AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.495

V70 alternativ till A6 och 528 ?

Miper335
I TV nr 11 -98 jämfördes Bmw 528iat , Audi A6 2.8 , samt Volvo V70 2.5T alla med 193 Hk. ( kombi för kräsna )

Bmw enda bil med Aut.

Trodde förståss att Volvon spelade i en annan liga än de båda herrarna på täppan men V70 klarade sej bra i det mesta.

Prismässigt var 528 dyrast med sina 387.000 ( eller 435.000 i testversion )
Därefter A6 med 325.000 ( 400.000 med samma utr. som Bmw )
Billigast var Volvo med 251.000 ( 321.000 fullutr. )

Bmw 0-100 ( 9.0 ) toppf. 230
Audi 0-100 ( 7.9 ) 50-90 ( 9.8 ) 70-110 ( 12.4 ) toppf 230
Volvo 0-100 ( 7.6 ) 50-90 ( 6.7 ) 70-110 ( 8.7 ) toppf 230

Volvon alltså ruggigt snabb och det med 2.5T motorn!!
Dock var denna snabbare på högsta växeln o bara marginellt slöare till 100 än C70 T5

Audi precis lika 0-50 och 0-70 men är för högt växlad och får pisk på högsta växeln rejält.

Bmw något snålare trots aut mellan 70-130 men drog ändå något mer blandat.

A6 (1.02)
V70 (1.08)
528 (1.10)

Audi rymligast, modernast och testvinnare men 2.8 ej värd priset på 62.000kr över 2.4 (*****)

Volvo snabbast,billigast och rymligare än Bmw men omodern. 2.5t bästa motorval (****)

Bmw komfort,körglädje och billigaste service men 523 ett bättre val då den knappt är märkbart långsammare och 60.000kr billigare. ( **** )

Jämt skägg mellan V70 och 528.........vad säger man?
Helt jä....la otroligt.

Dessutom har vi ju facit nu också när det har gått några år och bilarna har rullat en del.

Bmw är fortfarande billigare att äga och serva men värdeminskningen har varit mindre kul då en V70 idag som -98
oftast är dyrare än motsvarande 528It.......Huga

Har du nånsin läst en TV där inte volvo vunnit testet.

mh Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mattias: det har du ju ett exempel på ovan, där Audi vann...;-)

Tycker inte att det är så konstigt att 528 och V70 båda får 4 stjärnor då även om 528:an är bättre på många punkter så är den inte bättre på allt samt att den trots allt kostar 120-130' mer än V70'n. Det är många parametrar som ska vägas in i en test...

Som TV-prenumerant sedan -76 så måste jag väl ändå hålla med mattias om att Volvo ofta klarar sig bra i alla tester (även om den inte räckte till i testen ovan).

___
//Ulf
Ha
110
Habul
530dA -99
Villken bil man väljer har inget med testresultat att göra.

Säkerhet i andra hand
Miper335
Var inne på det själv Mattias då jag anser att TV och många andra motorjournalister oftast favoriserar Volvo men jag får nog erkänna att det inte är helt utan grund.

Konstigt bara det här med utrymmet i bilarna som bara blir mindre till förmån för utseendet.

Audi 100/A6 91-96 hade nästan minst bagageutrymme för sin klass för att sedan 97- plötsligt blevit större än V70 som rosas för sitt stora lastutrymme!??

V70 som är betydligt mindre än min 765 TD är ändå bland de största på marknaden!

Det som hände var att Audi rättade upp bakpartiet något men för mej knappt synbart visuellt.

Kan inte vara lätt att vara motorjournalist med så små marginaler då och framtiden är som sagt inte lätt att sia om och som du skrev Programmer så spelar förståss priset en stor roll i sammanhanget.

Slarvläste texten ovan lite. Men oftast vinner volvo skulle i.o.f hellre ha en V70 än en A6 och då tänker jag inte på priset. Har haft en A6 den var inte kul då håller jag volvon som roligare att köra. Det är ändå nästan pinsamt hur dom favoritiserar svenska bilar om dom nu vore så överlägset alla andra skulle dom säljas i betydligt större upplagor utomlands.

Se bara i expressen på lördagar där ligger volvo i topp i precis varenda kategori. Jaja trovärdigt man kan inte bara väga in priset eftersom många struntar i det när dom köper bil.

Det är som att säga att Marcus Allbäck är bättre i fotboll än Zlatan bara för att han är billigare.

mh Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men ofta är ju just priset en faktor i biltesternas slutresultat. Om dom enbart skulle utse bästa bil i varje test utan att behöva ta hänsyn till priset så skulle nog det se lite annorlunda ut.

Sen håller jag med om att Zlatan är bättre än Allbäck...;-)

___
//Ulf
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Frågan är väl berättigad. Jag har funderat på tjänstebil och då blir det tungt.

Vill ha BMW men då räcker pengarna bara till minsta sunkemotorn.

Tar jag volvo kan jag ta en V70 T5 med 260 hk och som grädde på moset chippa upp den till 310hk.

Jag gillar inte volvo men nu vetifan.......
Teknikens Värld utsåg 523i som världens bästa bil 1996 så helt Volvo frälsta har de inte varit :-)

Om man vill läsa biltester skrivna av BMW-frälsta journalister är det bara att köpa ett nummer av svenska AMS om man inte gillar TV. Det var väl förra hösten som det i stort sett blev dött lopp mellan 320iT och V50 T5.

Högre inköpspris, sämre utrymmen och högre driftskostnader i form av dåligt andrahandsvärde samt höga försäkringspremier brukar tyvärr förmörka en stor del av BMW:s överlägsenhet gentemot andra bilmärken vad gäller köglädje i många biltester.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
oKEY OKEY JAG SÄGER INTE ATT DOM VINNER VARENDA GÅNG MEN HÅLL ÄNDÅ MED OM ATT DET OFTAST ÄR SÅ. Fan glömde caps lock håller med om att AMS ofta favoriserar tyska bilar. Men ska man jämföra pris med kvalitet så tycker jag toyota, mazda och subaru borde rankas högre. Subaru är för övrigt en riktigt trevlig bil legacy speciellt.

mh Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Som bilköpare gör man en annan bedömning än en biltidning. Jag respekterar Teknikens Värld och tycker att deras tester är mer njutbara än AMS motsvarigheter, bättre språk etc.

Dessutom är de klarsynta och försöker vara objektiva.

När det gäller bilval, är känslan viktig för mig och därför vinner BMW över Volvo varje dag, oavsett motostorlek.

/M

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.