AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.952

M50 motor i volvo!

sv
6
svanberg
328i Touring -00
Tja!

Har nu blivit lite smått förälskad i bmw:s m50 motor, eller den senare med vanos...
Går ju så jäkla gött.

Vet ju att detta är ett bmw forum men försöker iaf.
Jag vill stoppa ner denna i min volvo 740! =)
Vad behöver jag? något viktigt att tänka på? Hur går jag tillväga, vart sitter grejerna?

Det jag ska plocka är:
Komplett motor med växellåda.
Styrboaxar (vart sitter dom)
LMM
Insug & avgas

Motorfästen och sånt får jag antaglien tillverka själv...

Alla tipps är välkommna!

//Svanberg
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
syrboxarna tror jag sitter i plastbehållaren längst upp till höger i motor utrymmet..

Mvh Tomas
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Beror vilken donator bil du ska andvända är det en e36:a så sitter en del av boxarna bakom handskfacket mot torped väggen.

mvh
Gu
53
Gunsten
535 -88
stackars motor, där den sitter så fint o bekvämt i bmw så ska den in i en volvo.. Kan man bli mer förnedrad?

BMW - Brings More Women
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
kan nog bli ett roligt projekt! Det är mycket trevliga o driftsäkra motorer! vanos kom 93 på m50 tror jag!
Lycka till!
Mvh
sv
6
svanberg
328i Touring -00
Ok, låter fint!
Blir antaglien en från e36:an utan vanos, lättast att hitta här i trakerna verkar det som iaf.

Men vilken låda ska man ha? Manuell el automat? Blir glidar bil i början, sedan ev en turbo konvertering... Hur håller automatlåderna på bmw?
Länk
Den kraftigaste lådan (relativt sett) får du om du tar motorn från en E34, de har (alltid tror jag) ZF låda ihop med M50 B25 motorn, samma låda som i E36 328i och M3 3,0
E36 325 har en Getrag som inte tål vrid lika bra.
Däremot passar nog tråget från E36 bättre i en Volvo eftersom de har sumpen bak (framför framaxelbalken på en E34)
Går fint att flytta mellan motorerna, om man byter oljepump/pickup samtidigt.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Jag har en getrag 250 låda i min e34 så uppenbarligen finns det i båda då.
sv
6
svanberg
328i Touring -00
Markus fors: Den vite ja, det har man läst en del om! Grymm. Är det din? Men det var ett bra tipps jag ska lägga på minnet, ang sumpen.
Driftsäkra.. kanske det men jag är lite fundersam till livslängden på motorer utan stålcylindrar.
Loppen i polarens 328 var bara av ren aluminium och hade kraftiga vändkanter efter 24000mil.
Känndes inget kul och bilen drar klart mera olja än vad den borde.
Alumotorererna borde ju haft stålfoder!
M.V.H.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Andreas Plars: M50-motorerna har stålblock med alu-topp. Du tänker troligtvis på M52-motorn där det inte har varit helt ovanligt med slitna cylinderlopp. Cylinderloppen blev behandlade med en speciell yta men det har en viss tendens att slita ner sig..
svanberg:
Nej, inte min Volvo på nåt sätt!
Just det!
Det är ju 2,5l sexan set handlar om ja..
Den verkar bra myclet slitstarkare har jag förstått.
Kul motor och turbokonvertera :)
M.V.H.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
svanberg: Jag tror inte att det bara är motorn du gillar. Gillar du BMW-motorn så gillar du hela bilen. Du har nog hittat dig själv. Det är bättre att du säljer sosse-containern och köper en bmw. Kan lova att du aldrig kommer att ångra dig. Jag menar motorn kommer trotts allt bättre till rätta i sitt rätta element.

Bmw-motor i en volvo; värre än svordom i kyrkan.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Andreas Plars: M52-motorn fanns i 2,5 liters voym också.. :-)
Varför inte bygga på en BMW istället..?
ungefär lika jusste som att sätta en lada motor i en BMW kaross för man blivit förälskad i BMWs chassi och köregenskaper... :D
Men iofs allt är möjligt
Se till at få en kabelhärva till samma motor, det skiljer sig mellan vanos/icke vanos.
Keblaget sitter i en plastlåda mot torpeden, får du med dig hela kabelstammen är det inga pix att koppla ihop sedan.
//Thörn

Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Sätt i detta istället! passar bättre Länk

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Det finns en mysig kompressormatad V8 med 650 hk här på powerbörsen! Släng i den i 740:n.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.