AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.203

problem med nokian nrvi

st
11
staffant
320i -00
Efter att ha hört mycket gott om nokians nrvi-däck köpte jag en uppsättning 205/55 16 förra våren. Tyvärr vibrerar ratten i alla hastigheter och på alla asfalttyper. Vad värre är att bilen kan börja vobbla helt plötsligt utan förvarning (inte så kraftigt men nog för att vara ett komfortproblem). Jag har låtit balansera däcken två gånger utan resultat. FÄlgarna är oskadda och jag har testat alla lufttryck från 2.2 till 2.9.

Jag hade inga problem med mina gamla sommardäck eller med vinterdäcken.

Är det fler än jag som har dylika erfarenheter av nrvi på BMW e46? Vad kan man göra åt problemet?

MVH

Staffan
Du har väl reklamerat däcken, vad säger däckshandlaren? Däck är inte alltid tillräckligt runda.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har de vibrerat ända sen inköpet? Balanserade du däcken på samma ställe båda gångerna?

Mvh
st
11
staffant
320i -00
Tack för svaren!

Jag köpte däcken på däckonline och de säger med rätta att det är ett risktagande att reklamera däck om man inte är säker på vilket/vilka däck som är dåliga. Jag riskerar att få betala omkostnaderna (avmontering frakt och analys osv) om de inte hittar några fel på däcken.

Jag vågar inte riktigt reklamera dem till Tyskland i nuläget. Det kan ju vara så att däcken inte lirar med bilen (har hört att det kan vara så). Det är därför jag frågar om andra varit med om liknande med likadana däck.

Jag lät två olika däckfirmor balansera däcken. Det var

Killen på däckonline sa att det finns däcksfirmor som kan kolla upp om däck är defekta eller ej. Någon sådan firma har jag dock inte hittat i Umeå än. Uppenbarligen hjälper inte vanlig balansering.

MVH

Staffan
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Min erfarenhet är: Köp inte Nokian sommardäck.

Har haft massor med med bilar inne där till synes fina däck bara varit att kasta.

Är även själv drabbad, har 4 fina NRV till min Maxima som inte går att använda.

En test av nydäck säger ju sällan nått om däckens kvalite, bara om dess egenskaper.

Erfarenheten säger däremot att Michelin är outstanding när det gäller kvalite/hållbarhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.