AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.875

"Varningssignal" när jag stänger av tändningen

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Hej,

Ibland när jag stänger av tändningen så uppstår en varningssignal (ett lågt surrande pulserande tutande - som en väckarklocka ungefär) och det låter som att den kommer från bakom instrumentpanelen någonstans. Det tänds inga varningslampor eller liknande och slutar efter ca 5 sek. Är det någon som upplevt något liknande och har någon aning om vad det kan vara...?

/Olle D
Beskrivningen stämmer med varning för glömt lyse på E39 (när dörren öppnas). Möjligt att E34 har samma?

FP
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag har halvjusautomatik (orginal) så jag behöver aldrig glömma ljuset. Det kanske kan ha att göra med detta i alla fall. Är det inte så att detta endast monteras på bilar som är för den svenska marknaden. Importerade bilar brukar väl inte ha halvljusautomatik....?

/Olle
Har inte med halvljuset att göra, med eller utan automatik. Halvljuset går väl aldrig att glömma i vilket fall, det tänds inte förrän man slår på tändningen. Om du däremot lämnar bilen med parkeringljuset på så varnar summern när man öppnar dörren (E39).
Halvljusautomatik innebär egentligen bara att parkeringsljuset inte lyser när man lämnar omkopplaren i läge II när tändningen vrids av.

FP
Jag har ett liknande summerljud som uppkommer periodiskt vid avstängning på min E39. Det händer oftare med ena fjärrnyckeln än den andra. Och nej det är inga lysen som spökar på min vad jag vet. Vet inte vad som felear men nått syfte måste väl summern ha tycker man.
ha
42
habel
520 Touring-02
Tjena!
Jag har också det fenomenet på min bil!...låter nästan som om surret kommer från nyckeln.Ljudet kommer dessutom sporadiskt, hade en teori om att jag kanske kom åt fjärrfunktionen på nyckeln i samma veva, men jag har vridit av nyckeln utan att nudda dessa dock utan skillnad.Jag har en 520 Touring-02 Sv-såld.Jäkligt irriterande när det uppstår ibland bara!...nån som har en aning?

Mvh/Micke H
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Har också hört detta på min 525i T-03 Sv såld men bara i samband med att någon av dörrarna har varit öppna...alltså varningssummern för öppen dörr som låter precis när jag slår av tändningen.
Jo, det händer att summern går igång när man stäger av tändningen i samband med att dörren är öppen. Fast på min andra nyckel kan jag få detta fel i samband med avstängning utan att ha en öppen dörr. Förresten varför skall den varna för öppen dörr, har det med larmet eller startspärren att göra?

Vet verkligen ingen "guro" här på forumet vad detta är för något???
Den skall bara surra vid öppen dör OCH tänt lyse/positionsljus. Men inte omöjligt att den kan falsksurra ibland kanske?

FP
Är det någon som vet var denna sitter på BMW E39? Mer exakt alltså.
Funderar nämligen på att byta ut den mot en mer välljudande summer. Låter inget vidare premium med en skrorrande ljussignal.

Någon som vet?
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
min låter som en motor som får för lite ström knarrar o tickar.... ibland väldigt utdraget och segt...

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.