|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har läst igonom importguiden och olika import inlägg, men jag har några praktiska frågor som jag inte hittat svaret på ännu. 1. Om jag förstått allt rätt så när jag köper en il från en Tysk bilfirma så får jag tillbaks momsen när bilen lämnar Tyskland (inte direkt). Det innebär säkert att jag måste ha några stämplar från Tyska tullen. Skall jag även visa upp pappren i Svenska tullen och vad händer om man inte skulle göra det? Lyfter man bara Tyska momsen och glämmer bort den Svenska? 2. Garanti. Jag tror att bilfirman liksom i Sverige har ca 3 mån garanti. Om något skulle inträffa med bilen under garantitiden. Skall man då behöva åka tillbaks till Tyskland eller kan man göra en deal med firman om att dom betalar den Svenska verkstaden? Detta var de två frågorna som poppat upp just nu, men det kommer säkert några till innan jag åker iväg. Håller på att leta en 750 i Tyskland så om ca 2 veckor så kan det nog bli aktuellt med en resa..... | |
|
Godmorgon, Som privatperson kan du inte lyfta momsen i Tyskland.. Mvh Jimmy |
|
|
BMW hadlarna har europlusgaranti på vissa fordon och den gäller även i sverige. Om jag hade varit spekulant på en 750 så hade jag inte köpt en utan garanti med tanke på allt svindyrt som kan inträffa på just den modellen. 750 är lurig om du inte har kunskapen. Länk |
|
|
Ok, då är det klart med momsen. Trodde att man skulle lyfta bort den Tyska för att Sverige skulle få sin 25%-iga intäkt. Ang. Garanti så lämnar begagnat handlarna 3 månader (i Sverige). Är det så med Tyska handlare också eller får man köpa till en Europlusgaranti? Har läst och förstått att riskerna med att köpa en äldre 750 i Tyskland är stora. Men jag hade tänkt att lämna in den på en testverkstad, motsvarande M-verstad. Samt försöka att få in den kvickt på en BMW verkstad för att kolla konditionen på motor, mm. |
|
Scheckheft |
Hej Angående garanti: går bilen på export behöver handlaren inte lämna garanti. Jag har skrivit om detta här: Länk Sedan förstår jag inte påståendet "att riskerna med att köpa en äldre 750 i Tyskland är stora". På vilket sätt? Jämfört med vad? Vad är det förresten för modell vi pratar om här: E32 el E38? Mvh Scheckheft |
| Okej Sheckheft, då kan jag meddela dig att Bmw 750 har ett rykte om sig att vara "inträdesbiljetten till världens dyraste tivoli". Du kan nu börja förneka att den inte alls är dyr o äga men det är rent nonsens. Spelar ingen roll om vi pratar om E32 eller E38, båda dessa bilar är tvättäkta plånboksätare. | |
| Och det vore synd om någon som inte vet detta skulle råka ut för en plånbokstivoli... Själv har jag aldrig ägt en 750 men jag har läst skräckhistorier. Fast "rätt" exemplar bode rimligen borga för ett inte allt för harakiri betonat ägande. Men som sagt... | |
Scheckheft |
Hej Rolex: ditt inlägg andas endast arrogans utan att komma med någon som helst saklig argumentation/information. Sedan är ditt svar lite av "goddag yxskaft" på mina frågor. faktor: vill du ha tips om vad du ska titta på vid köp av en E38 750 (om det är en sådan du är ute efter) kan du maila mig så ska jag skicka över en checklista. Lycka till hur som helst med din import Mvh Scheckheft |
|
Klart det kostar att ha en sjuserie rullande. Rolex: försök att tänka innan du uttalar dig. En 316 kan kosta mer att reparera än en 750 om man har otur. Jag vet att notan för 750 oftast blir högre än andra modeller men som ovanstående skrev. Gäller att hitta rätt bil. Plånboksätare är vraken som ofta ser fina ut innan man kollar under skalet. |
|
|
Klart att en 750 är dyr att äga! herregud. Det är ju en riktig lyxbil i grunden! Tror inte någon som köper en 750 hade väntat sig att det skulle bli billigt att äga den! Sen så klart kan ju ha tur och otur med denna modellen som med alla andra! |
|
|
@Scheckheft Har skickat mail. Jag är intresserad av en 750 96/97:a alternativt en 95:a. Jag är ganska insatt i att det inte är gratis. Men jag har rullat omkring med en Cadillac Seville STS under 7 år och den är inte speciellt billig heller ;-) Men om dom inte "behöver" lämna garanti för en export, så borde man kunna förhandla lite ang. priset!? Men om man gör en ordentlig test som påvisar eventuella fel så borde dom kunna åtgärda dessa och sedan får man väl bara be till högre makter om att inget annat rasar direkt....... |
|
|
KW: Enligt ditt resonemang så skulle det kunna vara lika dyrt o äga en 316 som en 750 om inget gick sönder... Hört talas om service/ slitage/försäkring?? Spelar ingen roll om en 750 är snygg både "under o över skalet" (dina ord), den kostar ändå en förmögenhet o äga även o den är i genuint toppskick. Nu pratar vi alltså inte ifall man har otur eller tur (som du skrev), utan vad som är NORMALT. Är nog DU som borde tänka efter en extra gång innan du skriver fler eventuella inlägg.. Scheckheft: Inte meningen o bli vara otrevlig men blir så trött på alla som ska förgylla och överdriva, "typ en v12:a kostar som en fiesta att serva + en M5:a drar bara 0,63L/mil" och liknande önsketänkande... |
|
|
Att försäkring, bränsle, service m.m. är dyrare vet köparen säkert redan. Som jag skrev kostar det att ha en 750 rullandes men är ingen plånboksätare. Om motorn skulle rasa kan man säga att bilen käkar plånbok. Men kvaliten är bra på dessa bilar. Är man inte duktig på 750 så gör ett M test. Då är chansen mkt liten att plånboken krymper allt för mkt den närmaste tiden utöver driftskonstnaderna. |
|
| Fast ärligt talat kan M-test "farbröderna" så mycket om 750??? Njäääe, skulle nog satsa på en välrenomerad BMW verkstad istället. 740 känns som ett säkrare kort men kanske inte samma feeling med fyra kannor mindre. Vad vet jag... | |
|
KW: Kanske inte så lätt o göra ett m-test nere i Tyskland (det var alltså fråga om import vilket du uppenbarligen missat). Det går o fixa ett dekra-test eller en genomgång hos Tüv men detta är väl inget för en nybörjare att ta sig an, första gången killen är i Tyskland för o köpa bil. En 750 av årsmod 95/96/97 från Tyskland har rullat sina mil på autobahn vilket börjar ta ut sin rätt år 2005 med en del troliga reparationer som följd, detta är något o ta med i beräkningen trots att bilen kan se ut som ett bra köpobjekt. Om inte en nyimporterad 750 är en plånboksätare, vad är isf en plånboksätare??? Ge mig ett bättre exempel!!! |
|
|
Som jag förstått så är det i princip ingen garanti på bilen när den går på export. Då får jag följa tipset att göra ett Dekra-test, alternativt om det är bättre att göra ett test hos BMW. Vet inte vilket som är att föredra.... 750 är ingen billig bil i den bemärkelsen att försäkringen är sjukt hög i Zon 2, och reservdelarna är inte de billigaste heller. Men jag kan nämna att om det står Cadillac på en reservdel så kostar det där efter också. Idag skall jag sälja Caddyn och köra en gammal sur Volvo någon vecka och sedan bär det av till Tyskland om/när jag hittar ett lämpligt objekt. Har sett en 750 97:a som gått 215000 km i Södra Tyskland. Dom har även en 00:a som gått 360000 km, men den senare har gått lite väl långt. Men som jag ser det så verkar inte firman hålla på och skruva mätarna. |
|
|
Vad som är plånboksätare är inviduellt tycks det som. Rolex: Fick intrycket av att du ville "smutskasta" 750 som en problembil som måste repareras för enorma belopp. Sämre kvalité och betydligt dyrare att serva/ laga är de italienska sportbilarna. Även Jaguars rykte är inte direkt bra. Men alla har olika plånböcker, vissa tycker 10 k för en insp. är dyrt andra inte. |
|
|
Nu är min Caddy såld. Fick ett glatt besked av min gamla mamma också. Det visar sig att min tremänning som bor i Berlin har bilverkstad samt viss försäljning och det är bara BMW som han håller på med. Det innebär att jag inte behöver oroa mig så väldigt mycket för eventuella garantier :-) |
|
|
faktor: Lycka till med köpet och att du får många trevliga mil framöver med nya bilen. Du blir säkert mer än nöjd! |
|
|
KW: Vilka är dom "italienska sportbilarna"? |
|
| Undra vad din "tremänning" säger när du vill köpa en gamal 750 av honom. Han kanske springer till skogs och övertalar dig att köpa en Toyota istället. :) Lycka till i alla fall... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.