AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
778

S50/S52 motor i Bmw E30

Tjena,

vet att jag har ett liknande inlägg i 3-serie forumet, men kom på att det kanske bör ligga här istället, Nåja.

Är lite intresserad på vilka moddifieringar man behöver göra för att en S50/S52 motor ska fungara i en BMW E30 (troligen 325:an), nån som har lust att dela med sig av egna erfarenheter, lita allmäna tips, varninger, schyssta länkar, eller vadsomhelst som kan vara värt att veta.

Är speciellt intresserad på om man behöver knacka torpedväggen, och i sånna fall hur mycket.

Samt vilka motorfästen som ska användas, vissa säger att man bara ska modifiera otginalen, men har även hört att man kan använda 635i:s motorfästen.

Mvh /Brako
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har använt M20 motorfästen, omodifierade.
Grenröret tar i torpeden. Antingen knacka torped eller svetsa om grenrör. Jag satsar på det senare.
Elen är ett litet äventyr...
Oljetråget passar ej. Tror dock att nåt E34 tråg skall passa. Men du får säker göra om ojlepickupen.
Jag har ju en iX, så det blev mycket special för mej just med oljetråget.

Kiip Spiiding!
Jasså du..

M20 motorfästen, den hade jag inte hört talas om förut.
Jo har åsså hört att man ska plocka E34:ans oljetråg.
Så du kommer ha 4WD du, häftigt =), har du stött på några andra prblem under byggets gång?

Mvh Brako
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Oljetråget var värst änsålänge, men jag har inte fixat elen ännu...

Kiip Spiiding!
dr
48
dreed
316 -95
hej spiidfriik undrar om du kanske har koll på en grej, nu som du byter motor och grejer...
m30/s38 hur lika e de??? det är väl samma motor men s38:an är trimmad???
ja ja tanken var väl att jag skulle typbesiktiga bilen (325 e30)med stora sexan 2.5 liters om det nu går effektmässigt, och sedan trycka i en m5 motor (3,6 eller 3,8??) efter lite smink jobb då...
vad tror du? lönlöst?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
S38 bygger ju på M30 i grunden och en S38 passar rakt i en E28 tex. Den går att få ner i en E30, men det är rätt mycket jobb om jag förstått saken rätt.

SBP lär nog inte gilla ens en 2,5 M30, dessvärre.
Lönlöst är väl att ta i. Värt att rota i.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.