AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.602

AC problem säkring nr 9 bränns

un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Hej.

Jag har en bmw 530 -93 och jag bytte kondesor på den förra året och ac:en har funkat perfekt sen dess, men nu så lysser ac lampan så som de inte skulle vara nåt fel och den bränner säkring nr 9.

Jag undrar om det är nån annan som har råkat ut för samma sak, och vad som drivs genom säkring nr 9.

Mvh/Andres
Verkar som säkr. 9 driver "aux. water pump" och kompressorns koppling, men varianter finns säkert. Prova att lossa kabeln till kompressorns koppling, brukar sitta ett skarvstycke på eller intill kompressorn.

FP
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Ok, skall testa detta.

Men om det är kopplingen till kompressorn, måste jag byta kompressor eller magnetkopplingen?

/Andy
Magnetkopplingen bör gå att byta om den är bränd.

FP
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Tackar för alla svar Folke.

Men hur går man tillväga när man byter magnetkopplingen? har aldrigt gjort det.

Måste jag ta bort kompressorn?

Mvh/Andy
Bra fråga. Jag har inte heller skruvat i denna regionen, men det kanske går genom att bara lossa drivremmen. Kolla först om det är kopplingen som bränner säkringen.

FP
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Hej igen.

Nu har jag varit o lekt lite med kompressorn till ac:en och har konstanterat att säkringen inte bränns när sladden som går till kompressorn inte är inkopplad.

De måste alltså betyda att det är fel på magentkopplingen till kompressorn, eller?

Nån som har bytt magnetkoppling på en ac kompressor?
Hur gör man? vad bör jag tänka på?

Mvh/Andres
Jag kollade lite allmänt idag. Man kan lossa kopplingen när remmen lyfts av utan att demontera kompressorn, dvs om plats finns osv. Därefter kommer man åt och kan byta själva magnetspolen. En orsak till att spolen bränts kan vara feljusterad koppling, man får shimsa med brickor tills det är rätt luftgap vid frikopplad kompressor. I annat fall blir det himla varmt, dels pga slirande koppling, dels beroende på att spolen blir för varm i sig när inte kopplingen går helt i botten när den är aktiverad.

FP
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
jag klippte remmen till kompressorn idag för att det började låta illa, då passade jag på att känna på yttrehjulet där remmen ligger och det verkar som lagren som ska vara där finns inte längre.

Men när jag känner på själva kompressor delen den inre så snurrar den lätt och den känns bra.

Kan jag fortfarande bara byta magnetkopplingen? eller är det en ny kompressor som gäller?

Mvh/Andres
Det måste gå bra att byta koppling tycker jag. Du får höra med nån AC-firma.

FP
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Jo det ska gå att bytta kopplingen :-) men de tråkiga är att det kostar 2000kr i bara reservdelskostnad, men jag fixar det själv så de borde gå.

Priset har jag fått från Celer, finns det nån annan firma man kan fråga för att se om man kommer undan billigare?

Mvh/Andy
un
59
underless
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Hej igen.

Lyckades få tag på begagnad kompressor som var i fint skick. De var tur för lagret på den andra hade skurit. Så nu har jag bytt kompressorn.

Nu behöver jag fylla på systemet, är det nån som vet hur man fyller på den billigt i sthlm området?

Mvh/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.