|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har några frågor angående import från BMW-handlare i Tyskland. Jag har funderat på att importera en e46 318 eller 320 av årsmodell 99 eller 00 för runt €10 000. Eftersom jag inte importerat någon bil tidigare skulle det kännas säkrast att köpa den av en auktoriserad handlare. Jag har dock blivit lite tveksam till om det verkligen lönar sig med tanke på vad man sedan kan få ut vid en försäljning av bilen i Sverige. I mina ögon borde en bil köpt på BMW i Tyskland i princip ha ett lika högt värde på den svenska marknaden som en svensksåld bil, men så är det väl inte... Någon som har några erfarenheter i detta ämne? Värderas en bil köpt hos en auktortiserad handlare i Tyskland högre på den svenska marknaden än om den exempelvis är köpt av en privatperson i Tyskland? Sedan undrar jag om Europlus-garantin verkligen gäller i Sverige. När man läser på detta forumet verkar åsikterna gå isär i denna frågan... | |
|
Kan ej priserna i detalj på E46 men jag tror inte det går att importera från BMW-handlare i DE och sedan sälja med vinst i Sverige. Däremot om du har för avsikt att importera för eget bruk så är ju fördelen med import att utbudet är enormt i Tyskland om du har specifika önskemål på färg och utrustning. Köper du privat eller hos icke-BMW-handlare så är bilarna ofta billigare men inte lika tryggt. Importerade bilar värderas i regel alltid lägre i Sverige men som du är inne på så finns det ju olika "typer" av imporbilar. Importerade av privatperson från BMW-handlare och sedan brukad i Sverige av samma person under ett par år är ofta betydligt bättre än en bil som är importerad förra veckan med syfte att tjäna pengar på bilen. Att bilen är köpt av en privatperson i Tyskland behöver inte vara negativt om t ex detta är enda ägaren och bilen är fulldokumenterad. ___ //Ulf |
|
|
Blir nog svårt att få den affären att gå ihop..Köpa en importerad som varit här ett tag istället... E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-) |
|
|
Bilar sålda från tyska BMW handlare borde vara värda mer än Biltema-reparerade saltbemängda svensksålda (gud bevars) vagnar. Tyvärr så ser inte verkligheten ut så. Detta på grund av alla oseriösa snåljåpar som vimpelfyndar ett skruvvrak och baxar hem. Om du köper dig en bil för att bruka och vara riktigt nöjd med skall du definitivt importera den. Om du däremot tänkte sälja bilen rätt så omgående så bör du låta bli. Någon ekonomisk vinst blir det antagligen inte. Om man döper en garanti till EUROplus så skall den gälla i europa, annars så vore det ytterst märkligt. |
|
|
Jag köpte min från Aukt BMW-handlare i tyskland, och tjänade bra många tusenlappar mot att köpa en svensksåld. Att den är importerad från en aukt BMW-hanlare gör knappast att den skulle värderas på samma sätt som en svensksåld tror jag, dock så borde det vara lättare att visa bilens historik om den är köpt på BMW och kanske göra den mera lättsåld än en import från en privatperson Jag hade Europlus på min bil då jag tog hem den för dryga året sedan och då gällde i alla fall Europlusen i hela europa. Har man garantijobb på bilen så begär man först ett kostnadsförslag från en aukt bmw ÅF och faxar/mailar/snigelpostar det till försäkringsbolaget som har Europlusen i Tyskland, sedan då de godkänt det, så repareras bilen och man betalar BMW ÅF i sverige, man får alltså ligga ute med pengar, sen skickar man kopia på räkningen och får tillbaka pengarna med 90% delar 100% max 10.000 mil, 80% delar, 100%arbete 12000 mil...osv till max 16.000 mil |
|
cane |
hm, konsensus verkar vara att nej, det går inte att göra _pengar_ på det. Om man ställer frågan såhär då; Import Aukt BMW Tyskland, kör 2 år, ska nu sälja. Får man då ut inköpspris minus för modellen standard värdeminskning? Om så är fallet, så är det fortfarande en klar fördel att importera av aukt handlare då man nästan garanterat får en schysst bil som också är "säljbar"... |
|
cane: det tror jag kan stämma. Jag tror du även kan få detta på en bil som ej är köpt på aukt-BMW men chansen är ju mindre. Du betalar ju mindre för en sådan bil och har man flyt och hittar en kanonbil och att den modellen inte är helt "kall" om två år så behöver det inte vara en dålig affär på någotvis. Problemet som finns är ju att många som inte är så insatta drar ju alla importbilar över en kam och då spelar det inte så stor roll var den är köpt. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.