AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.670

tennspackling av tanklock

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg fick tipset från någon att man borde blästra och tennspackla bort den rost som så ofta sitter runt tanklocket på E34orna, men var kan man få tag på tennspackel???
Tenn för tennspackling köper du hos din lokala billtillbehörshandlare, men utan rätt kunskap/handlag kommer du inte kunna applicera tennet på bilen, alla nybörjare brukar ha en pöl av tenn på golvet.
Det är alltså inget "vanligt" spackel utan en tennstav som påföres genom att smältas.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur gör man då, jag är händig??? varför är tennspackel fördelaktigt?
jag kan inte tennspackla, har aldrig provat, men då man ser folk som kan det så ser det otroligt enkelt ut naturligtvis :) fördelen med tenn är att det sjunker inte ihop som vanligt spackel gör samt att det är ju lite hållbarare...

MVH
Johan K
Paap Reeder
... tennet skall ju värmas på med gasolbrännare ..... måste vara på betryggande avstånd från tanklocket ... nicht war? ... annars ..poff.
Men man kan ju tanka "iskall nubbefullt" och lägga en blöt frottéhanduk över hålet.

MVH /// Paap R
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men vad är det som är svårt? är det lätt att värma för stor del tenn så det rinner över, eller stelnar det fort? svårt att bearbeta sedan håller det borta rosten bättre än spackel? kan man ta vanligt tenn och smälta det?
Paap Reeder
... det jag tycker är knepigt är att du måste arbeta i ett rätt snävt temperaturskikt.

Kan inte gradantalen men principen är denna:

Tennstaven smälter vid 350 grader och rinner vid 400 grader.
Skall tennet fästa kemiskt på plåten måste även plåten hålla strax över 350 grader.
Lågan håller 650 grader.

Plåt - som i regel är "djävligt tunn" ... det är därför du måste tennspackla - tennstaven samt lågan måste samsas under ett ögonblick i skiktet 350 -370 grader.

(OBS jag kan inte de exakta gradantalen bara principerna).

Har du lyckats med de första lagren tenn och missar med lågan så det blir för varmt .... rinner allt ner på golvet ... o s v m.m.

Men lyckas du kommer ingen mer rost där i a f.

MVH /// Paap R
bmw jesus
tenna är en baggis.... mycke kännsla, bra värktyg, och framför
allt glöm inte slipa riktigt rent och förtenna innan du börjar.

men jag skulle rekomendera lite punkt blästring och plastik padding.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan ni förklara detta för mig.

För 10-12 år sedan renoverades två bilar. En av mig och en av en vän.

Jag slipade bort all rost, svetsade, grundmålade, spacklade och lackerade. Min kollega gjorde samma sak men använde tennspackel istället (utfördes av ett proffs som han lånade in).

Idag mer än 10 år senare har INGEN rost dykt upp på mina plastic-padding lagnigar, hur fint som helst. Hans tennspacklade fick rostkryp överallt och är idag skrotad.

Fasiken, det borde väl vara tvärs om eller ?????
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det kan väl bildas galvaniska element när man blandar tenn/bly med plåt? Tennspackling är en gammal metod som inte lönar sig att använda idag med dom bra spackel som finns.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Haha känner igen det där, vet en kille med en kadett GSI 8v röd, han sålde den efter att ha tennspacklat hela bilen, orden var nu kommer inte rosten. JAg kan säga att efter något år fanns rosten på baklucka, skärmkanter, ja typ överallt och den var grov också.
Det får nog bli punktblästring tror jag samt plastic padding, vilken typ är att föredra jag har aldrig jobbat med annat än spackel tidigare??
Am
569
Ambush
540i/6-94
Du MÅSTE tvätta av ytan efter spacklingen med bakpulvervatten för att neutralisera flusset, annars kommer rosten som ett brev på posten. Många glömmer det steget, även "professionella" plåtslagare.
Niclas.S
Om det ändå bara är tanklocket kan du väl montera bort det om nödvändigt? Men om du inte har spacklat förut är det bara köpa billigt spackel, varför inte Biltemas Finspackel Extra Lättslipat. Skitbra faktiskt. 80:- för en burk.
Eller kanske en begagnad lucka är enklast? Eller ny? Du ska ju ändå lacka om den sen, iaf till viss del.
Menade du tanklocket eller runtom tanklocket förresten? Rubrik stämmer inte med inledningen riktigt.

OO=00=OO
Paap Reeder
... är absolut inget profs på detta men har två bra testytor på min E28.... nämligen alldeles ovanför tröskelbreddarna på framskärmenas bakkanter ...ett välkänt sunkområde på E28.

Kontinuerligt grussput o s v.

För några år sedan blästrade jag båda ställena. På ena sidan tennade jag samt på den andra sidan bidde det PP.

I år får jag göra om PP-sidan. Höll i max tre år ... ev bara två.

Tennar just nu upp f.d PP lagningen.

MVH /// Paap R
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Niclas.S, jag menar runt om tanklocket, funderar på Biltemas plastspackel (någon som har provat???) då vanligt spackel har förmåga att suga vatten.
Niclas.S
Jo, jag har provat ända fram till att den ska bli lackerad. Men av andra vänner har jag hört att det ska vara bra.

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.