|
|
|
|---|---|
|
Hur vanligt är det med manuell låda i dessa vagnar ? vad skall man se upp med på en såm motor ? Har den kedja eller rem ? Billy B-10 Länk | |
|
Det mesta finner du svar på här: Länk (E32 har mkt gemensamt med E34) Det är inte så vanligt med manuell låda till de bilarna, då de kommer till sin rätt först med automatlåda. Det är kamkedja. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Hmm ok , tack för länken - mycket fin info.. Men vad menar du med kommer till sin rätt ? Billy B-10 Länk |
|
|
Sjuan är precis en sådan bil som automatlådan uppfanns för. Det är en lyxbil - lyxbilar ska ha automatlåda, punkt. Varför ska jag behöva anstränga mig att växla när bilen gör ett mycket bättre och mjukare jobb? Skulle man ändå känna sig manad finns ju steptronicfunktion. Jag har inte alls något emot manuella lådor - kör manuellt rätt ofta, i familjens andra bil - men i sjuan känns automaten lika självklar som nödvändig. Ett annat sätt att se på saken är att sjuan inte är tänkt att först och främst vara en sportig bil, utan en bekväm bil. Då är automatlådan ju ett självklart inslag. Emellertid så anser jag inte att sportighet och automatlåda är självklara motsatser - M5 E60 har ju också automat som standard, samma sak med många av Mercedes finare bilar. |
|
|
M5 e60 finn väl inte ens med automat? Det är väl smg lådan du menar. Den har dock ett "automat"-läge som man kan välja. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Ok , fast jag är ute efter en 7-a gärna med V8 och jag vill att den ska ha manuell låda , då jag iaf inte uppskattar automatväxlade bilar.... Men annars de är pålitliga maskiner växellådona då altså... Billy B-10 Länk |
|
|
automatlådan till 530/730 är hållbar, automat lådan till 540/740 har problem med sina plastkulor. De manuella lådorna håller om bilen inte är misshandlad. __ ///M som i Mugge. |
|
|
berg35: Givetvis menar jag SMG. Men det är bara en annan typ av automatlåda... Det som skiljer mellan SMG och en traditionell automatlåda är den underliggande tekniken. Även vanliga automatlådor går ju i många fall att växla "manuellt". billy: Det blir nog svårt att hitta en sjua med V8 och manuell låda. Mig veterligen såldes mycket få sjuor med manuell låda, och nästan inga av dem med de större motorerna. 728 manuell torde vara lättare att hitta, men då får du ingen V8. Lycka till i vilket fall. |
|
|
"Det som skiljer mellan SMG och en traditionell automatlåda är den underliggande tekniken." Det är ju det som gör hela skillnaden! Ingen slirande momentomvandlare som tar bort den sköna känslan. Själv hade jag gärna haft manuell låda i min 740, i 735:an har jag det och trivs bra med det. Jag tycker också vinterkörande på bredden blir lite mera lättkontrollerat med manuell, men det är väl kanske inte det man ska ha sin 7'a till :P //Magnus |
|
|
W2k: Skillnaden är att smg lådan är en manuell låda som med hjälp av olika "program" växlar automatiskt, i vissa lägen bestämmer du själv i andra bestämmer lådan när det ska växlas. Automatlådan är just en automatlåda som i vissa fall forceras att köra på en viss växel. En tydlig skillnad tycker jag. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Jag har kört E32:or av modellerna 735i 5vxl, 735iA, och 740iAL, och min kommentar är, det är en helt annan bil med manuell låda, går inte att jämföra, jag ratade 735iA:n som var perfekt på alla andra punkter, bara för automatlådan, det kändes som ett mycket rationellt beslut, när jag satt i min manuella 83:as VW Scirocco, den gör mig glad;) Det har aldrig en automatväxlad bil lyckats göra på det sättet en manuell gör, jag känner mig som ett med bilen, hur jag en försöker passar jag inte i hop med automatväxlade bilar, kanske blir det ändrig med en möjlig? 540iA E39-01 i familjen Av dom 14531st 730i/L V8 E32, var "max" ca 3000st vänsterstyrda manuella med kortkaross, VINnummerserie DD28000-DD31099, några nummer saknas det en bil bakom, därav max 3000st. E38 med V8 finns med följande motorer, M60 B30 5vxl 94-96, M60 B40 6vxl 94-96, M62 B35 5vxl 96-98, M62 B40 6vxl 96-98, manuella E38:or är inte jättevanliga men inte heller svåra att hitta, jag var extremt sugen på att köpa en Arktissilver -98:as 740i 4,4 6vxl med både navi, xenon och 18" M-Parallell för 4 år sedan, tyvärr var 200tkr en lite för stor bilbudget då, men den hade varit den ultimata E38:an för mig. Mvh Stephan |
|
|
Mugge är det inte samtliga automatlådor som har plastkuleproblemet? -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.