|
|
|
|---|---|
|
Hej gubbar. Jag har just blivit medveten om att jag har tappat kompet mellan cylinder fem å sex på m3:an. Skit alltså. Dessutom har jag lyckats att bränna Vanos styrenheten, (har det hänt någon annan här?). Så det lär bli en dyr liten sommar för mig... Funderar på att själv byta topppackningen men behöver era tips och råd innan jag bestämmer mig. Har just nu helt enkelt inte råd att lämna in den för detta, så alternativet är att låta bilen stå i garage tills i höst. Läste nått gammalt inlägg om att man eventuellt bör plana toppen när man byter packning, true? /tack på förhand. | |
|
Du behöver kontrollmäta planheten på toppen, planfräs den vid behov! Har gjort bytet på en M3 e36 tidigare, räkna med packningar, bult mm för ca 7000:- /// Fredrik |
|
Grusse |
Om du gör bytet själv så tänkt på att inte ta ur vanosen ur kamaxeln, alt. att du tillverkar något verktyg som håller fast axeln till vanosen så att den inte kan snurra runt. Gör man inte detta så måste man till BMW så dom får justera vanosen och det kostade 10.000kr för 4år sedan. |
|
Låter bra som Grusse skriver, men att det skulle kosta 10000:- att justera vanosen har jag mycket svårt att tro. För 10000:- så fick jag en ny vanosväxellåda inklusive arbete och då kostade bara delarna ca 7 -8000 :- så arbetet i mitt fall kostade inte mer än ca 3000:- och då ingick ju isärplock + ihopsättning + justering. Detta skedde för ca. 1 år sedan. 10000:- skulle innebära ca 8 timmars arbete och på den tiden skulle de nog hinna plocka isär och sätta ihop hela motorn:-))) mnvh/Flisan |
|
Grusse |
Det var en kompis till mig som lämnade in bilen för injustering av vanosen och fick betala 10.000kr hos BMW. Han ifrågasatte hur detta kunde bli så dyrt i och med att ingenting hade bytts ut? BMW hävdade att det var för den höga inköpskostnaden av instrumentet som behövdes till att göra inställningen. |
|
Ja ibland brukar de ju köra den valsen, inköp av utrustning borde väl ingå i deras timpris tycker man. Eftersom den brukar ligga mellan 800 - 1300 kr/timme så borde det även ingå massage och 4 biobesök:-) Jag hade i alla fall känt mig en aning lurad. Verkar tydligen vara väldigt viktigt att ringa runt för att kolla prisbild. Det kanske inte är samma sak vi pratar om, men i mitt fall så är jag helt säker på att en justering ingick i priset eftersom själva vanosväxellådan byttes. Och det arbetet kostade inte mycket mer en någon 1000-lapp. Oavsett vad det kostar så är det väl en bra ide att lämna vanosen ifred vid packningsbytet om det är möjligt. mvh/Flisan |
|
|
Har gjort topp byte på min M3 E36a, du kan utan problem plocka bort vanosen från kamaxeln, den behöver inte justeras efteråt... bara dumheter! ///Fredrik |
|
|
Ok, tack för tipsen. Ska ge mig på att byta packningen nu under semestern. Någon som vet om det går att få tag i någon form av reparations handbok till M3 motorn? Har ju den vanliga haynes till E36 men den täcker ju inte s50. Det borde la finnas rep/service handbok som vanliga, mindre verkstäder använder när dom meckar BMW? //X. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.