att åka snabbare än 14.26 som vad jag vet är den snabbaste M20 sugis E30:n innan. Dessutom var det första gången jag körde på strippen. Det märktes kan jag säga. Körde totalt 21 repor. Började dagen med dåliga starter och tider omkring 14.5-15.0, sedan bättrades det efterhand. Hade flera repor på 14,0X innan jag fick till repan ovan. Då tyckte jag det var läge att sluta för kvällen... Lite övrig info om bilen: Orginal utväxling 3,73:1 Hyffsade däck. Gamla Pirelli banslicks. Mönsterskurna. Med ett par riktiga strippåsar kanske man kunde plockat ett par tiondelar till. Motorn är helt omappad/endast grundinställd. Den går rätt fett för att köra safe. Lambda omkring 0.9. Ska koppla in bredbandslambda snart för att se om man kan plocka ut lite mer effekt med bättre blandning. Bilen vägde vid körningen 1200kg totalt. Lättat ungefär 100kg. Har även monterat extraktor och fullflödeskat nu förresten. F-n vad kul det var!! Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Grattis! Det är en riktigt bra tid...men 60-foten är inget vidare. Där bör du kunna komma ner till 1.7-18,sek tycker jag, och då åker du mitten 13-tider...effekten finns ju där.. :) | |
|
Mmm... Tror effekten ligger runt 230hk nu. Det är ju helt ok, men inga jättesiffror direkt. Hade varit kul att bänka den efter att den blivit riktigt inställd. Om däcken: Får väl låna ett par MT et drag eller nåt sånt, och se vad som händer. Tror inte heller 60 fot på 1.8 är så svårt då. Första tidkortet kl. 15.28: 60 fot: 3,007s Slutfart: 155,44km/h 1/4 mile: 15,25s _HAHA_! Sista tidkortet kl. 21.33: 60 fot: 2,139s Slutfart: 159,01km/h 1/4 mile: 13,952s Högsta slutfarten fick jag däremellan. (160,5km/h) För övrigt pratade jag ju om min brors MB 190 tidigare i tråden. Han körde 13.4@182 igår. Innan han bytte till ett par riktiga däck. Efter det körde han 11,92@178 nästan på en gång... Vilken ruggig bättring bara på däcken! Ni fattar att det spann mycket innan. Tror inte jag åker ifrån honom någon mer gång. ;) Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Hur mycket planade du blocket och vad har du för kolvar? MVH Arne Lindgren BMWCS[Syd]#4324 BMWSC#164 Länk |
|
|
Blocket är planat 2.1mm. Detta mätte jag upp med indikatorklocka för att klolvarna skulle vända vid exakt samma höjd som innan. Kolvarna är från 325i utan kat. De ger 9.7:1 i komp på orginal M20B25. Finns lite olika kolvar där så det gäller att ha koll på vilka man har fått tag i. Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
svintoleffe |
Mycket mycket snyggt bygge du har där. Hoppas du får en bra sommar med bilen. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag har ju redan gratulerat dig Jens, men det är väl på plats med ännu en gratulation till den finfina tiden! Jisses vad din brors Merca går med greppiga däck!! Var själv ute och körde med G-Tech ikväll, fulltankad och med brukstrycket 2.5bar i bakdäcken (Bridgestone S03 205/50-15), så här blev det då: 60 fot: 2.48 0-100km/h: 8.07s 0-201m: 9.93s/120.17km/h 0-402m: 15.286s/149.41km/h Det är jag nöjd med med tanke på förutsättningarna. ------ BMW CS #04839 |
|
svintoleffe |
Davve Vad har du gjort med bilen. Man skulle nästan har byttit bakaxel, till en 323 så man kanske får ner tiden lite mer. Verkar nästan som om alla kör bättre än 15,46 tid, jag blev faktist besviken på den tiden. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Tack ska ni ha. Davves e30 är en 320 med M20B25 i. Dvs 320 utväxling, plus sparsamt med utrustning. Vet inte om något alls är gjort vid motorn? Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Det är riktigt om bilen Jens. Inuti i motorn är det helt original och det enda jag gjort där (än så länge, planer finns...) är att se till att ventilerna är rätt ställda och sedan är har jag bara servat med kamrem, oljerör m.m. Monterade dock nyligen 535-LMM och spridare, så det är enda trimmet och mina repor med G-Tech är körda med detta. Hade tidigare el-fläkt men den är för liten så nu i sommar kör jag med originalfläkten. Bilen är en aning lättad. Baksäte, golvmatta, bagagerumsinredning, reservhjul är borta och sterero finns inte heller. Den väger 1160kg fulltankad med mig i på SBP´s våg. Fast jag litar inte riktigt på denna våg, enligt den så skulle ovan nämnda saker ha vägt 70kg!? Sedan är den som sagt sparsamt utrustad, ingen servo, ingen AC, inga fönsterhissar. Dock taklucka. ------ BMW CS #04839 |
|
svintoleffe |
Davve, det låter ju konstigt att sakerna där, skulle väga 70 kilo. 325, är det skinninredning elhissar elspeglar. all överig inredning kvar samt en liten stero satt i. Övrigt så sitter det sportsytem alla skogenracing gjord. samt sitter det kam 280 grader samt ökat bränsletryck. Inget annat gjort. Tyckte min tid, var lite väll kass, men jag vet inte. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
kom och kör på en av bmwsc's träffar!!.. nästa är sviestad 23/7 mvh Peter |
|
|
svintoleffe. Ja, det verkar vara något fel på vågen. Enligt en annan skribent här på forumet (Isåkare) så ska dessa grejer väga mindre. Golvmatta 25kg, baksäte 14kg, reservhjul 6kg (tror jag) och resten av bagageinredningen väger inte mycket. Max 50kg. Har svårt att tänka mig att min lilla stereo stod för resterande 20kg! Glömde nämna att även jag har ett sportsystem, ett simpelt Simonz som kanske ger någon hk i bästa fall... PSE-R. Kör väldigt gärna på bana, det är riktigt roligt! Men hur är det med licens på BMWSC´s träffar? Har ingen sådan nämligen. ------ BMW CS #04839 |
|
|
De där siffrorna på reservhjul stämmer nog inte riktigt. Hjul är tunga. Mitt reservhjul vägde 17kg. (15" org. alufälg). 16" jag har på nu väger knappt 20kg. Mitt baksäte vägde 20kg. Då har jag nackstöd. Har du inte det kan nog 14kg stämma. Inredningen i bagaget väger omkring 6kg totalt. Har inte skrivit upp den siffran. Golvmattan kan nog stämma. Extramattorna (om man nu har sådana) väger 3kg totalt. Så uppåt 70kg är det nog. Tänk på att detta vågar oftast har en noggrannhet på 10 kg dessutom! Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Fast jag hade inte reservhjulet i när jag vägde första gången, så det måste räknas bort. Fast 6kg var nog i underkant... Men följande är bortplockat sedan första mätningen: * Golvmatta, inkl. extramattorna. * Baksäte med nackstöd. * Bagagerumsinredning. * Verktygslådan i bagageluckan. * Stereo, huvudenhet, 2 x 5,25" + 2 x 8"-koaxialer. * En del småkrafs i motorrummet... Lättare är det i alla fall. Skillnaden märks nog faktiskt bäst på bromsarna. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.