|
|
|
|---|---|
|
Tjena i veckan har jag bytt från automat till manuell receptet var 11" Mustang Koppling M5 manuell låda M5 bakaxel + lite mer Någon som provat en 11" mustang koppling? håller jättebra. Så nu finns det bmw 750ials med manuell också inte enbart med automat. Varför jag bytte därför bilar med automat krånglar bara hela tiden. Sedan försvinner ett antal hk också, när man får ut mer vrid ur en manuell är det inte så? | |
|
Det är väl en här på forumet som gjorde samma ingrepp under vintern och sedan sålde bilen för att han kände sig färdig med den eller nått. Jag tor också han använde kopplingen från nån jänkare och var nöjd med det. //Magnus |
|
|
Fast automater är något snabbare i de flesta fall ... Lättare att få till en kick-down än att joxa med spaken för att växla ned tycker jag. Nåväl, en manuell 750 måste gå som ett monster, kan man inte få se bilder på underverket? Tufft bygge! |
|
| Vad annvände du för svänghjul? | |
| Hej har bara använt mig av delar från en m5a och 540. 6växlad låda från en bmw 540 ville jag ha , jag är ju en manuell fantast egentligen. Svänghjul kommer från en -93as m5 också. | |
|
Javisst,tråden er gammal. adapterplatta imellan blocket och lådan då eller? |
|
|
Hur gjorde du me styrboxen till lådan ? Ja, elen över huvud taget ? Mvh Mattias . |
|
|
kan bara säga att ett svänghjul från en m5 inte passar v12,.startmotorn hammnar liksom en bit ut,svänghjulet är mycket mindre alltså kan inte startmotorn greppa i kransen...vidare är en 11 tum koppling större än sprängkåpan och även svänghjulet för den delen,får inte plats helt enkelt,vidare passar inte en vanlig manuell från nån bmw utan dom måste kapas om och svetsas.. och ja det var jag som byggde den och lessnade för jag var klar,..tog ca 3 mån att färdigställa och då har jag så gott som komplett verkstad,..sen ska vi inte prata om all annan modefiering,.. mitt recept 10" ford truck koppling,fick precis plats svarvat svänghjul,hemmabygge,,köptes av paap reeder m5 getrag 260 kraftigt ombyggd å svetsad kopplingshydraulik från mercedes å saab mellan axel från 525 24 valve ombyggd spakställ 525 ombyggt 20 meter kabel och diverse lösa hårstrån pga datorer..osv osv.. jag raderade mitt förra inlägg då jag tyckte att jag personangrep bimmrboy,. ber om ursäkt för det,.. Länk |
|
|
Kan instämma med Dressa... Bimmerboy kan helt enkelt inte ha gjort konverteringen, ingenting av de saker han lista passar mot motorn. Håller själv på med manuellkonvertering av min 850, har köpt original manuell svänghjul från BMW, låda blir E39 5vxl som svetsas ihop mot gamla lösa sprängkåpan på automaten för att passa mot motorn. Hydraulik och pedalställ kommer från E34 manuell. Spakställ byggs eget, kardan justeras i längd. Dessutom får man bygla bort diverse datorer för att motorn inte skall sakna sin automatlåda, samt att den skall gå att start när den ej ligger i "P"-läge. Har upptäckt att det finns väldigt många på AP forum som utger sig för att veta/kunna saker som de inte behärskar, lyssna därför bara med ett öra när ni fråga om råd med felsökning, byter man allt som många tipsar om blir det i regel 10 ggr dyrare än att åka till BMW direkt och göra diagnos. Vilket också blir rätt med en gång i 9 av 10 fall. ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Har en fråga angående koppling på M70.. Tryckplattan är tydligen inte samma som någon annan bmw? Undrar bara vad det finns för förstärkta grejer som kunde passa rätt av? Bygger du med originalkoppling? Risken finns att min koppling inte kommer att överleva speciellt länge på 600+ Nm..? Jag har styrboxar för 850 manuell. Motronicboxarna använder jag inte, men EML sitter fortfarande i(fast planen är att köra med vajer). För att slippa limp-home, problem med ASC osv så är det nog enklast att köra med rätt program skulle jag tro. P/N måste antagligen byglas ändå pga startspärr. Räcker egentligen att kopiera chippen och lägga i dom i dina boxar. Hör av dig om du är intresserad! Kanske går att plocka bort lampan bakom indikeringen i instrumentet också, så slipper du se den. Så får du antagligen bygla någon pinne till OBD för att slippa varning för växellåda. Låter som ett intressant projekt, lycka till! |
|
|
sen skriver han även i sitt första inlägg att han använde en m5 manuell låda,,i ett annat använde han en 540 manuell...detta är det enda jag tycker kan vara tråkigt och håller med massse fullt ut,.många skitpratare som åker bmw(och säkert andra märken också)ps min bmw toppar 360km/H och då har den fortfarande inte kopplat in den andra motorhalvan via den hydraliska kuggkopplingen som jag för övrigt har renoverat åt flera "polare"och min syrras kompis granne. DRESSA |
|
|
Är det samma sprängkåpa på m60 v8:an som på m70 tolvan? läste nåt om det i en annan tråd, men det framgick aldrig riktigt om det stämde.. |
|
|
nej,,inte samma..men vore härligt enkelt om det vore så.. DRESSA |
|
|
har m60 samma bultmönster på låda / svänghjul som någonting annat??? /Ola |
|
|
svänghjulet borde passa lite hursomhelst på vevaxeln,dvs andra motorer.men hur det stämmer vidare med offset och mot startmotor vet inte jag,. DRESSA |
|
|
Har tittat runt lite på olika lösningar, och prata med diverse folk om hur man ska gå tillväga innan jag tog mig an denna konvertering. Anledningen till att jag köpte original svänghjul var den Dressa skrev om, kuggkrans måste stämma mot startmotor och även i diameter för att det ska funka, dumt att snåla här tyckte jag. Koppling kommer jag att använda en E39 koppling som passar mot lådans splines, ny bultcirkel för tryckplattan får borras i svänghjulet för att det skall passa. Lager i vevaxelns bakkant för avlastning av ingående axel på lådan är samma på E31 6vxl som E39, dvs 15x32x10 mm. E31 kopplingens tryckplatta är nog unik pga håldelningen, inte kraften, som sagt, finns bara ett svänghjul till M70, en låda, en koppling, det är liksom ihopsytt för att passa ihop, och inte mot något annat. Kanske blir tufft att hitta en racekoppling eller förstärkt sådan, det är nog tyvärr en rätt begränsad marknad för kopplingar till M70 pga antalet manuella bilar, så många tillverkare undviker nog den produkten, men leta på , har du tur springer du över ngt. Den koppling jag hade tänkt använda är 528i E39, även det en ganska tung bil och kopplingen håller faktiskt långt mer än bilen original effekt, dessutom lär jag inte använda bilen som nåt busbilsåka, utan mer som sommar-entusiast bil. Kanske skulle man hänga i en förstärkt tryckplatta på original lamell, så får man en liten försäkring i alla fall, åker ju trots allt på 285 bak så kopplingen slirar nog först... "Rallyfinnen": Är ytterst intresserad av att få kopior på dina chip, skulle ge mig mycket byglingsjobb gratis. Åker själv med "chipade" boxar, men endast toppfartspärr är bortplockad, har tangerat 290, men sen ville hon ej mer, mycket pga att motorn ej är frisk och nu skall bytas, därav togs beslutet att byta låda. Dressa: Du har ju en gång gått denna krokiga väg och manuellkonverterat din E32, har du tips eller erfarenheter på saker du stött patrull på är du hemskt välkommen att dela med dig av erfarenheterna, så slipper jag gå i väggen när ingenting vill funka i vår... Blev en intressant fortsättning på en till en början tragisk "mytoman" tråd. ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Rallyfinnen: Kollade först på att använda original 850i/CSi koppling, men då den kostade 6800:- (Utbytes!!!) på BMW, och med min sponsorrabatt, ca 4500:-, tyckte jag det vart lite modigt mot de 1500:- jag får en E39 koppling för. Anledningen att E31 kopplingen är dyr är inte att den är bättre än någon annan, utan att det är en uddadetalj, den är beställningsvara på BMW, och dessutom utbytesdel (!), så det gör den lite extra dyr... Som beställningsvara går den ej heller returnera ifall man skulle ångra sig, hmm, surt... Då jag är helt i öppningsfasen på detta projekt uppskattar jag tips och råd från er under resans gång, vi kan väl hålla tråden levande, det öppnar ju upp för fler som söker lösning på hur man enklast går till väga (om det nu finns ett enkelt sätt). ///Mats ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.