|
|
|
|---|---|
|
bilen jag har är en bmw 32i( år 2000) jag ska fixa fläktmotståndet, jag har ny koppling, ny remspännare , men på autobahn i tyskland är det något mer jag borde se efter att bilen har OK innan jag ger mig iväg ??? Om man blir fast i köerna på autobahn, vad ska jag göra för att se till att inte bilen börjar koka om köerna är för långa ?? något jag bör se efter mer på bileninnan jag ger mig av ??? alla seriösa tips är välkomna !! tak på förhand ! | |
|
ps: bilen har gått 110 000 km, behöver jag byta kamrem på bilen innan ja åker för säkerhets skull ???? eller har den en kedja( bilen ä en bmw 320i (år 2000) ???? |
|
|
Din bil har kamkedja. Byt bromsvätska och kontrollera så att termostat/vattenpump fungerar som de skall. Annars är det bara att tuta och köra :) Mvh, Kalle |
|
|
hur byter man bromsvätska själv ??? vad kan det kosta om någon annan gör det ??? hur kollar man termostaten/vattenpumpen ? kan man göra det själv ???? ursäkta tjatet men jag är värkligen okunnig stort tack |
|
|
Bromsvätskebytet lämnar du lämpligen till en verkstad om du aldrig gjort det själv. Kostar inte många hundralappar, max 500:- skulle jag uppskatta. Termostat/Vattenpumpskontroll: Låt bilen stå på tomgång ett slag när motorn är genomvarm. Fladdrar tempmätarnålen? Tecken på att termostaten är kass. Skramlar det från motorns främre delar? Kan vara något lager i vattenpumpen som gett upp. Om tempmätaren stiger kraftigt bör du byta vattenpump. Om bilen håller sig inom normaltemp så behöver du inte byta något. Mvh, Kalle |
|
|
Du måste inte byta bromsvätska även om det kan vara vettigt om du skall köra i alperna eller liknande. Däremot skall du kontrollera att din vattenpump och dess rem är O.K. Det får inte vara sprickor på remmen, då måste den bytas. Om bilen har gått många mil och du misstänker att din vattenpump inte är bytt så bör du få den bytt. Dessutom så bör du få fläktkopplingen kontrollerad. Att ha O:K bromsbelägg på resan är inte heller fel. Om du är så pass osäker på bilar så rekommenderar jag dig att uppsöka närmsta verkstad för kontroll. Dom kollar upp din bil på ett par minuter. Sen så finns det massor av BMW verkstäder i europa och BMWs förnämliga servicemobil. Du behöver inte vara orolig, det ornar sig. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.