AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.996

Svårstartad vid varmstart, svag och självdör vid låga varv efter varmstart.

ma
2
majje
325i, 2001
Hej

Jag har ett problem som jag inte sett en förklaring till i forumet.

Sammanfattning:
* Bilen är svårstartad vid varmstart, svag och självdör vid låga varv efter varmstart.
* Inga problem vid kallstart.

Längre beskrivning:
Reproduceringssteg (bilen är från början kall, t.ex. stått över natten):
1. Kallstarar bilen utan problem.
2. Kör bilen varm (80-90 grader celcius)
3. Stannar, slår av motorn.
4. Låter bilen stå i en timme.
5. Varmstartar.

Vad händer?
* Jag måste använda startmotorn längre än vanligt.
* När den startar går den upp i varv, men dör när den ska ner till tomgång (hittar inte tomgången).
* Jag får använda mer gas än vanligt när jag åker i väg, annars dör den.
* Inom en 10-15 minuters period efter start så kan motorn dö (vid låga varv), om jag t.ex. kopplar ur för att växla.
* Bilen darrar och hackar vid tomgång och vid låga varv.
* (Bubblare) Ibland kan jag faktiskt komma iväg på första försöket i tron om att allt är bra, men den lägger av efter 100meter.

Variationer i luftfuktighet (inkl regn), temperatur eller sol spelar ingen roll.

Jag har kontrollerat om det är fukt vid styrdatorn.
Jag har blandat i karboratorsprit i bensinen för att eliminera eventuellt vatten i bensinen.
Jag har använt STP.
Jag har kontrollerat luftfiltret.

Bilen har varit såhär i cirka tre veckor.
NF
440
NFd
325im -87
Motorn verkar få för fet blandning när den är varm.
Kallstartsregleringen verkar ligga i hela tiden.
Kanske termotidgivaren är trasig, om du nu har en sådan på din
moderna 325-a.

Mina tips gäller bara om databoxen är hel, den begriper jag mig
inte på alls.

Nisse
På min 520 var det två spridare som var otäta, och då vart det dom problemen som du beskriver, den vart helt enkelt sur, köp en bränsletrycksmätare på biltema och se om du tappar trycket när den står still...
ma
2
majje
325i, 2001
Tack för tipsen!

Jag var inne med bilen på kontroll idag hos Bosch Service. Bilmekanikern fick känna av felet när han hoppade ner i verkstaden med bilen;) Han misstänkte att en av kamaxelgivarna var felaktiga/trasiga.

Han gjorde en diagnos med datorn, och den visade på samma sak. Den visade faktiskt att båda var ur funktion men den ena kan trigga den andra. Han nollställde felloggen och körde om testet. Nu visades bara den ena givaren som ur funktion.

Ska få den utbytt nästa vecka. Hoppas att det löser sig.

Som jag förstår det så är kamaxeln variabel för att optimera effekten, bränsleåtgång och avgasvärden på olika vartal. Om givarna är ur funktion så kan motorn inte göra rätt inställning, varvid den går dåligt, för mig vid låga varv.

Tänkte att verkstaden ska få ge mig en fullständig förklaring nästa vecka. T.ex. varför den blir bättre efter en tids körning.
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Hej,

Jag har exakt samma problem på min Z3 -00 med 2,8 liters motorn. Har du fått en "slutdiagnos" från din verkstad som jag kan ta med mig till min verkstad?

Om du nu finns kvar i forumet 2 år senare :-)
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Hej igen.

Det var kamimpulsgivaren som var trasig. Köpte en ny sensor på BMW Danderyd (drygt 900 sek) och bytte sensorn själv. Bara att starta motorn efter bytet och köra vidare. Inga efterjusteringar eller liknande. Lite tajt att komma åt men det gick med lite tålamod.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.