|
|
|
|---|---|
Lasse |
Får man fler hk om man tar bort katalysatorn på en 525 24v 91 |
|
Ja fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Hej. Jag undrar om det är samma sak på min??? Jag vet inte om de finns katalysator på 318iS -88 vet ni??? |
|
|
Tjenna Alla Glada! Svar ja och ja. Man får ut mer effekt om man tar bort katt:en, men man skall väl inte förvänta sig stordåd prexis... Vad det gäller din fråga haidar så har du katt och eftersom du har en -88 så kan du rensa katt:en och fortfarande klara avgaskraven. Det är från -89 som CO-värdet måste godkännas på SBP. Skall även säga det att man skall akta sig för att fysiskt ta bort katt:en, dryga böter på det! Bättre att rensa den befintliga å "slå" ett rör genom den... Ha det bra! //Eson -------------------------------------------------------------------- Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka -------------------------------------------------------------------- |
|
| Tack Eson.. men hur många hästar kommer den att ha om rensar katt:en.. Jag har öppet luftfilter på nu och bilen har 113 hästar som standart... | |
Lasse |
Hur många fler hk får man om tar bort kat +openairfilter+2,5" avgassystem i en 525 24v |
|
Böterna är exakt desamma för att "slå ett rör" som att ta bort den helt. Antal hästar är olika, men kanske +/- 8,6Hk? Jeppe |
|
|
Jesperado: Eftersom det är en 88:a det handlar om i Haidars fall så blir det väl inga böter om man rensar katten? som jag har förstått det räcker det att den sitter där, men sen om det är värt att ta bort den för att tjäna ett par extra hästar är en annan sak.. #1 |
|
|
Jag upprepar. Böterna är exakt desamma för att "slå ett rör" som att ta bort den helt. Den ska sitta där, och den ska vara orörd...!!!!!! En tömd katalysator = plåtburk! Jeppe |
|
| Alltså menar du min nu 318iS -88 ??? | |
|
Tjena! haidar: som Jesperado säger så har han säkert rätt i att det är samma böter på att slå ett rör genom katt:en som att ta bort den helt. Han bör veta, har för mig att han är besiktningsman. Men.... Oddsen är väl bättre att "klara" sig om man låter burken sitta, kan nog förbises av de flesta vid en snabb visuell kontroll. Som jag oxå sa tidigare så kommer inte CO-värdena att kontrolleras.... Jag skulle/kommer ta den chansen, blir ett projekt nu i vinter.... Tråkigt med alla dessa restiktioner... :) Ha det bra! //Eson -------------------------------------------------------------------- Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka -------------------------------------------------------------------- |
|
Torsk |
Ska jag förklara för er hur det ligger till? På årsmodell 88:a ska katalysatorn sitta där och den ska ha förutsättning!!! att fungera. Man kan slå i ett rör, sätta dit en sportkatt eller göra nästan vad fan man vill utan att det blir några böter. Lambdasond och kringutrustning MÅSTE dock sitta där!! Det görs inga prov överhuvudtaget på bilprovningen om katten funkar eller inte på en 88:a. Har ringt bilprovningen och kollat detta flera gånger för att vara säker. Har någon fått böter någon gång, skulle jag bra gärna vilja veta hur det gått till!! |
|
Det förekommer att det anmärks på "tömda" katalysatorer. På vissa bilar märks det direkt på ljudet ur katalysatorn. De vanligaste bilar som fått dessa anmärkningar är Mazda 323 turbo, och Subaru Impreza. Men det är sant som det var sagt att sannolikheten för upptäckt är väääääldigt liten. Jeppe |
|
Torsk |
Det är fortfarande så att om katten sitter där och har förutsättning att fungera så finns det inte en möjlighet för bilprovningen att göra något åt det. Det enda sätt att upptäcka om katten är tom är att skruva av den eller göra avgasprov. Hur det låter är det ingen som bryr sig om. Det viktiga att poängtera är att inga prov på katten görs på en 88:a, därför är det väldigt lätt att "mygla". Besiktningsmän kan inte ge böter. Skulle dom mot förmodan anmärka på att katten inte verkar vara som den ska, så kan dom bara ge "2:a". Då är det ju "bara" att besikta om med en godkännd katt. Polisen kan inte ge böter heller. Har dom med sig en avgasmätutrustning då? Summan av det hela är väl ändå att man kan göra ur fan man vill med katten på en 88:a utan att va orolig för böter eller besiktningsmän! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.