|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte om vi kunde dra upp vad vi har varit med om beträffande Polis vs vi andra. Jag kan berätta om vad en bekant till mig varit med om... Han och tjejen hans var ute och åkte på motorvägen i hans 325:a när en Saab i rätt så hög fart kör om honom, han säger till sin tjej, titta han vill tävla med mig. Det gör att han börjar elda på ordentligt, han hinner i kapp Saaben och kör om honom, men efter bara några minuter sätter Saaben på sirenerna och jo visst, det var civilpolis som han tävlade mot:) Det blev givetvis 1800:- i böter och utskällning! Han har hittills inte berättat det för mig, det var hans tjej som berättade det nu sist vi festade tillsammans.:) Otur;) ------ Länk Länk | |
| Nästan samma sak hände mig. Jag var på väg hem från jobbet då jag ser att en röd Nissan Primera kombi följer efter mig hela tiden på betryggande avstånd. Tänker om och om igen vad jag ska göra för att bli av med honom och om jag skulle stämpla och försvinna. Jag hade ganska nära hem så jag tänkte att jag gasar upp till strax under 80 på 50-vägen så måste jag bli av med honom men nix... Då känner jag en viss misstänksamhet och vid efter en korsning lugnar jag ner mig till strax 60. Kommer hem, parkerar bilen i rutan och ser att Nissan parkerar bakom min bil. Shit... En man kommer upp till bilen och knackar på rutan och presenterar sig och berättar att han kommer från Länskrim och att hastigheten var nästan 80 ett tag. Jag erkände direkt och sa att det var jättedumt. Medans hans kollega kollade om bilen var stulen frågade han en massa frågor om jag provat knark (jag bor i förorten) men berättade då att jag var en "trevlig kille" med rent pulver i påsen... ;) Kollegan kom fram till att bilen i stod på mig utan min far och efter att ha bekräftat det hela sa dom. Nä, vi har nog stoppat fel kille men tack och hej. Inga böter men en något förhöjd puls... | |
|
Hade en bil bakom mig på fyrfilig väg som jag självklart trodde att han ville rejsa... 2 km senare så blir man inkallad. Hade inte kortet med mig så jag fick åka hem 2 mil enkel resa med civilsnuten bakom och hämta körkortet. När vi kommer hem är snuten rasande, han tycker att jag har en väldigt aggresiv körstil... Jag tog det som en komplimang och det sa jag åt polisen. han blev inte gladare. Inte jag heller av med kortet 3 månader för 134 på 90 väg. Detta hände för 15 år sen. Keep your distance! |
|
|
Min kompis och jag var ute och cyklade. Detta var för 17 år sedan. Vi var 17 då...jo till saken det hade börjat skymma och vi hade inte lyset på. Naturligtvis möter vi en polisbil och hoppar av cyklarna. Polisbilen vänder (den cyniske f**n) och kommer och parkerar vid sidan om oss. Han börjar snacka med kompisen och frågar varför vi inte har lyset på. Han förklarar att hans lyse inte fungerar. "Då ska man gå med cykeln" säger polisen lite besserwisseraktigt. Jo, vi försökte det nyss men det hjälpte inte - det fungerar fortfarande inte, säger kompisen. Polisen blev lite röd i ansiktet och gav honom 150 kr i böter. Jag tycker fortfarande att det var svinaktigt. Den polisen måste ha haft en dålig dag. Mvh /NP |
|
hampe m3 |
NP, hahahahaahah syrligt o härligt. |
|
Jag var på väg in till stan en lördagskväll. Tänkte cruisa runt och titta lite. Hade min dåvarande 750i. Typiskt nog så visade räckvidden fel värde (som jag inte visste) och reservlampan lyste inte. Tänkte att jag tankar i stan. Så jo visst fick jag bensinstopp. Jaha tänkte jag! Tänkte att min kompis i stan kunde hjälpa mig med att hämta lite bensin. Precis när jag hade börjat prata med honom så kommer en "väldsint" polisgubbe med blåljus. Hytter och skriker att man inte får parkera där. Jag får avsluta samtalet och förklara för honom att det var slut bensin, pinsamt dessutom. Jaha säger han, bilen får inte stå här. Den ska bort! Ok sa jag och förklarade att jag hade ringt för hjälp. Då säger han att jag ska putta bort bilen från vägen in på en skogsväg, eller i alla fall i början av en skogsväg. Jag sa att jag skulle göra det och då åkte han, men precis innan så skriker han att jag ska sätta upp en varningstriangel 300 meter bort. Tar ut den och springer iväg och monterar upp den som givetvis faller ihop och blir defekt. Snacka om otur! Hur som helst så var brorsan med mig och vi börjar knuffa bilen in mot vägen. Då kommer det en annan polisbil och frågar vad vi sysslar med. Pinsamt återigen att säga att det är soppatorsk. Han säger precis som den andra att varningstriangel ska monteras upp. Jag pekar bort mot den defekta och förklarar att den precis gått sönder. Polismannen börjar babbla vidare och sedan ger han sig iväg. Fick in bilen på vägen till sista och fick hjälp. Det var lite komiskt att triangeln gick sönder och att polisgubbarna blev vansinniga (svårt att beskriva), men jag hade hoppats på lite bättre bemötande när man verkligen gjorde det som krävdes. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
En bekants fläktrem gick av och han blev stående vid vägkanten. Då kom polisen och undrade vad han stod still för (motorväg). Efter förklaring sade polisen att vet du inte att man alltid ska ha med sig en extra i reserv? Då titade bekanten på polisen och sa ja i så fall lånar jag gärna den ni har med er:-)... Den polisen blev inte glad kan jag meddela...sa ngt om att det inte var läge att vara spydig:-) *BAWORAK* |
|
| Hahaha! | |
| Min kompis plockades in av polisen då han cyklade (!) åt fel håll på en enkelriktad gata i GBG. Böter 600 kr på plats. | |
|
Crisse: Helt rätt..Varför ska cyklister få göra som dom vill i trafiken? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Instämmer med J.Dredd. Jag blir så trött på cyklisterna i Sthlm! För dom gäller ju inga som helst regler. | |
|
Jag hade kunnat gå med på det om det hade krävts några förkunskaper för att framföra en cykel men det gör det inte. Och jag är storstadsbo så jag har hatat cyklister sedan samma dag jag tog körkort (trots att jag cyklade till uppkörningen). Min poäng var väl snarare att polisen lägger ner tid och energi på ett sånt löjligt "brott". |
|
|
Att man inte måste ha förarbevis för att framföra en cykel undantar en inte från dom lagar som finns. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Förkunskaper... Att känna till trafikreglerna är ett måste. Även om det inte krävs körkort för en cykel så gäller ju reglerna ändå. Det är som att stjäla julskinka på ICA och säga att ingen sagt att det är olagligt. Visst kan det upplevas löjligt men eftersom ingen cyklist verkar bry sig om regler tycker jag att det är bra att dom gör någonting. |
|
| Var visst inte lika snabb... ;) | |
|
J.Dredd: Det finns vissa lagar som vi som människor är väntade att intuitivt förstå och rätta oss efter. Som att man inte ska ta livet av andra människor, stjäla från andra eller förstöra andras egendom. Har jag förstått dig rätt när du säger att även samtliga trafikregler skall innefattas i dessa intuitiva lagar? En 15-åring skall kunna alla vägskyltar, vägmarkeringar och väjningsregler bara för att de sätter sig på en cykel? För då handlar detta inte om ett missförstånd utan om en meningsskiljaktighet. |
|
|
Crisse: Om man ska cykla i trafiken så ska man kunna dom lagar och regler som gäller där ja. Tycker du att en person som framför en moped som inte kräver förarbevis ska undantas från dessa lagar också? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Om jag inte fattat helt fel är du skyldig kunna hela Svea rikes lag. Inklusive alla trafikregler. | |
|
J.Dredd: Jag tycker att cyklisten har mer gemensamt med fotgängaren än med bilföraren. Cyklister är bara marginellt farligare än fotgängare i trafiken, p.g.a. att de färdas 50% snabbare. Cyklister kan flyga ut från alla håll när man kör i stan men det kan fotgängare också göra. De två tar ungefär lika mycket plats (i alla fall om man jämför med en bil). Tycker du att man bör bötfällas för att man går mot enkelriktat också? Alltså om man struntar i att gå på trottoaren och istället går åt fel håll på ena sidan gatan. Det är faktiskt så att det är VI bilförare som är farliga. Vid en krock är det vi som klarar oss och cyklisten skadas. Det är VI som har tagit körkort och ska kunna alla regler. Om vi följer alla regler och det vi har lärt oss (defensiv körning, bromsberedskap, uppsikt m.m.), och cyklisterna inte gör några uppenbara suicide missions (typ drar rakt ut över en 90-väg) så kommer ingen till skada. Jag tycker inte det är rättvist att kräva lika mycket av cyklisten som av bilföraren. För det första som sagt för att cyklisten är mer lik fotgängaren (som det inte ställs krav på alls), för det andra för att vi inte är i trafiken på lika villkor och för det tredje för att det alltid är vi bilförare som klarar oss utan skador. |
|
| Skriv till vägverket... | |
|
BjörnB: I takt med att du blir äldre är du väntad att kunna mer och mer, men aldrig nånsin i närheten hela svea rikes lag. För övrigt, angående mopedister tycker jag att förarbevis skall krävas av dessa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.