|
|
|
|---|---|
marw |
Hej Funderar på att byta min 523 98 till en 530i av 01 årsmodell. Får lägga ca 40 tusen emellan. Undrar om någon kan säga mig om detta är ett vettigt eller dumt byte? Fördelarna är större motor senare årsmodell men förbrukningen ökar den mycket? Mvh, Martin |
|
verkar billigt.. när vi skulle byta vår 523 mot en 530 02 för ca 2 månader sedan, så ville de på BMW Group Göteborg att vi skulle lägga 75 000 mellan, så det blev inget byte. För 40 000 kr hade jag slagit till, men det beror ju också på bilen du har och den du tänker byta till. Precis som du säger så kommer du få mer motoreffekt samtidigt som din förbrukning kommer att öka. räkna med att den drar ca 10 - 15 % mer. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Min förra 530 gick att köra otroligt snålt. 0,78 efter landsväg i 110km/h. 40" är nästan gratis skulle inte tveka en sekund. Dessutom betydligt mer att köra med. mh Länk |
|
|
Håller med! ___ //Ulf |
|
Miper335 |
Otroligt billigt.......för billigt! Bilhandlare är ett släkte för sej när det gäller priser. Det pris som ni erbjuds för er bil nu kan handlaren utan vidare begära för samma bil om 3 år. Skulle INTE bytt då en handlare aldrig i vanliga fall skulle begära så lite mer för en 3 år nyare bil som dessutom har genomgått en Facelift, har större motor o.s.v Kolla vad andra handlare begär för en bil som din kontra vad de vill betala och jag lovar dej att den diffen är minst 60.000kr. Tänk sen på vilken stor skillnad det är mellan era bilar så förstår du vad jag menar. |
| Det hänger väl på hur många mil, skick, import, färg, M-sportpaket, mm, mm... Men visst låter det billigt. | |
Miper335 |
Jo PowerMac...givetvis spelar det in men vilken bilhandlare skulle säga till dej att du får mer betalt för att färgen på din bil gör den mer lättsåld än den som han säljer ? Samma sak med allt annat. Man får inget extra betalt för feta fälgar,vinterdäck,skinn e.t.c Är inbytes bilen import drar han av för det men är båda bilarna import så nämns inget. Om förhållandet vore tvärtom att kunden hade den nyare bilen så skulle handlaren fortfarande begära pengar imellan. Skicket och utr. bidrar till att bilen blir lättare att sälja annars är det miltal och årsmodell som styr då handlaren går efter sin Gröna lista vid inköp. Är han osäker kollas bilen upp ( och där hittas alltid fel av någon anledning ) ..men väldigt ofta går inte ens handlaren ut och tittar på bilen eller gör någon koll. Det finns ALLTID en orsak till att en handlare säljer under marknadspriset! |
| Skriv lite info om båda bilarna, om miltalet och skicket är normalt för sin ålder låter det som en bra affär för dig. | |
| Miper335: Om den tilltänkta bilen har en svårsåld individualfärg eller en annan oatraktivt kulör så spelar det visst roll. Vissa färger springer inte i väg ur bilhallen. Likadant med M-sportpaketet som gör E39 avsevärt mera lättsåld, och som höjer värdet med låt säga 10 - 15 - 20 beroende på köpare. Den gröna listan är enbarat som vägledning, och bilens slutgiltiga marknadsvärde bestäms av flera faktorer än listans. Jag har själv fått min bil värderad efter listan och BMW handlaren har sedan lagt till en massa för M-paket, utseende och skick. Handlaren kontrollerar visst en bil där dess värde till stor del bestäms av skicket. Annars så tar han enbart in bilen på nåder och du som kund får leksakspengar i inbyte. En sådan affär vill inte jag göra i alla fall... | |
andha45 |
Vilka jobbiga bilhandlare ni måste ha träffat. När jag bytt bil på firma så har säljaren alltid talat om för mig vad som är bra med min bil, och vad som är mindre bra. "De där fälgarna kommer gå hem", "snygg klädsel", "vad fin den är", "bra att du servat den", "synd att du har lilla motorn, jag får sälja den till någon gubbe" etc. Samma sak med bilen jag köper. Jag tror (hoppas åtminstone) att bilförsäljare har utvecklats. Bilhandlare har bland de lägsta vinstmarginalerna överhuvudtaget. PH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.