AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.143

Hur funkar "original" ljuddämpare till 325 E36 ?

ex
91
exolon
325i E93 2012
Hej.. jag har tröttnat på "sportavgassystemet" som satt på min 325'a när jag köpte den. Jag vill ha nåt lite tystare. Så jag har två frågor angående det: 1) det är bara delen efter katalysatorn som bidrar till det ökade ljudet va ? Lär ju bli svindyrt om man ska byta katten också.. och 2) jag vet inte vad BMW tar själva för ljuddämparen, men förutsatt att man vill köpa nåt annat än BMWs eget, hur säker kan man vara på att det är normaltyst så man inte betalar 3500 på Mekonomen för ytterligare en brum-brum stupränna ?

Jag skulle iofs kunna sätta ut en annons på blocket i Malmö och fråga om nån vill byta rakt av :) Haha.. lustig operation.. köra in på OK och hissa upp två bilar och swappa.. kanske enklare att byta bilar istället :)
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Hej du...

Ja skulle kunna byta rakt av med dej =) e bra trött på det tysta ljudet sitter helt ny bruk bak på bilen bmw orginal..
ex
91
exolon
325i E93 2012
hehe vi kan spela in våra motorljud och skicka till varandra och se om vi är nöjda ;)

jag tycker det låter fräckt men det är inte riktigt kompatibelt med glidarbilden man har i en cabbe alltid.
Hej jag törs säga att du blir väldigt nöjd med ett orginalsystempå din bil ... den blir tyst tro mig jag hade ett iofs orginalsytem på min 320 som var rätt slut på brölade en aning usch sängde på ett nytt orginal hör kanppt bilen .. mycket sköt

Bimmer
ex
91
exolon
325i E93 2012
bimmer67: men det borde inte behövas att byta katalysatorn och framåt va ? de är inte del av "sport" systemet väl ?

sen är det väl iofs skillnad på 320 och 325 ljuddämpare även i original. men det lär ju vara tystare än det jag har som du säger.

s4vbg: var bor du i landet ? du bor inte här nere i skåne va ?
Nej dy byter bara från katt och bakåt jo visst är det skillnad på 320/325 men att den kommer att bli betydligt tystare och trevligare att åka i är det inget snack om .. vet inte man jag har aldrig fastnat för det där sportsystemen.. nej mycket trevligare om man kan glida omkring utan att man tycker ljudet är jobbigt

Bimmer
ex
91
exolon
325i E93 2012
jag köpte en BMW originaldämpare för 325 på BMW här och bytte (var inte kul att byta det ensam när man står med den satans 20 kg klumpen med långa rör på ovanför sig och försöker måtta in den på rören samtidigt som man ska hänga upp den där bak...:) och bilen blev helt tyst OCH det känns som att motorn går mycket bättre...

det roliga är att den gamla var visst exakt samma BMW original, men förra ägarna hade svetsat på fetare pipes bak, och den hade nog helt enkelt gått paj för det skramlade och hade sig inuti den och den lät ju mycket mer med taskiga resonansfrekvenser..

tur du inte fick mitt gamla S4vbg, du hade nog inte blivit glad åt den :) den åkte på OK's skrothög direkt..
Hej men visst blev du väl nöjd med det nya soundet på din bil efter bytet
Di
74
Divan
E36 Coupe -92
men grabbar ni måste läa er köp ett special sportsystem som mitt. jätte lugn vid normal körning precis som original låter JÄTTE lite men så till det fina vid hårt gaspådrag so mulrar den som n porsche. så skönt om man ska åka långfärd. har en poare som hade sportsystem fan man trötnade efter 5 minuter av ljudet

//Divan
ex
91
exolon
325i E93 2012
bimmer ja det är bra alldeles lagom ljud. det var som sagt en del resonanstoppar i det gamla som var extra störande typ varje gång man passerade just 2500-2800 varv så lät det 5 ggr så mycket, det är helt borta nu.. och det är bättre drag i bilen också av nån anledning..

originaldämparen kostade 3040 spänn på BMW förresten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.