AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.130

Bensinförbrukning E34 530 VS 540?

Är det någon större skillnad om man kör likvärdigt med bilarna. Vad dricker era t.ex?

Är på jakt efter ny kärra men kan inte bestämma mig... Skiljer ju en del hästar men å andra sidan måste man trycka mer gas med 3 litaren för "samma" effekt...
Min står på 1,25 vid blandad, när jag köpte bilen var dock förbrukningen högre i början då man gärna lekte lite med V8an ;)
Grannen har en likadan, han säger förresten 1,36 på hans.
Du snackar asso 540 nu? Om jag läser din signatur så...
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Min 530 med 25000 på mätaren ger nästan konstant 1,1 vid blandad. Drog mig lite för denna tanke innan jag kört 3,0 8:an men nu betalar jag gladeligen det per mil, det är billigt för den "komfort" en så´n motor ger på vägen. (Och jag skulle/ska gladeligen ge 1,3-1,4/mil för en 540 för OJOJOJ vilken motor den lär ha.....)
Conan99
Min 530 drog 1,05 vid blandad körning senaste tanken. Detta trots bakdäck på 265-18 tum. Visserligen hyfsat lugn körning

Conan99
kilroy
Skillnaden i förbrukning bör vara marginell, båda går att köra hyfsat snålt, båda drar ordentligt med soppa när man gasar...Om man allvarligt funderar på vilken som är snålast (mest törstig) bör man kanske fundera på om det är en V8 man skall ha...Mvh kilroy
"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Det ÄR V8 jag vill ha, hehe... mäktigt värre... Funderade först på 530 men tänkte att när man ändå håller på och om det inte skiljer så himla mycket i förbrukning så kan man ju lika gärna gå upp en liter... Och det verkar ju som att det är ganska marginelt mot hästarna man får och som Propeller sa så betalar man nog gärna upp till 1.4l/mil för den motorn :D

----
"Röda bilar går fortast!"
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Avstickare: En kostnad som kanske är större är försäkringen, för min del 540:-/mån mot 850:-/mån=
Jag ägde en 540 -93 i ett och ett halvt år. Och en stor anledning till att jag sålde den var att varje gång jag tankade *kändes det fel*... typ 800kr en gång i veckan för att kunna åka 55 mil... den drog i snitt mellan 1,3 och 1,4 beroende på årstid och gasvillighet - och är det något som 286hk inbjuder till så är det att gasa... *eftersom det går - och varför inte på något sätt*

Roligt roligt :)
- men ack så dyrt :(
Visa användare
78
John_Holmes
M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34
Audi A6 Q 2,6 -96
MB Sprinter 208D -96
530/5 -93 Sedan E34
Har haft en 540 automat och ägen en 540/6 manuell nu! Automateren drog runt 1,3 som ni säger men med den manuella som jag bruker just nu ligger på 0,96 & 1,03 enligt färddatorns två läggen. ;)

Nyman
ek
11
ekelund
540iat-98
vr6 syncro-95
min 540 e39 drar ca 1.3 och den e värd var ända krona! =)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har haft båda, både med manuell och automat. 530´n är snålare i alla lägen men så klart också inte alls lika pigg. Dock skiljer det inte sådär jättemycket i förbrukningen som man kanske tror, bara upp till en max 1dl/mil till 530´ns fördel. Jag anser att varje extra droppe som 540´n drar är värd varenda krona. 530 är en fin bil på alla sätt, men 540 är så mycket mer.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Jag har ägt 2 st 540 -93 båda automat. Bränsleförbrukningen för båda bilarna hamnade rätt exakt på 2.2-2.3 liter milen. Jag körde enbart stadskörning (Malmö) med korta turer, många stopp men normal körning. Båda bilarna förvarades i varmgarage ca 18 grader så det blev inga extrema kallstarter.

Mvh Carlito
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Min 540iA körde jag på 1.45l/mil nu i somras, min manuella drog 1.2l/mil i vintras.
Kärt ämne det här.

Min 540iA E39 2003, bor i Stockholm.

- "Hyfsat" lagliga långkörningar med familjen ca 0,90-0,95 (även med packning, dubbdäck)

- Snålkörning (om man verkligen "för skojs skull" tänker på förbrukningen och glor på bensinmätaren... kör snålt så har jag lyckats komma ner till ca 0,8... Arlanda tor från city)

- Stadskörning är en HELT annan sak, eftersom det oftast blir lite blandad körning är jag inte helt säker men mellan ca 1,4 - 2,0? ;-)

- Riktigt inspirerad körning kan väl bli hur galet som helst... ;-) hmm

Snittet beror alltså på andelen stadskörning och var man bor. Bor man i Stockholms så blir det så klart värre.

Tycker ändå att V8an är snål om man ser till vad man får, sist men inte minst, E39 är en tung bil.
Skulle tro att det skiljer mellan 10-20% i ökad snitt förbrukning för 540 jämfört med 530. Närmare 20% om man kör mycket stadstrafik, annars ca 10%.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.