|
|
|
|---|---|
|
Såg på biltemas hemsida att deras helsysntetiska 5-50 olja hade API SL klassning. Kanon tänkte jag, det är billigt och då kan man byta ofta. Så jag ber en kompis köpa en 10-liters dunk eftersom han hade vägarna förbi biltema. När jag får hem oljan står det API SG på dunken. Man blir lite förbannad. Nu är min fråga vilken klassning på biltemas 5-50 olja är korrekt? jag vill inte ha en SG klassad olja i motorn även om den är billig. Å andra sidan undrar jag om kanske ettiketerna är gamla eftersom det är ingen helsyntetisk 5-50 olja idag som är så dålig som API SG. | |
|
Biltema har nyligen bytt upp sig vad gäller oljan så det kan finnas både gamla och nya dunkar i varuhusen är min erfarenhet, när jag handla olja där så fick jag riva runt lite innan jag hitta en nyare dunk. Det verka både finnas en ny modell av dunk och den gamla modellen fast med ny etikett och den gamla dunken med gammal etikett. Nu var det dock ett tag sedan jag var där så jag tycker ju att den gamla oljan gått åt men din polare hade väl dåligt flyt. //Magnus |
|
|
köp 5W40 oljan istället för 5W50... den har högre ECEA klassning, fastän de både har samma API klassning. Oavsett vad det står på dunken så är det API SL/CF på biltemas syntetoljor. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Enligt handboken så rekomenderar BMW API-SG till 325E36. Det kan även vara så att Biltemas olja klarar SL fastän den är SG märkt, för API klassningarna har bara en nedre gräns på kvaliten . Så Biltema kan ha klassat in oljan när bara SG fanns och nu har dom klassat in samma olja och den klarade SL också, och då kanske dom har kvar lite dunkar som är märkt med gamla klassningen. _______ //Niklas |
|
|
Vilka "märkesoljor" har idag samma klassning som biltemas 5w40? (API SL/CF) Funderar på om man kanske skulle ta å hälla i lite biltemaolja i 530:in,tjänar ju en del pengar på de + att man kan göra något tätare oljebyten i stället då. Så vågar man använda biltema? |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Biltemas 5W40 olja har samma klassning som Valvoline Synpower 5W40. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Enligt nya biltemakatalogen har mineraloljan högre klassning än helsynteten. Mineralen har SJ medans helsynteten har SL. Kanske dax o byta upp sig mot en mineralolja..? |
|
| Ursäkta mitt ovanstående inlägg. Skyller på trötthet.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.