AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.439

Värdering 540 -97

Sida 2 av 3
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Utan att ha sett bilen tycker jag att du fått riktigt bra betalt för bilen, bara att gratulera.

Skulle nog ha gissat på 125'-135' som slutpris om vi antar att den är importerad och är hyffsat fin.

M-paket, M5-fälg och 01-optik kan nog få en del att falla pladask och beredda att betala lite mer än man borde.

För snart två år sedan kunde jag köpt en 528 med M-pkt och färre mil för runt 140-145.
ErikNilsson
Kalle Hansen har återigen överträffat sig själv! "Här är en likvärdig bil...", ja eller hur va. Till skillnad från dig så finns det en hel del intressenter till original M-pkt samt original M5 18" fälgar och som gärna betalar extra för detta.

/Erik
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte Kalle är helt ute ock cyklar.
Visst saknar den M-pkt och 18" hjul. Vad är detta värt 20-25' kanske?

Samtidigt verkar "Kalles" bil mer välutrustad på andra sätt.
Steptronic, navi, bensinvärmare mm.

Skiljer trots allt över 70' redan innan man prutat på "Kalles" bil.
li
1.959
liste
535i -89
ErikNilsson - Betalar "en hel del" intressenter gärna 70.000 kr extra för fyra fälgar och ett M-paket? Tror inte det.

Jag ska försöka förklara lite hur jag tänker när jag värderar just denna bil:
Tittar på bilderna - ser bra ut.
Läser info - reflekterar över att det manuell låda, "shortshift" hintar åt hårdkörning, lite eftermonterat godis, står inget om någon utrustning iövrigt förutom sportskinn.
Slår regnummer - import 2002, fyra ägare sen dess.
Kollar övriga objekt - snittar 135.000 hos handlare, 115.000 privat
Tar fram referensobjekt - Länk och Länk
Räknar pris - 130.000 (snitt av ref) - 10.000 (sen import, avsaknad av inre utr) + 10.000 (dämpare/fjädrar/avgas) ger ett annonspris på 130.000 kr och ett försäljningspris nära 115.000 kr.

Närmare än så GÅR inte att komma när man värderar bilar utan att se de i verkligheten. Även om Mickes bil nu är i ett fantastiskt skick och är helt klanderfri på alla sätt och vis, så finns det inte en möjlighet att man ska kunna räkna ett värde som ligger 40.000 högre än den enkla värdering jag gjort ovan.

Visst, den bil Kalle länkar till är väldigt lågt prissatt, men betyder det automatiskt att den är stulen, skruvad och krockad? Rent krasst förstår jag inte varför Mickes bil är värd MINST 65.000 mer än den Kalle länkar till, om vi förutsätter att bilarna är hyggligt likvärdiga i skick.

Skulle Kalles exempel vara ett absolut vrak och Mickes bil vara det närmaste nyskick man kommer på en -97:a så är skillnaden lite mindre orimlig. "Kalles" bil skulle isåfall kanske vara värd kanske 60.000 kr och Mickes bil skulle hamna nånstans 130.000 prutat och klart.

De 154.000 kr som Micke fick för sin bil är exceptionellt och det är faktiskt ett under att någon betalade så pass mycket. OBSERVERA NU ATT JAG INTE DISSAR MICKES BIL, men titta på marknaden! Jag fattar inte hur någon med ett stort bilintresse (och förhoppningsvis stort kunnande) som har en egen stylingfirma tänkt i det här fallet.

Det är bara att gratulera till en bra affär för säljaren och en klart mindre bra affär för köparen.

Så här ÄR det bara och vill någon trots det dissa mig, Simon, Kalle eller nån annan som ibland värderar på forumet - be my guest.
Hur skulle ni värdera en 540iA-01?, 9000mil, Cosmossvartmet/svart skinn, glaslucka, Xenon, navi+tv, pdc, bensinvärmare, multiratt trä, telefon, sportstolar, elstolar, minne förarstol, 17" alu, 1äg, mörka rutor, Shadowline, + ytterligare några detaljer.

Visst är det svårt att värdera, speciellt hur mycket är, M-Paket och liknande värt, men det som gör den stora skillnaden för mig, är hur skicket är, har den/dom tidigare ägarna var ovarsamma, är det nästan omöjligt att få exemplaret i fint skick igen, till exempel att få min Oxfordgröna att nå upp till min Cosmossvartas skick skulle kosta 10 tusentals kronor, sådant kostar, om det är ett krav från köparens sida.

Mvh Stephan

70 papp extra för M-paket samt 18"- fälgar, samt för att "slippa" Navi. Jo, tjena. Visst finns det undantag, och alltid finns det stollar som betalar extra för eftermonterad styling, men detta är inget man kan basera en värdering på. Håller följaktligen med Liste i allt han skriver.

ErikNilsson,

Du är fortfarande välkommen att driva din personliga vendetta mot mig, men gör det då via mail. Tack.

Mvh,
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stephan735i: 180-200tkr

///MVH Hasso
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Stephan - Snittpris hos handlare är 239.000, privat 175.000 kr - det ger en ungefärlig riktning på priset. Är bilen riktigt fin så hamnar den närmare 200.000, mer exakt än så är svårt att säga utan bilder och lite mer historik kring bilen. E39 håller på att sjunka väldigt mycket och inom kort är det omöjligt att bli av med en E39:a med prislapp över 200.000 om det inte är en M5, Alpina eller Hartge.
Micke169,

toppen att du är med! Glöm dock inte bort att räkna in faktor att BMW inte är direkt lättsålt, extremt kränsna köpare vad gäller utrustning/mil/skick/modell/färg. Det faktum jag ständigt ställs inför vid försäljning av bil är att man tvingas ned i de absolut lägsta regionerna. När man ska köpa stöter man helt plötsligt på den gamla "sanningen" man får vad man betalar för......hur ska man ställa sig till detta/bedöma verkligheten...?

ErikNilsson,

du verkar missbelåten med värderingarna. Hoppas att du kommer att vara med och bidra till än mer exakta värderingar!!!

Mycket vettigt och sakligt inlägg av liste, håller helt med.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Fina bilar kostar, så enkelt är det. Titta bara på Hassos gamla 528 -96 tex, kommer inte ihåg vad den såldes för men det var bra mycket mer än "snittpriset" för 528 -96 vid försäljningstidpunkten.

Att göra en värdering utifrån några bilder och text är svårt. Men att konsekvent jämföra med de billigaste objekten ger inte en riktig bild av marknaden. listes "värderingsskola" är nog det bästa man kan göra om man inte har sett och provkört objektet.

/Rickard
ErikNilsson
Simon_en: Nej nej jag är inte alls missnöjd med värderingarna. Personligen så får den gärna vara så billig som möjligt för min del, så ett sådant objekt börjar bli mer och mer intressant.

Jag ville påpeka att "stylingplast" och "pråliga" fälgar faktiskt kan tinga ett värde. En del forumanvändare hävdar att dessa höjer priset med 0:- men gäller det original M-paket samt original M5 fälgar så skulle jag vilja hävda motsatsen. Naturligtvis så argumenterar jag inte för en skillnad på närmare 70.000 men att bilen skulle kosta lika "lite" tror jag inte. Detta är min åsikt och den står jag för. Ser man på E39 med M-paket så ligger de högre i pris. Det är mer regel än undantag. Har bilen som i detta fallet dessutom original 18" så får man inte dem gratis på köpet.

/Erik
li
1.959
liste
535i -89
ErikNilsson - vad anser du att M-paket och M5-hjul är värt då? Om du tar två EXAKT likadana bilar och den ena har M-prylar och den andra inte - hur mycket mer är då den M-stylade bilen värd i dina ögon?

I mina ögon är det nämligen inga problem att köpa dessa prylar löst och montera dit efteråt. Jag tar i lite och räknar på att det kostar 20.000 att handla sakerna. Alltså är mervärdet på bilen med M-prylar mindre än 20.000.

Anser du att en 540 -97 utan nämnvärd utrustning och med 18.000 mil på mätaren samt då naturligtvis utan M-paket och M-fälgar är värd (154.000-19.000) 135.000 kronor? Det tror faktiskt inte jag att du gör.
Det är svårt att göra bra affär från köparens sida, den 540iA-01 jag refererar till kostar 193400kr hos en Tysk BMWhandlare, färdig i Sverige drygt 200tkr, visst med full dokumentation, 1 års euro+ garanti, garanterat krockfri osv., En liknande men Sv-såld 540iA finns hos förenade bil 7000mil, cdvxl skinn, xenon och inget mer kostar 279tkr som utgångspris, att få ner den 100tkr är knappast gjort med en handvändning, i den jämförelsen är den Tyska bilen mycket attraktiv, kanske går det att pruta bort exportskyltar/försäkring och få med 4 vinterhjul, och nej, jag är inte på väg att komplettera min vagnspark med en E39:a, däremot är jag på god väg att sälja i BMW till min far;)

Personligen är M-Paketet på min Cosmossvarta värt 30tkr "eller säg så här, jag hade inte köpt den om det hade saknats" jämfört med en utan, det är dyrt att fixa stötfångare, sportstolar, svart trä, sportratt, och original 17" eller 18" hjul och för mig gör det stor skillnad med fabriksmonterat än efter ditsatt, även om jag har planer på att byta till M-stötfångare på den Oxfordgröna, manuell växellåda ytterligare minst 15tkr jämfört med en automat för egen del.

Men mest pengar, är en buckelfri bil i superskick värt, jämfört med en i normalt Svensktstandardskick, säg 30-60tkr extra, som tur är behöver man oftast inte betala så mycket extra, dock är det svårt att hitta en bil i mycket fint skick, och det blir svårare ju äldre bilen är, att hitta en ersättningsbil mot min Cosmossvarta är nästan omöjligt, då hade jag letat upp en M5 E39 för 175-200tkr och uppdatera den för 20-50tkr, alternativet hade varit en M5-95, men jag är tyvärr väldigt kräsen, förutom extremt bra skick, måste en fin E34:a, ha svart trä eller kolfiber, Klimaautomatik, El-gardin, 2x airbag, 3 ekrad Sportratt, svart, ljust silvergrått eller ljusbeige skinnklädsel, taklucka, ingen kontrast färg på M-Paket/M5 kjolar, så möjligheter att hitta en vettig E34:a är små, jag har aldrig sett någon M5:a som uppfyller kraven till exempel, så för mig är min bil värd ? 125-150tkr.

Mvh Stephan
Ni som tror att ni kan smeta dit ett M-paket själva och tjänar pengar på det hela är helt ute och cyklar. On ni skall köpa alla chassiekomponenter alcantarastolar svart innertak med mera blir det svindyrt. Det är betydligt mera i ett M-paket än ett par tjolar lister och några ditsmetade M-emblem. En sådan påsmetad vagn tycker jag nästan skall kosta mindre än en orörd orginal. Mängel på tyska!
li
1.959
liste
535i -89
Jamen det är ju det vi snackar om! Mickes bil har inte fabriksmonterade M-saker - det är eftermonterat!
Då kanske Micke fick lite överbetallt då sådana eftermonteringar inte gagnar bilen i mina ögon. Snarare sänker! Men som sagt, jag har inte sett bilen i verkligheten...
Bilen ägdes av en mekaniker på JWR i tyresö före mig och han SNÅLADE inte på något vad gäller 01-optiken M-paketet eller övrigt alla slitdelar bytta till original eller minst lika bra, alla bussningar styrleder spindelleder, lister ja allt var bytt på bilen när jag köpte den, bilen hellackerades vid montering av aerodynamikpaketet, kopplingen nybytt, väghållningskitet gick nog loss på en hel del det med. Med tanke på detta tror jag bilen var värd pengarna om man inte köpte den för att sälja vidare.

BmwCS nr05419
Länk
cane
Det är alltid vanskligt med värderingar på nätet. Om jag hade bett folk att värdera min mycket fina M3 cab 98, 6400mil med en del extra (xenon, hardtop, svarta baklampor, växelrattar i ratten etc), vad skulle gissningen blivit? 165k? Sålde den för 211500 efter 3 veckors annons.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.