AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.511

Antenn kontakt problem e36?

Jag har nu efter mkt sökande på forumet inte hittat någon med samma prblem!!

Bytat orginal stereon mot en sony cd och nu kan jag inte få radion att fungera...Antenn kabeln har en 10 polig stift kontakt !!

Är det någon kunnig människa här som vet hur jag ska få radio igen??

Tacka på förhand !!
KW
113
KW
740iA -95
Antennkabeln på E36 är en rund stor "hylsa" med ett stift i mitten.
Så var det på min 323 97 iaf. Säker att du inte blandat ihop kablarna? Eller så är det olika beroende på årsmodell.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Förmodligen har du glömt koppla in matningen till antennförstärkaren på remote, sladden brukar vara vit.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
10pols stiften är väl den som går till slutsteget?
Tror att antenn kablen finns bakom ryggstödet till vänster när du öppnar bagaget, därsitter antennförstärkaren misstänker att antennkablen går in i slutsteget.

Värt att kolla upp
Tyvärr så har jag inte den "vanliga" runda kontakten med ett stift i mitten!!

Kontakten innehåller 10 stift och är kvadratisk.

Det är en 320i -94.

Det verkar vara lite fler funktioner i kontakten, typ antenn förstärkning mm..
Men om den 10 poliga kontakten är till förstärkaren, så var finns då antenn kontakten?

Antennkontakten är alltid av koaxialtyp, dvs hylsa med mittstift. Det finns två typer på bilarnas antennkabel: Pinnkontakt, lång rak modell med utstickande pinne och de nyare som är vinklade och har en kort pinne inuti den skärmande metallhylsan. Utöver en av dessa så har originalstereo med diversityantenn en liten vinklad koaxilakontakt för diversitysignalerna.
Om du har en 10-polig kontakt så är denna inte för antennsignalen, antennkabeln i sig är c:a 5mm tjock, lätt att skilja från vanliga kablar.
På originalstereo brukar den lilla 10-poliga vara till CD-växlaren, sitter intill den stora pluggen med högtalare och alla övriga kablar.

FP
Tack för svaret Folke!!
Men du har lite fel när du säger att det finns "bara" dessa två koax kontakter....nu har de "bakat" in koax kabeln i detta kontakt stycke!

På min sabla bavaria professional, finns det absolut ingen sådan kontakt!!....Jag lovar!!...det är inte första stereon jag har att göra med....knepig konstruktion dessa tyskar hitta på på denna 320 -94....

Ska ta ett foto och pilla i sönder kabeln...så kanske någon här inne vet vad dessa kablar har för funktion.

Återkommer med info!
Man kan integrera en koaxialkontakt i flerpoliga pluggar iofs. Förekommer på komradio bl.a, oftast i samband med D-subkontakter i olika storlekar. Jag har inte sett detta på vanlig bilstereo men varför inte? För 15-20 år sedan fanns olika typer av stöldkasetter för stereo i vanligt DIN-format, de hade olika lösningar på överföringen av antennsignal. En del använde riktig koaxialkontakt medan andra hade enklare lösningar med diverse släpkontakter osv, som gav missanpassning på antennsidan.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.